www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Fo en havenlijn, 05-05-1989

Toen ik op 3 mei vanaf de voetgangersbrug foto's had gemaakt wilde ik daar nog een keer gaan kijken maar dan vanaf de zijkant tegenover de werkplaats en naast het tankstation van Kieboom. Ik koos voor 5 mei en aangezien het op 5 mei prachtig weer was ging ik ook nu weer vroeg op pad. Zo kon ik ook de vanaf Kijfhoek komende goederentrein 720001 weer fotograferen. Verder had ik over geluk niet te klagen, zo kreeg ik ook het vertrek van het hersporingsrijtuig voor de lens.

Foto (Rob van der Rest) Rust voor de werkplaats, we zien de 2229, 2280, 2306 en 2304 wachten op de dingen die gaan komen.  Rotterdam Fo 05-05-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Met Sik 310 werd wat gerangeerd, daarnaast wacht de 254 op werk. Vlak vóór de 310 zien we nog een witte sneeuwschuiver bij het stootblok liggen. Even later rijd de 310 terug (foto onder) richting werkplaats, de machine wordt vanaf de zijkant bediend. De Lmt 254 werd in 1936 bij Werkspoor gebouwd onder fabrieksnummer 707 en is eigendom van Fa.Arnoud Verbruggen in Haarlem. Of de machine rijvaardig is is mij onbekend. De Lmt 310 werd in 1940 bij Werkspoor gebouwd met fabrieksnummer 771, de loc is in 2005 gesloopt.  Rotterdam Fo 05-05-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De 2203 bereikt de sporen van Feijenoord Goederen met trein 720001 vanaf Kijfhoek, in opzending bevind zich de rangeerloc 659. Ná het afleveren van de goederenwagens (onderste foto) wordt de 659 door de 2203 naar de sporen bij de werkplaats gebracht.  Rotterdam Fo 05-05-1989.

Plotseling valt me op dat het hersporingsrijtuig vanaf het terrein bij de werkplaats vandaan komt.

Foto (Rob van der Rest) Na wat sporen overgestoken te zijn wacht het geheel vlakbij het kleine armsein op vertrek. Het armsein wordt trouwens niet bediend om het vertrek mogelijk te maken. Achter de loc bevind zich nog een keetwagen van de firma Railbouw Leerdam, ook één van de toenmalige spooraannemers. Rotterdam Fo 05-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Bij het vertrek maak ik deze foto. De 2309 is nog niet geheel warm gedraaid gezien de rookpluim uit de loc. Goed zichtbaar is ook de overwegwachter in het kleine seinhuis, door de laagstaande zon kijk je dwars door het toen vrij nieuwe seinhuis heen. Voorheen stond er een seinhuis met een schuin dak.  Rotterdam Fo 05-05-1989.

Ik had het toen wel gezien en besloot nog even wat foto's te maken van de armseinen.

   

Foto's (Rob van der Rest) Links het armsein op Feijenoord Goederen met daarachter een wagen van aannemer ElectroRail, één van de aannemers uit die tijd. Rechts zien we het inrijsein voor locs komende vanaf IJsselmonde die de tankplaats of werkplaats als bestemming hadden. De beide armseinen waren toen nog in bedrijf.  Rotterdam Fo 05-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) De situatie van werkplaats, armsein, seinhuis, overweg en voetgangersbrug gezien vanaf de kant IJsselmonde.  Rotterdam Fo 05-05-1989.

In de middag ging ik nog een poosje kijken langs de sporen bij het Rsc.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit de Botlek komt de 2250 voorbij richting Kijfhoek met een lange goederentrein.  Rotterdam, Vondelingeweg 05-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 2407 is op weg richting Botlek/Europort. De containerkraan op de achtergrond draagt nog het NS-logo en was één van de eerste containerkranen op het Rsc. Rotterdam, Vondelingeweg 05-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 2309 + 2299 met een lange trein op weg richting Europoort/Maasvlakte. De 2309 had ik vroeg in de ochtend ook al gefotografeerd met het hersporingsrijtuig.  Rotterdam, Vondelingeweg 05-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto van de dag, de zware olietrein uit Schoonebeek vlak voor zijn aankomst in Pernis. De trein is een klus voor de 2300 + 2251. Uw fotograaf kon zijn fiets niet zo snel elders parkeren zodat de tweewieler ook op de gevoelige plaat staat. Het was trouwens de beste manier van vervoer, nooit geen parkeerprobleem !!  Rotterdam, Vondelingeweg 05-05-1989.