www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Emden en Leer, 25-10-1971

Een bezoek aan het Bw. Emden en Bf. Leer was het laatste reisdoel in 1971. De grootste belangstelling betrof de de Preussische T16, bij de DB ondergebracht in de serie 94. Zij verzorgden in de Emdener Ertshaven in 1971 nog het vervoer van en naar het Emdener rangeerstation waar de treinen overgenomen werden door de serie 042, 043 of 044. Hoe lang dit vervoer nog zou duren wist eigenlijk niemand, zelfs of we nog in bedrijf zijnde machines aan zouden treffen was niet zeker. In de ochtend vertrokken we gedrieën per auto uit Rotterdam met slechts 1 chauffeur want de andere 2 waaronder ik hadden geen rijbewijs. Rustig aan dan maar, in het begin van de middag bereikten we Emden. Na onze aanmelding begaven we ons naar de halfronde locloods en daar troffen we als eerste de 051 816.

(Foto Rob van der Rest) Een lekkere stoomsfeer bij deze foto, de 051 816 staat voor de op dat moment volle locloods. Bw. Emden 25-10-1971.

(Foto Rob van der Rest) Aangekomen op het grote rangeerterrein van Emden troffen we 2 machines van de serie 094, de 094 588 en de 094 361. De 094 588 droeg voor de omnummering in 1968 het locnummer 94 1588. De loc werd gebouwd bij Henschel & Sohn in 1923 onder nummer 19780 (Bron: Die Baureihe 94 door Hansjürgen Wenzel, EK-verlag juli 1973). De machine werd bij het Bw. Emden terzijde gesteld op 02-11-1971, kort nadat deze loc door mij werd gefotografeerd. Emden Rbf. 25-10-1971.

(Foto's Rob van der Rest) Het rangeerstation van Emden had een groot aantal sporen, 094 361 rijd een aantal keren heen en weer om op het goede spoor te komen. De loc deed bij het Bw. Emden dienst tussen 05-03-1970 en 12-09-1972. De machine werd voor de sloop vrijgegeven op 29-12-1972. Emden Rbf. 25-10-1971.

   

(Foto Rob van der Rest) Het rangeerterrein van Emden werd ook gebruikt voor het uitwisselen van bagagerijtuigen. De 042 310 komt er 2 plaatsen. Emden Rbf. 25-10-1971.

   

(Foto's Rob van der Rest) Terzijde gestelde machines stonden er ook. De 082 024 en een onbekende 082er. Machines van de serie 023 en de 094 199 die op 04-10-1971 uit de dienst was genomen. De 94ers reden vanaf maart 1970 ook in diensten van de serie 082 die toen versneld terzijde gesteld werden. Zij reden o.a. treinen tussen Emden West en Emden Aussenhafen. Emden Rbf. 25-10-1971.

(Foto Rob van der Rest) Op onze terugweg naar de uitgang van het Bw. kon ik nog bovenstaand plaatje maken. v.l.n.r. 051 816, 042 018, 044 231 en 042 106. Bw. Emden 25-10-1971.

Daarna ging het op weg richting Bf. Leer waarbij we onderweg nog een korte tussenstop maakten. Het weer zat de hele dag al niet mee, geen zon te zien jammer genoeg.

(Foto Rob van der Rest) Tijdens een korte tussenstop deze opname. Het is de 012 075 (tegenwoordig bij de Stoomstichting Nederland) met een sneltrein tussen Emden en Leer. 25-10-1971.

 In het station van Leer konden we nog onderstaande foto's maken.

(Foto Rob van der Rest) De 044 180 met aan de haak een lange sleep autotransportwagens richting Rheine. Bf. Leer 25-10-1971.

 

(Foto Rob van der Rest) Het station van Leer had zelfs nog een kleine locloods. Voor de kleine loods stonden de 012 100 en een loc serie 216 van het Bw. Oldenburg. Rechts staat de 012 080 gereed met een trein die later ingezet werd tussen Leer en Rheine. Bf. Leer 25-10-1971.

 

(Foto Rob van der Rest) De 042 052 is als losse loc onderweg richting Rheine. Bf. Leer 25-10-1971.

           

(Foto's Rob van der Rest) De 012 100 heeft de locloods verlaten en gaat op weg richting Emden. Bf. Leer 25-10-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 012 064 verlaat het station van Leer met een sneltrein richting Rheine. Let ook even op het railvoertuig aan de linkerzijde. Bf. Leer 25-10-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 012 080 rijd achterwaarts naar het perron, de trein bestaand uit 3 rijtuigen en 2 bagagewagens, het vertrek hebben we niet meer afgewacht. Bf. Leer 25-10-1971.

(Foto Rob van der Rest) Als laatste een lege ertstrein richting Emden onder aanvoering van de 043 315 die in volle vaart door het station komt gereden. Bf. Leer 25-10-1971.