www.sporen-met-rob.nl

(Ingezonden foto's, deel 2)

Saalfeld, 1979 en 1981

Naar aanleiding van mijn artikel op de site over mijn bezoek aan Saalfeld op 14-08-1979 kreeg ik een zeer vriendelijk bericht hierover van LokfŘhrer (machinist) Ralf G÷hl. Hij was ÚÚn van de machinisten die op 14-08-1979 onderweg was met de D 504 van Saalfeld naar Berlijn-Lichtenberg.  De D 504 werd door hem van Saalfeld naar Camburg gebracht waar de trein overgenomen werd door elektrische tractie. In de ochtend maakte hij enkele foto's van stoomlocs die ik ook die dag fotografeerde nl. de 95 0032 en 95 0015. Bijzonder is dit verhaal vanwege het feit dat we bijna 39 jaar geleden dezelfde machines fotografeerden. Zijn opnamen vindt je hieronder.

   

Foto's (Ralf G÷hl) Op de linkse foto zien we Ralf zelf, rechts een scan van de voorzijde van de dienstregeling voor machinisten van de zomer van 1979.

Foto (Ralf G÷hl) De 95 0032-3 wordt op deze foto gesmeerd en van voldoende olie voorzien. Erachter staan de 95 0043-0 en de 95 0015-9. Tankplaats Bw.Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Ralf G÷hl) De 95 0032-3 is klaar voor de dienst en rijdt naar de goederensporen om een trein naar Unterwellenborn te rijden die ik even later zal fotograferen vanaf de brug die in de achtergrond te zien is.  Saalfeld Gbf. 14-08-1979.

Foto (Ralf G÷hl) Deze foto werd gemaakt op 23-05-1981 en laat ons de 01 0522-1 zien die voor vertrek gereed staat in het station van Saalfeld. In de achtergrond komt de 01 0531-2 het station van Saalfeld binnengereden met de P 3003 (door de stoomloc overgenomen in Camburg en via Jena naar Saalfeld gereden). Het is de trein waarin ook ik in 1979 van Jena naar Saalfeld ben gegaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MauritaniŰ, 05-11-2008

Zelden komen mensen in een land in Afrika, in dit geval in MauritaniŰ, die er dan ook nog speciaal iets van de spoorwegen fotograferen. Een goede kennis van mij maakte er in 2008 enkele foto's en stelde mij deze opnamen kortgeleden ter beschikking om op mijn website te tonen. Zijn gehele naam hierbij vermelden als fotograaf vond hij niet nodig zodat deze keer alleen zijn voornaam wordt gebruikt. Ik dank Dennis hierbij voor zijn opnamen.

MauritaniŰ (officieel Islamitische Republiek MauritaniŰ) bestaat voor een groot gedeelte uit het zand van de Sahara. Tussen al dat zand kan je als je goed kijkt ook een spoorlijn ontdekken. De totale spoorlengte in dit land is ongeveer 728 Kilometer.

Foto's (Dennis) Een eerste ontmoeting met een trein getrokken door een loc van de SNIM. Ergens in de woestijn tussen Zouerat en de kustplaats Nouadhibou. De trein rijd richting Zouerat.

EÚn van de belangrijkste inkomsten is de winning van ijzererts. Dit gebeurt door de SociÚtÚ Nationale Industrielle et MiniÚre (SNIM) voor 80% eigendom van de Staat. 75% van het erts wordt geŰxporteerd naar de Volksrepubliek China. De gebruikte locs zijn eigendom van de SNIM en leveren ruim 3000 PK vermogen.

Foto's (Dennis) Een ontmoeting met een ertstrein. De 3 machines leveren samen een vermogen van ongeveer 10.000 PK. Het zijn 6-assige diesels.

Foto's (Dennis) Deze ertstreinen hebben een lengte van 2 kilometer. Ze vervoeren 20.000 ton erts per trein met een snelheid van 40 Km per uur tussen Zouerat en de kustplaats Nouadhibou gelegen aan de Atlantische Oceaan. Aanvankelijk dacht ik dat dit de langste ertstrein ter wereld was maar een oplettende bezoeker van mijn site wist te melden dat in BraziliŰ nog langere treinen rijden. In Carajßs vind je treinen van 330 wagons, in totaal 3,3 Km. lang. Met dank aan Ferry Hoogvorst die voor werkzaamheden daar is geweest, meer info op www.vale.com

Foto (Dennis) Goed te zien op de foto is de oneindigende lengte van een dergelijk transport.

Foto (Dennis) Natuurlijk eindig ik met een foto die kenmerkend is voor de Sahara, een groep passerende Dromedarissen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onkruidbestrijdingtrein in Gouvy (B)

NÚt voor de grens van BelgiŰ met Luxemburg licht het station van Gouvy. Wim Plokker die in de directe omgeving woont fotografeert er graag. Zo trof hij op 23-04-2016 er de onkruidbestrijdingtrein (Sproeitrein) en stuurde zijn gemaakte foto's van deze trein naar mij op. Vanuit een toen koude Ardennen zijn bericht.

Foto (Wim Plokker) De 5528 met de complete trein op de sporen van station Gouvy. Aan het andere einde bevind zich de 5529. De beide machines zijn uitgerust met een camera die de beelden tijdens de rit doorgeeft aan de medewerkers die zich bevinden in het sproei-en commandorijtuig. Van daaruit vind het sproeiproces plaats. De trein bestaat verder uit een accomodatierijtuig, 2 tankwagons type Zacs en een materieel/onderdelen wagon. Gouvy 23-04-2016.

Foto (Wim Plokker) EÚn van de 2 met 50.000 liter water beladen ketelwagens.

Foto's (Wim Plokker) Boven: De begeleiding- en accomodatiewagons. Op de onderste foto de gegevens van het controle en besturingsrijtuig.

Foto (Wim Plokker) De onderdelen wagon.

Foto (Wim Plokker) Bij het langs de gehele trein lopen moest er ook nog de IC 109 van Luxemburg naar Luik voorbij komen.  Het was dus opletten geblazen. De CFL 3005 passeert hierbij de 5529. 

Foto (Wim Plokker) Nogmaals de gehele sproeitrein, nu vanaf de andere kant. Het uiterlijk van de 5528 was nog goed te noemen, de uiterlijke staat van de 5529 is een stuk minder. Beide machines zijn geen onbekende in deze regio, in de 90er jaren reden zij veelvuldig op de lijn tussen Luik en Luxemburg waar ik ze ook fotografeerde. De beide machines zijn in dienst van TUC Rail.  Gouvy 23-04-2016.

Er zijn ook enkele websites waarop meer info is te vinden over het sproeisysteem: www.weedfree.net en www.railcargo.nl

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------