www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Omgeving Breda, Prinsenbeek en Etten-Leur, 01-04-1990

Op de rustige zondagmorgen van 1 april 1990 ondernam ik een ritje richting Prinsenbeek en Breda, in het bijzonder het deel tussen de rijksweg A16 en Etten-Leur. Vanaf de rijksweg had ik al een paar keer een fraaie boerderij zien staan. Nieuwsgierig als ik was ging ik daar eens een kijkje nemen. De spoorlijn van Roosendaal naar Breda liep hier ook langs, ik ging dus kijken of ik een stukje Hollands landschap kon combineren met het daar rijdende spoorwegmaterieel. Hoewel de zon 'verkeerd' stond maakte ik toch maar wat foto's om vooral de fraaie boerderij die als eerste op de foto kwam samen met het Mat'54 van NS op de foto te zetten. Nog steeds ben ik blij dat ik dat toen gedaan heb. Het was voor mij deze ochtend genieten.

Foto (Rob van der Rest) Tegenwoordig is in dit uit 1823 daterende pand de Heemkundekring "Op de Beek" gevestigd. Of dat ook het geval was toen ik deze opname maakte in 1990 is me niet bekend. Wél dat het voor mij een schitterend stukje decor vormde bij het maken van mijn spoorwegfoto's. Het pand staat op Westrikseweg 26 in (toen nog) Prinsenbeek, sedert 01-01-1997 behoort Prinsenbeek tot de Gemeente Breda en is géén zelfstandige Gemeente meer. Opname op 01-04-1990.

Foto (Rob van der Rest) De eerste trein die ik voor de lens kreeg is de Intercity van Roosendaal naar Zwolle. De 1624 heeft aan de haak een set Belgische M2 rijtuigen, gehuurd van de NMBS en is op weg richting Zwolle.  Prinsenbeek, Westrikseweg 01-04-1990.

   

Foto's (Rob van der Rest) Nog maar een paar foto's van dit stukje landschap. Ik sta hier nog wel in een stukje landschap, tegenwoordig is fotograferen onmogelijk geworden door een metershoge geluidswal, dit vanwege nieuwbouw op deze plek. De boerderij uit 1823 staat er nog steeds maar is vanaf deze kant niet meer te zien.  Prinsenbeek 01-04-1990

Foto (Rob van der Rest) Voorbij komt op deze foto de stoptrein van Roosendaal naar Den Bosch. In het weekend gezien het geringe aantal passagiers toen bestaande uit een Mat'54 2tje, in dit geval stel 354 wat binnen korte tijd het station van Breda zal bereiken.  Prinsenbeek, Westrikseweg 01-04-1990.

Na het maken van bovenstaande foto's zoek ik een ander plekje op om te gaan fotograferen, ik rij richting het Liesbos en vind daar een mooie overweg.

Foto (Rob van der Rest) Mat'54 treinstel 1783 is als Intercity onderweg van Roosendaal naar Zwolle en passeert de overweg aan de Zanddreef. Aan de rechterzijde, waar het donkere gebouwtje staat bevond zich vroeger het station Liesbosch, dit station werd gebouwd in 1884. Op 15 mei 1935 ging het station buiten dienst, tot 1972 was het nog in gebruik als beveiliging van het spoor, in datzelfde jaar verloor het zijn functie en werd het gesloopt.  Prinsenbeek, Liesbos 01-04-1990. 

Foto (Rob van der Rest) Nét zo mooi als het spoorvervoer is dit tafereeltje. Oók vervoer maar dan anders, het paar op de foto geniet zo te zien volop van het rijden met deze prachtige 4-voeters. Prinsenbeek, Zanddreef 01-04-1990.

Foto (Rob van der Rest) Ik rij nog een stukje verder richting Etten-Leur en vind daar de overgang aan de Attelakenseweg. Het treinstel op de foto is het Mat'54 358 dat op weg is naar de volgende stop: Breda, voordat verder gereden wordt naar eindpunt Den Bosch.  Etten-Leur 01-04-1990.

Ná het maken van deze foto rij ik weer terug via de Leursebaan richting de Westrikseweg.

Foto (Rob van der Rest) Op de hoek van de Leursebaan en de Zanddreef stop ik dan weer even. Een prachtige bloesemboom en een huisje met de naam 't Koepeltje wekken mijn aandacht. Het gebouwtje blijkt een in 1836 gebouwd theehuisje te zijn en behoort thans tot de Hoeve Luchtenburg die in de achtergrond deels zichtbaar is.  Prinsenbeek 01-04-1990.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto die ik hier langs de lijn maakte is van Mat'54 stel 1747 op weg van Roosendaal naar Zwolle. De juiste fotolocatie weet ik niet maar waarschijnlijk is deze opname ook gemaakt vanaf de Zanddreef. Prinsenbeek 01-04-1990.

Ondanks alle veranderingen die er in de afgelopen 29 jaar waren kan je sommige fotoplekjes nog goed herkennen.