www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, Utrecht, Tilburg, Hulten en Tiel, 20 tot 27-06-1989.

In juni 1989 startte de viering van 150 jaar spoorwegen in Nederland. Niet alleen een grote tentoonstelling maar ook vele extra ritten, in hoofdzaak met stoomlocs werden er in juni en juli gemaakt. Ik was dan ook regelmatig op pad om alles van dit hele gebeuren vast te gaan leggen op de gevoelige plaat. Soms moest je wat langer wachten op de bewuste trein en wat dan voorbij reed fotografeerde ik dan, daardoor was ik die maanden op veel verschillende plekken. Ik begin echter in het Rotterdamse, op de avond van de dag dat de Franse stoomloc van de SNCF het land binnen kwam. In een apart hoofdstuk ga ik in op de viering van 150 jaar spoor in Nederland.  

Foto (Rob van der Rest) De 2282 en nog 3 soortgenoten zijn onderweg richting Maasvlakte. Het lijkt erop dat deze machines een ertstrein gaan rijden maar daarvoor staat de laatste machine 'verkeerd om', voorschrift was dat de eerste trekkende lok met de cabine vóór stond. Het viaduct boven de locs is van de Metro van Slinge richting Hoogvliet.   Rotterdam, Pendrecht 20-06-1989.

Na naar een vriend geweest te zijn besloot ik op weg naar huis nog even te kijken bij de overgang aan de Dordtsestraatweg. 

Foto (Rob van der Rest) De zon beschijnt nog net de sporen en staat vrijwel haaks op loc en rijtuigen. Alleen de kleuren van de zon zijn zichtbaar als de 1119 met een Intercity op weg is naar Venlo. Rotterdam, Dordtsestraatweg 20-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 1649 met in opzending een loc serie 2400/2500 komt aangereden vanaf Lombardijen met een gemengde goederentrein met als eindpunt rangeerterrein Kijfhoek. Rotterdam, Dordtsestraatweg 20-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) Niet veel later, er is nog een beetje zon, komt een Motorpost voorbij. Het nummer is me onbekend.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 20-06-1989.

2 Dagen later neem ik even plaats op de brug over de A-29 bij het Vaanplein.

Foto (Rob van der Rest) Het was stil die avond, slechts 2 treinen en dan ook nog van de verkeerde kant. Een tegenlicht opname maken ging sowieso niet vanaf dit viaduct want dan moest je de drukke rijksweg oversteken en dat is géén goed plan. De schaduw van mijzelf staat ook nog in beeld. De eerste loc van de serie, de 2401 is op weg naar thuisbasis depot Feijenoord.  Rotterdam, Maeterlinckweg 22-06-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Er wachtte nog een kleine verrassing in de vorm van de 2275 en 2273 met een gasketeltrein richting Kijfhoek. De onderste foto geeft trouwens een goed beeld van het landschap op die plek, tegenwoordig volledig onherkenbaar. De spoorlijn is een fietspad geworden.  Rotterdam, Maeterlinckweg 22-06-1989.

Op 23-06-1989 bezocht ik voor de eerste keer de tentoonstelling en de treinenshow in Utrecht.

Foto (Rob van der Rest) De 6403 staat te wachten op de volgende inzet op de sporen van Utrecht.   Opname op 23-06-1989.

De volgende dag zouden er ritten zijn met de Engelse loc 27000 en de NMBS 12 004. Langs de lijn dus maar weer...

Foto (Rob van der Rest) Vóórdat de NMBS loc voorbij komt fotografeer ik de 1135 met in opzending een onbekende loc serie 2200 en een lange goederentrein. Hulten, 24-06-1989.

In Tilburg leg ik de 12 004 vast en daarna fotografeer ik nog even bij de werkplaats.

Foto (Rob van der Rest) De 1313 staat prominent in beeld met links een loc serie 600 en daarachter een 'Wadloper', serie 3200. Werkplaats Tilburg, 24-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) Oók de nieuwe locs ontbraken in de werkplaats niet. De neus van de 1205 dekt het nummer van de andere 6400 af die naast de 6417 staat.  Werkplaats Tilburg, 24-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) Op weg terug naar mijn verblijfplaats in Chaam nog even langs de lijn waar de de 1119 met een fraaie Huckepack trein passeert op weg richting Breda.  Hulten, 24-06-1989.

De volgende dag weer op pad voor een trein bij Tiel.

Foto's (Rob van der Rest) Treinstel 168 is vanuit Arnhem op weg naar Tiel en zal even later weer voorbij komen de andere kant op.  Tiel, 25-06-1989.

We begonnen met Rotterdam en daar eindigen we ook weer mee.

Foto (Rob van der Rest) Dit maakte de oude havenspoorlijn zo mooi, brommende diesels met een behoorlijke trein richting Botlek/Europoort. De 2213 en 2278 (hij is nog steeds rijvaardig bij de STAR) mogen de klus klaren. Rotterdam, Maeterlinckweg 27-06-1989.