www.sporen-met-rob.nl

NMBS in oude kleuren

Deel 1

Daniël Moens fotografeerde ook al in de 80er en 90er jaren toen de verscheidenheid aan materieel nog erg groot was en ook de kleurstellingen nogal verschillend waren. In dit item wil ik, met zijn toestemming, foto's laten zien die vaak nog niet eerder gepubliceerd zijn en waarvan Daniël en ik denken dat zij een lust voor het oog zijn. Het zijn unieke beelden uit een andere tijd, geniet ervan!.. Soms kom je als lezer en kijker ook een enkele door mij gemaakte foto tegen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Treinstellen

Foto (Daniël Moens) De 514 in het station van Luik-Guillemins. Dit treinstel werd in 1955 in dienst genomen en ging in 1991 weer uit dienst en is gesloopt.  Opname op 28-06-1983.

Foto (Daniël Moens) De Sabena treinstellen die de dienst onderhielden tussen de luchthaven van Zaventem en Brussel hadden een eigen kleurstelling. Stel 600, hier in het station van Brussel Noord kwam in 1976 in dienst van Sabena. In 1979 nam de NMBS de stellen over en kreeg het het nieuwe nummer 600, voorheen was dat 586. Op 17-11-1993 kreeg het stel de rode kleurstelling, eenmaal in het rood werden de stellen niet meer specifiek ingezet op het vervoer naar de luchthaven. Op 01-10-2013 ging het stel buiten dienst maar bleef wel bewaard door de NMBS holding. De foto is gemaakt op 24-03-1993.   De gegevens komen van www.bfoto.be

Foto (Daniël Moens) Stel 730 had een afwijkende beschildering. De gele banen van de voorzijde eindigden als rechte banen bij de deuren, normaal liepen deze schuin af. Het stel staat hier in het station van Brussel Zuid op 14-04-1982.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Diversen

Foto (Daniël Moens) Een zeldzaam mooie foto van een treinstel uit de 4000 serie. Stel 4005 bevind zich in het station van Kortrijk, de mogelijke bestemming zou volgens Daniël Poperinge kunnen zijn. De 4005 werd in 1961 aan de NMBS geleverd met nummer 630.05 en werd in 1984 uit de dienst genomen. Opname op 07-08-1980.

Foto (Daniël Moens) De 5922 rangeert in Schaarbeek. De machine bestaat nog steeds en is sedert 2015 in het bezit van een privé persoon, hoe momenteel de staat is en waar de loc zich bevind is verder onbekend. Opname op 20-05-1983.

Foto (Daniël Moens) De 6327 rangeert op de sporen bij het Nieuwe Stocatra in Antwerpen. Later zal de machine een ertstrein rijden richting Leuven. Opname op 13-07-1990.

Foto (Daniël Moens) De stellen 022 en 020 verzorgen de dienst tussen Antwerpen CS en Essen. Station Antwerpen Oost 27-06-1994.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Diesellocs serie 62, 55 en 60.

Foto's (Daniël Moens) We beginnen deze serie met de personentreinen naar Aarschot. Deze spitstreinen zagen er op 09-08-1983 zo uit, machines in de kleurstelling van 1970 (groen/geel) en oude rijtuigen, beide opnamen werden gemaakt in Antwerpen Noorderdokken. De 6251 is na een modernisering nog steeds in dienst bij Infrabel, de 6281 behoorde na zijn NMBS tijd aan TUC Rail maar staat daar buiten dienst.

Foto (Daniël Moens) De 5537 zien we hier in het station van Temse. Het betrof een speciale trein, de Boelwerf had een schip gebouwd met de naam Eupen. Alle inwoners van deze plaats waren uitgenodigd om per trein naar Temse te komen om de doop van het schip mee te maken. Opname op 06-08-1983.

Foto (Daniël Moens) In de vorming van Blankenberge wacht een toeristische trein op de terugrit. De 6034 reed op deze dag de trein naar en van Blankenberge met als eindbestemming Maubeuge. Deze trein werd zelfs soms in dubbeltractie gereden, later werden de 60ers vervangen door een machine serie 51 van Monceau. Opname op 14-08-1983.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bertrix Vorming

Foto (Daniël Moens) De 5204, in de beschildering van 1961 en de 5206 staan gereed met een ertstrein in de vorming van Bertrix. De foto werd gemaakt op 16-06-1987.

Foto (Daniël Moens) De 5502, 5316 en 5306. De serie 55 trof je vooral op de lijn tussen Luik en Luxemburg. Deze machine gaat mogelijk naar de werkplaats van Salzinnes bij Namen waar het groot onderhoud van deze machines plaatsvond. De 5502 reed tot 15-05-1995 in het groen/geel daarna tot de sloop in februari 2008 in het geel/groen. Bertrix Vorming 26-06-1987.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Elektrische Motorwagens EMU 53 en EMU 50

Foto (Daniël Moens) Boven: De stellen 046 en 010 bij vertrek uit Brussel Noord als trein Antwerpen - Charleroi. Stel 046 werd op 01-06-1993 uit de dienst genomen en stel 010 wachtte dit lot op 24-03-1995. Opname op 24-05-1993.

Foto (Daniël Moens) Toen deze foto gemaakt werd van de 042 en 037 kon je nog rustig langs de sporen lopen op weg naar je werk. De 042 ging uit dienst op 01-07-1994 en de 037 ging uit dienst op 01-02-1995.  Opname ter hoogte van Antwerpen Luchtbal op 17-03-1993.

Foto's (Daniël Moens) Zo mooi kon een treinstel er uit zien. Stel 049 in Schaarbeek TWE in de zomer van 1985. Anders gesteld is het met de foto hieronder, stel 045 wordt hier gefotografeerd tijdens zijn sloop in Aubange bij sloper Ecore. Het stel stond al sedert 1992 ter zijde. De opname werd gemaakt op 08-08-1994.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motorposten EMU 35

Foto (Daniël Moens) Motorpost 952 tijdens een stop in Luik-Guillemins. De 952 was motorpost vanaf 1967 in dienst en samengesteld uit de rijtuigen 213.005 en 217.004. Hernummerd in 1971 in 802, in 1974 in 952 en in 1986 in 002. In 1988 gingen alle motorposten terzijde waarbij de 952 (002) bewaard werd door de NMBS waarna de TSP dit stel in 2013 in bezit kreeg. Opname op 05-07-1982.

Foto (Daniël Moens) Nog een opname uit Luik-Guillemins, ditmaal van de 957. Dit stel was samengesteld uit de 213.004 en 217.009. Hernummerd in 1971 in 807, in 1974 in 957 en in 1986 in 007. Dit stel is gesloopt. Opname op 18-04-1985.

Foto (Daniël Moens) De laatste van deze 3 opnamen komt uit het depôt van Kortrijk. Stel 006 was samengesteld uit de 213.011 en 217.006. Op 01-01-1971 kreeg deze het nummer 806, vanaf 1974 het nummer 956 en als laatste het nummer 006.  Opname op 21-02-1988.

Alle gegevens wat de nummering aangaat komen van www.bfoto.be waarvoor mijn dank.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's uit Ronet, serie 29

Foto's (Daniël Moens) In Ronet was ook de serie 29 gehuisvest. Deze machines waren in 1949 gebouwd in een aantal van 20 stuks bij Baume et Marpent. Op 01-01-1983 waren er nog 10 van in dienst. Op 01-12-1984 werden de toen nog aanwezige machines allen buiten dienst gesteld, 2 machines bleven bewaard. Eén bij de NMBS en één bij de TSP, dat zijn de 2912 en 2913.  De opnamen van de 2905 en 2906 werden op 11-02-1983 in het depot van Ronet gemaakt.

Foto (Daniël Moens) Een minder goed lot trof de 2903 die bij een ongeval betrokken raakte. De machine staat in het depot van Ronet, de opname werd gemaakt op 12-03-1983. Officieel ging de machine op 01-04-1983 terzijde en werd niet meer gerepareerd. De loc was op 12-08-1949 in dienst gekomen bij de NMBS onder het locnummer 101.003.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Serie 25

Foto (Daniël Moens) De 2514 in de groene kleurstelling met aan de haak de trein van Welkenraedt naar Oostende. Station Luik-Guillemins 28-08-1980.

Foto's (Daniël Moens) Op de bovenste foto zien we de 2512 in de nog gele kleurstelling bij Ekeren Leugenberg met een graantrein. Opname op 28-06-1992. Op de onderste foto zien we de 2505 die als eerste lok van de serie van de blauwe kleur was voorzien. De lok staat in de werkplaats van Mechelen waar op dat moment, 17-09-1980, de lok voorgesteld werd.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's uit Ronet, serie 53,54 en 60.

Foto (Daniël Moens) Prachtig zo'n NOHAB/AFB locomotief. De 5407 in volle glorie, in de achtergrond staat er nog een, de 5402. Bij de 5407 liepen er 2 strepen over de kast, bij een aantal anderen was dat 1 streep. Het oorspronkelijke nummer was 204.007. De machine kwam in dienst in mei 1957 en werd gesloopt in mei 2013. Depot Ronet 22-10-1983.

Foto's (Daniël Moens) Bij de 5317 en de 5406 bestond de beschildering uit 1 streep over de kast. De 5317 kwam in dienst in mei 1955 en werd in april 1989 omgebouwd naar de 5216. De loc ging in januari 2009 terzijde maar is (nog) niet gesloopt.  De 5406 kwam in dienst in maart 1957 en werd na een botsing in 1985 gesloopt.  Depot Ronet 22-10-1983.

Ook de machines van de serie 60 trof je in Ronet.

Foto (Daniël Moens) De 6083 met het oorspronkele nummer 210.083 kwam in dienst in oktober 1965 en kreeg de gele kleurstelling in 1978. De loc ging op 1 juli 1984 terzijde en werd in 1989 gesloopt. Depot Ronet 22-10-1983.

Foto (Daniël Moens) De 6085 had ten tijde van deze opname nog de groene kleur en ging kort na het maken van deze foto, op 01-12-1983, buiten dienst.  Depot Ronet 22-10-1983.

Foto (Daniël Moens) Als laatste van deze serie de 6089, de geel/groene beschildering kreeg de machine op 12-09-1980. In 1990 is de machine verkocht naar de firma Casafe in Italië. Of de machine daar nog rijvaardig rondrijd is onbekend.  Depot Ronet 22-10-1983.

Een groot deel van de gebruikte info komt van de site www.bfoto.be waarvoor mijn dank.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------