www.sporen-met-rob.nl

NMBS in oude kleuren

Deel 3

DaniŽl Moens fotografeerde ook al in de 80er en 90er jaren toen de verscheidenheid aan materieel nog erg groot was en ook de kleurstellingen nogal verschillend waren. In dit item wil ik, met zijn toestemming, foto's laten zien die vaak nog niet eerder gepubliceerd zijn en waarvan DaniŽl en ik denken dat zij een lust voor het oog zijn. Het zijn unieke beelden uit een andere tijd, geniet ervan!.. Soms kom je als lezer en kijker ook een enkele door mij gemaakte foto tegen. Ook een enkele foto van een DB locomotief is hier te vinden.

Een deel van de gebruikte info komt van de site www.bfoto.be waarvoor mijn dank.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Serie 26 in 3 verschillende kleurstellingen...

Foto (DaniŽl Moens) Op 27-03-1982 trof DaniŽl de 2620 in de Stelplaats van Monceau, ernaast staat een machine serie 22 in oude kleurstelling. De 2620 heeft hier de kleurstelling zoals later alle machines van deze serie kregen. Het grote gele vlak (ook wel slabbetje genoemd ) aan de voorkant verdween echter, de smalle gele band liep daarna nog wel door. De loc kwam bij de NMBS in dienst op 23-02-1970 en ging uit dienst op 03-10-2011. De machine is gesloopt.

Foto (DaniŽl Moens) De 2604 en 2713 werden ůůk gefotografeerd in de Stelplaats van Monceau en wel op 27-08-1983. De loc had de gele kleurstelling met blauwe band. Opmerkelijk was dat het geel tot onderaan doorliep, iets wat bij de andere 4 locs van de proefserie, 2601 t/m 2605 ook het geval was. De latere locs van de serie 26 hadden deze brede gele onderzijde niet. Deze loc kwam bij de NMBS op 21-08-1964 in dienst en werd op 12-11-2012 terzijde gesteld. De machine is gesloopt.

Foto (DaniŽl Moens) De 2614 werd gefotografeerd op lijn 27 bij Mortsel op 05-06-1984. De rijrichting is niet bekend maar het gaat waarschijnlijk om de ertstrein die reed tussen Blanchisserie en Antwerpen Zandvliet. De machine kwam in dienst op 12-11-1969 en ging op 12-11-2012 na precies 43 dienstjaren terzijde. Ook deze loc is gesloopt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1986 en 1987...

Foto (DaniŽl Moens) De 1605 in de blauwe kleuren. De machine heeft, net zoals de 1607, nooit een gele kleur gehad.  Brussel Noord, 01-08-1986.

Foto (DaniŽl Moens) De 2339 in de oude kleuren in het station van Schaarbeek. Opname op 21-04-1987.

Foto (DaniŽl Moens) De 2005 in de oude groene kleurstelling, opname op 27-04-1987 in Brussel Zuid. In 2014 werden nog ritten voor de TSP gereden, na die tijd staat de machine buiten dienst.

Foto (DaniŽl Moens) De poststellen 004 + 006 in het station Brussel Zuid. In de achtergrond wordt hard gewerkt. Opname op 27-04-1987.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NMBS loc 2501

Foto's (DaniŽl Moens) De eerste keer dat DaniŽl de 2501 tegenkomt is in de stelplaats van Dendermonde. Geweldig ziet de machine er uiterlijk niet uit, verder zien we dat de loc naast de 2238 staat en vůůr de 2347, ook deze beiden nog in oude kleurstelling. Opname op 08-03-1986. Op de onderste foto wordt de 2501 gefotografeerd bij doorkomst in het station van Antwerpen Oost, op dat moment ziet de machine er slecht uit. Het lijkt erop dat er sedert 1986 niet veel aan het verfwerk is gedaan. Deze foto werd gemaakt op 21-06-1992.

Foto (Rob van der Rest) Ikzelf tref de machine tijdens een doorkomst in Lier als de 2501 onderweg is richting Antwerpen. De loc is dan voorzien van een nieuw fris verfje maar heeft nog steeds de geel/blauwe kleurstelling. Deze foto werd gemaakt op 29-07-1993.

Foto (DaniŽl Moens) Op 20-03-1996 heeft de 2501 de werkplaats van Salzinnes bij Namen verlaten in de nieuwe blauwe kleurstelling. Het is 28-03-1996 als tijdens een fotomoment in het station Antwerpen Noorderdokken de machine aan DaniŽl voorbijrijdt, komende vanaf lijn 12 uit Essen met als eindbestemming Antwerpen Schijnpoort. De machine kwam op 12-09-1960 bij de NMBS in dienst, ging op 14-12-2003 buiten dienst en werd in mei 2009 gesloopt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Locs op stelplaatsen...

Foto's (DaniŽl Moens) We beginnen in de stelplaats van Aalst. Het is 18-11-1981 als de beide foto's gemaakt worden. Boven: De 2369 kwam bij de NMBS in dienst op 12-12-1956, ging uit dienst op 15-12-2011 en naar de sloper op 25-02-2013. Onder: De 2627 werd door de NMBS in dienst genomen op 15-04-1971en ging op 12-11-2012 buiten dienst, in januari 2013 werd de loc gesloopt. Het was trouwens de laatste elektrische loc in de geel/blauwe kleurstelling, in april 1999 werd de gele kleurstelling vervangen door de geheel blauwe met gele bies op de fronten.

Foto (DaniŽl Moens) De 5935 wordt op 27-06-1986  door DaniŽl in de stelplaats van Zeebrugge gefotografeerd. De loc kwam bij de NMBS in dienst op 13-06-1955 en ging buiten dienst op 31-12-1987. De machine werd pas in april 1998 gesloopt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Diversen...

Foto (DaniŽl Moens) In het depŰt van Bertrix wacht, in een heerlijk zonnetje, de 5301 op de volgende inzet. De loc kwam op 02-07-1955 in dienst bij de NMBS met nummer 203.001. In maart 2004 ging de machine na een korte stilstand over naar TUC rail die de loc in januari 2009 uit dienst nam. Uiteindelijk werd de machine in 2016 verkocht aan een onbekende koper. De foto dateert van 11-07-1982.

Foto (DaniŽl Moens) Aankomst van EMU 62 stel 230 in Brugge St.Pieters als T-trein Knokke-Brugge. Het stel kwam in 1963 bij de NMBS in dienst en heeft hier nog de oude kleurstelling. Het stel ging op 05-09-2013 buiten dienst en werd nog dezelfde maand verkocht aan een sloper. Opname op 29-07-1991.

Foto (DaniŽl Moens) De rangeerloc 9104 in de stelplaats van Kortrijk. De 9104 is een ombouw van loc 9004 die op 20-03-1961 in dienst kwam bij de NMBS. Op 12-02-1974 vond de ombouw naar 9104 plaats waarbij de machine een verlengd rangeerplatform kreeg. Op 01-05-1996 ging de machine buiten dienst en werd in januari 2000 gesloopt. Bijzonder is niet alleen de 9104 maar ook het rijtuig achter de loc. De foto werd gemaakt op 31-08-1991.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's gemaakt op rangeerterreinen (vormingen) en een DB loc...

Foto (DaniŽl Moens) Wat een lust voor het oog is de foto van de 5319, gemaakt op 10-07-1987 in de vorming van Bertrix. De machine kwam op 13-07-1955 bij de NMBS in dienst, op 28-11-1991 werd de bolle neus verwijdert en kreeg de machine een 'vlottende cabine' en daarbij ook de gele kleurstelling. Na een ongeval in 2000 werd de machine terzijde gesteld en niet meer gerepareerd en ergens in 2002 gesloopt.

Foto (DaniŽl Moens) In dezelfde vorming als de bovenste foto (Bertrix) werd de 5206 gefotografeerd, dat was op 09-06-1987.  In februari 1989 kreeg de machine het nummer 5307 en in 1991 werd de bolle neus vervangen door een vlottende cabine en kreeg de machine de gele kleurstelling. Vanaf maart 2002 tot september 2008 was de loc in dienst bij TUC-Rail, in mei 2013 werd de machine gesloopt bij Ecore te Aubange.

Foto (DaniŽl Moens) Voor de serie 59 moest je vooral in Antwerpen Dam zijn waar deze foto op 04-07-1987 werd gemaakt. We zien de 5913, 5914, 5907 (in de groene kleurstelling) en nog 4 machines die wachten op de volgende inzet. Eind 1987 gingen de 5913, 5914 en 5907 buiten dienst, waarna sloop volgde.

Foto (DaniŽl Moens) Ook machines van de Deutsche Bundesbahn reden treinen van en naar Antwerpen. We zien hier de DB 215 025-8 met een trein ter hoogte van het vliegveld van Mortsel. De opname werd gemaakt op 02-02-1987.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------