www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, Depot Feijenoord, Rosestraat, Waalhaven Zuid en CS 31-05-1990.

Donderdag 31 mei was het prachtig weer om de camera ter hand te nemen. Ik had vrienden uit Jena op bezoek en met de seinhuiswachter van seinhuis Js in Jena deden we een aantal uren treinen kijken in Rotterdam. Het is een half jaar na de 'Wende'. Ik begon mijn tripje met hem bij het depot Fo, verplaatste me daarna naar de Rosestraat om te kijken bij de bouw van de spoortunnel en vervolgens brachten we een kort bezoek aan Waalhaven Zuid. In de middag gingen we de stad in en werd nog even een kijkje genomen op CS. Het leverde een mooi aantal foto's op.

Foto (Rob van der Rest) Omdat het een doordeweekse dag is is het op de sporen voor de werkplaats rustig, de meeste locs zijn ergens onderweg. Links zien we 'bakkie' 649 en in het midden de 6413 en 3 2200en waarvan de achterste vertrekt. Achter de dieseltanks is nog een deel van een loc serie 2400/2500 te zien.  Rotterdam Fo, 31-05-1990.

Foto's (Rob van der Rest) Nieuw en oud bij elkaar. De 6413, 2235 en een onbekende 2200. Even later zijn ook de beide 2200en achter de 6413 verdwenen (foto onder) en komt de 6404 voorbij die richting de Rotterdamse havens gaat. Ja, er was altijd wat te zien vanaf de Rosebrug.   Rotterdam Fo, 31-05-1990.

Vanaf het depot was het maar een klein stukje lopen naar de hoofdlijn bij station Rotterdam Zuid. Voor bewoners was een loopbrug gemaakt om gemakkelijk vanuit de Rosestraat naar de Oranjeboomstraat met zijn winkels te komen. Daardoor was een prachtig fotopunt ontstaan waar ik dan ook dankbaar gebruik van maakte.

Foto (Rob van der Rest) Een van de fraaiste treinen was op dat moment de EC82 Etoile du Nord van Amsterdam CS naar Parijs Nord. Rond 10.00 uur kwam de trein voorbij, de fraaie rijtuigen worden getrokken door de NMBS 2551 die de trein tot Brussel Zuid brengt waarna deze overgenomen wordt door een machine van de SNCF.  Rotterdam, Rosestraat 31-05-1990.

Foto (Rob van der Rest) Niet veel later volgde dan de IC 2511 van Den Haag CS naar Venlo, deze keer een klusje voor de 1638. Rechts wordt hard gewerkt aan de bouw van de spoortunnel dat probleemloos ging doordat het treinverkeer over het special aangelegde hulpviaduct werd afgewikkeld.  Rotterdam, Rosestraat 31-05-1990.

Richting huis werd nog even via Waalhaven Zuid gereden.

Foto (Rob van der Rest) De 6434 komt de sporen van Waalhaven Zuid opgereden. In de achtergrond passeert een van de Metrostellen op weg richting Slinge.  Rotterdam Whz. 31-05-1990.

Foto (Rob van der Rest) Passage van de lege ertstrein richting Maasvlakte. Er staat slechts één loc serie 6400, in dit geval de 6404, voor de trein. Dat was wel wat hoog gegrepen. Had de loc al moeite om de trein van Barendrecht Vork de helling naar de Whz. op te trekken, dat ging verderop regelmatig fout als deze voor de Botlegbrug stil kwam te staan. Met droog weer lukte dat nog wel enigzins maar bij regenachtig weer niet. De inzet van één machine werd al snel de inzet van 2 locs, zoals dat ook was als de trein door 2200en werd gereden. De lege trein aan het begin van de avond had in die tijd als trekkracht nog steeds 2x 2200.   Rotterdam Whz. 31-05-1990.

Foto (Rob van der Rest) Deze heerlijke combinatie met de 1607 en een set DDM rijtuigen trof ik op Rotterdam CS. Een mooi klusje voor de loc die eens de langste reizigerstrein ter wereld trok. Alles op deze foto is trouwens historie, het DDM vind je alleen nog op de sporen om gesloopt te worden, de 1607 is in 2015 gesloopt en het station bestaat in deze vorm ook niet meer.  Rotterdam CS, 31-05-1990.