www.sporen-met-rob.nl

(Rail4Chem Benelux), deel 1

In 2004 werd Rail4Chem Benelux opgericht als volle dochter van het Duitse Rail4Chem. Vanaf 2002 reden er treinen van het Duitse Rail4Chem soms door Nederland. In oktober 2004 werd echter gestart met de machines en treinen die overgenomen waren van het failliete Short Lines. Eindigde ik in mijn pagina's over Short Lines met de SL-2001, de pagina van Rail4Chem begin ik met dezelfde machine maar nu in dienst van Rail4Chem Benelux. Van lieverlee zal ook deze pagina zich vullen met foto's van R4C tot aan de overname door Veolia op 20 februari 2008.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 16 januari 2005 presenteerde RAIL4CHEM zich in de Europoort aan het grote publiek middels een open dag. Er was koffie, broodjes en andere consumpties voor de bezoekers. Men had alle beschikbare machines mooi schoongemaakt en zelfs vanuit Duitsland was er een e-lok aanwezig. Van alle typen loks die men gebruikte was er een te zien. De aanwezige zon had één nadeel, door de schaduwen van de gebouwen links stonden de draaistellen in de schaduw maar verder zag het er allemaal prachtig uit. Ook een aantal machines die kort voor deze presentatie nog in de kleuren van Short Lines reden hadden de mooie kleuren en het logo van R4C gekregen.

Foto's (Rob van der Rest) De in R4C kleuren gebrachte PB 017 had bij Short-Lines het nummer PB 17, de onderstaande R4C 1201 heeft niet bij SL dienst gedaan.  Europoort 16-01-2005.

Foto's (Rob van der Rest) De R4C 2001 had bij Short-Lines hetzelfde nummer maar was toen blauw, te zien op de foto's onderaan de pagina. Ook de Short-Lines 2002 ging (foto onder) over naar R4C waar de machine hetzelfde nummer kreeg. De machine was sedert begin 2004 door Short-Lines gehuurd bij Alpha trains.  Europoort 16-01-2005.

Foto's (Rob van der Rest) Rail4Chem had ook deze class 66 in dienst, de 66 020. Vooral door de fraaie beschildering was de lok onder spoorwegliefhebbers zeer geliefd. Op de onderste foto zien we een machine die in Duitsland voor R4C dienst doet. De 185-CL 005 was toen een machine die niet in Nederland te zien was, extra leuk dus dat men toen, precies 15 jaar geleden deze lok even naar Nederland had gehaald.  Europoort 16-01-2005.

Na geruime tijd bij R4C te hebben doorgebracht kregen ik en ook andere liefhebbers te horen dat de ex SL 1201 bij P&O bezig was met rangeerwerk voor de Born-shuttle. Dan daar maar eens gaan kijken, het leverde onderstaande foto's op.

Foto's (Rob van der Rest) De SL 1201 heeft al een deel van de Born-shuttle op het buiten liggende goederenspoor gezet en komt nu met het 2e deel vanaf de kade om de trein tot één geheel samen te voegen. De samengestelde complete trein zien we op de foto hieronder. Of de 1201 de trein in zijn geheel naar Born zal slepen weet ik niet. En mocht je naar Engeland willen per boot dan hoef je alleen maar de borden te volgen....   Europoort 16-01-2005.

Foto (Rob van der Rest) Het vertrek richting rangeer en opstelterrein Botlek.    Europoort 16-01-2005.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) De eerste keer dat ik een machine van R4C trof in hun eigen beschildering was op 29-12-2004 met Blerickshuttle 60128 richting Mvtw. De lok had het nummer R4C 2002 en de foto werd genomen bij Barendrecht Vrijenburgweg. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Boven: De SL-2001 heeft nog niet de nieuwe kenmerken van R4C maar is wel voor hun in dienst. De machine is bezig met het samenstellen van een set lege containerdraagwagens waarbij ook op de foto de ERS 6603 in beeld komt (foto onder) die zojuist met een containertrein op de Waalhaven is aangekomen.  Rotterdam, Waalhaven Zuid 13-11-2004.