www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Ottbergen, 29-05-1976.  Laatste deel.

Nadat we een bezoek aan het Bw. Altenbeken hadden gebracht werd teruggereden richting Ottbergen. Kort voorbij Ottbergen werd een fotoplekje gezocht in de omgeving van Ameluxen. Het weidse landschap gaf genoeg mogelijkheden voor het maken van opnamen waarbij de gehele trein in beeld kon komen. Die dag was er ook een rijtuig toegevoegd aan de goederentrein, georganiseerd door het blad Eisenbahn Kurier, zodat liefhebbers op deze laatste dag van de inzet van de Br. 44 volop konden genieten van de ritten met stoom vanuit Bw. Ottbergen. 

Foto's (Rob van der Rest) De 044 669-0 is onderweg met de Dg.53840 van Herzberg naar Ottbergen, na een stop in Ottbergen ging het dan later door naar Altenbeken. De trein startte volgens plan om 11.44 uur in Herzberg en zou Ottbergen om 13.54 uur bereiken. We zien hier de trein met daarin het EK-rijtuig in de omgeving van Ameluxen.  29-05-1976.

In Ottbergen aangekomen werd de goederentrein even verlaten. Om 15.02 uur zou weer worden vertrokken.

Foto's (Rob van der Rest) Terwijl de 044 669-0 de trein even heeft verlaten is er n wagon van de goederentrein afgehaald en zijn er 3 bijgeplaatst. Links staat de trein waarvoor de 044 669-0 weer zal plaatsnemen. Op de onderste foto heeft dit alles ook de aandacht van een deel van het personeel. De stoomliefhebbers hangen in grote aantallen uit de raampjes.  Ottbergen Rbf. 29-05-1976.

We wachten het vertrek in Ottbergen niet af maar verplaatsen ons naar een plek kort buiten Ottbergen en proberen daarna de trein te volgen.

Foto's (Rob van der Rest) De 044 669-0 moet flink zijn best doen om de Dg.53840 de heuvels over te trekken. Omgeving Ottbergen, 29-05-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Volgens plan moet de Dg.53840 om 15.55 uur in Altenbeken aankomen, er moet door de 044 669-0 dan ook flink gewerkt worden om die tijd te halen, de trein is lang en heeft een flink gewicht, een mooie uitdaging voor de machine en zijn bemanning.  Omgeving Ottbergen, 29-05-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Langs de korenvelden bij Hembsen pakken we de trein weer op, nog steeds is volle kracht vereist.  29-05-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Bij de volgende stop is er wat meer begroeing aanwezig wat het fotograferen bemoeilijkt. We zijn in de omgeving van Reelsen waar er weer een flinke steiging in de lijn zit. De loc komt stapvoets naar boven gereden. 29-05-1976.

Foto (Rob van der Rest) Het hoogste punt bij Reelsen is bijna bereikt en nog een klein stukje dan komt men, volgens plan, om 15.55 uur in Altenbeken aan. Tot dat moment is het 50 minuten lang genieten geweest.  29-05-1976.

We blijven in de omgeving van Reelsen om nog 2 goederentreinen richting Ottbergen te fotograferen. Op dezelfde tijd als de 044 669-0 aankomt in Altenbeken zal daar de Ng.63245 vertrekken naar Ottbergen.

Foto (Rob van der Rest) Nt iets te vroeg afgedrukt toen de 044 256-6 met de Ng. 63245 uit de Reelsener tunnel komt. Het locschild was al in iemands verzameling terecht gekomen, dat ontbrak aan de voorkant. Direct n aankomst in Altenbeken werd het plakkaat wat voorop de 044 669-0 zat overgezet op de 044 256-6.  De Ng.63245 zal waarscheinlijk de laatst rit voor deze 44er zijn geweest, vertrek 15.55 uur in Altenbeken met aankomst in Ottbergen om 16.27 uur.  29-05-1976.

Vanaf de Reelsener tunnel werd weer gereden naar het plekje waar we eerder waren.

Foto (Rob van der Rest) De 044 669-0 had de eer om de laatste keer de Dg.53853 van Altenbeken, vertrek 17.32 uur met aankomst in Ottbergen om 18.04 uur te mogen doen. De dalwaards rijdende trein is ondanks zijn lengte en gewicht een 'makkie' voor de 44er. Het gaf ons een mooi gezicht van de omgeving.  Reelsen, 29-05-1976.

Ten tijde van deze update is het 44 jaar geleden dat deze opnamen werden gemaakt, het was een fantastische dag, om nooit te vergeten.