www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, havenlijn en depot Feijenoord, 23 en 24-02-1990

De havenspoorlijn en het opstel-en rangeerterrein van Waalhaven Zuid nodigden iedere keer weer uit tot een bezoek. Fotoplekken tussen 'Barendrecht Vork' en Waalhaven Zuid waren er genoeg. Meestal fotografeerde ik ergens langs de baan of bij één van de overgangen aan de Maeterlinckweg, Langenhorst of Smithoekseweg. Op deze winterdag besloot ik om het maar eens een klein stukje hogerop te zoeken. Vanaf het talud van de A29 kon je mooi op de havenlijn kijken met in de achtergrond de Maeterlinckweg, je moest dan wel naar boven klimmen maar gelukkig had de wegbeheerder daar een stuk vangrail geplaatst zodat je je daar mooi aan vast kon houden op je tocht naar boven óf beneden. 

Foto's (Rob van der Rest) De 2277 is met een mooie gemengde goederentrein onderweg richting Kijfhoek. De foto werd gemaakt vanaf het talud van de A29.  23-02-1990

Foto's (Rob van der Rest) Ter hoogte van het crematorium aan de Maeterlinckweg (in de achtergrond zichtbaar) fotografeer ik de 2324 en de 2280 die op weg zijn naar de goederensporen van IJsselmonde. Even later komen de beide machines weer in beeld met de 2280 voorop, de 2324 en een beladen olietrein uit Schoonebeek. De 'Feijenoordse Meesters' reden (en rijden) niet de kleinste treintjes van het net, dit soort vervoer was niet voor angsthazen bestemd, daarvoor moest je goed opgeleid zijn en durf hebben. En dát hadden deze machinisten!. Rotterdam Maeterlinckweg 23-02-1990. 

Na deze foto's langs de lijn neem ik een kijkje op het terrein van Waalhaven Zuid. De meeste mensen die daar werkten konden mij wel en na me even gemeld te hebben kon ik rustig foto's maken met de mededeling "niet in de sporen gaan staan"! En dat is een goede opmerking, al te vaak wordt door mensen de veiligheid uit het oog verloren.

Foto (Rob van der Rest) De 2273 rust op Waalhaven Zuid even uit, in de achtergrond het scheepvaartkantoor van Damco Scheepvaart Mij, een bekende onderneming in die tijd.  Rotterdam Whz. 23-02-1990.

Foto's (Rob van der Rest) Nog 2 machines wachten op Whz. op de volgende klus, staatsiefoto's van de 2425 (met derde koplamp) en de 2405.  Rotterdam Whz. 23-02-1990.

Foto (Rob van der Rest) Rangeren en afstoten behoorden tot de dagelijkse werkzaamheden op Waalhaven Zuid. Deze namiddag met 'bakkie' 633. De Waalhaven had toen nog zijn klassieke beveiliging, nog géén bovenleiding en het omliggen van wissels gebeurde met de hand (en daarvan had men er genoeg, zoals de foto laat zien).  Rotterdam Whz. 23-02-1990.

Een dag later maakte ik nog een paar plaatjes op weg naar huis waarbij ik de 633 nog een keer tegenkwam.

Foto (Rob van der Rest) Op zaterdag was het tanken geblazen op het depot Feijenoord. In de loop van de ochtend ging het dan weer op weg naar Waalhaven Zuid. We zien de 633 en 659 op de sporen van IJsselmonde thv. de West-Varkenoordseweg richting Whz.  Opname vanaf het stadionviaduct op 24-02-1990.

Foto's (Rob van der Rest) Even later maakte ik een korte stop op het depot, op spoor 33 stonden de nieuwe 6425 en 6418 met op de bovenste foto de 2423 in de achtergrond.  Rotterdam Fo 24-02-1990.