www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Emslandstrecke, Bf. Rheine, Lathen en Meppen 31-01-1976

Een bezoek aan de Emslandstrecke loonde altijd, alhoewel... Toen vriend Hal P. en ik 2 dagen eerder besloten om op zaterdag de 31ste winterfoto's te gaan maken op de lijn tussen Rheine en Lathen, volgens het weerbericht zou het uitvoerig gaan sneeuwen, leek ons dat een goed plan. Dat was het dus ook, normaal gesproken had je ook op een zaterdag meer dan genoeg stoomtreinen. Ertstreinen rijden sowieso was de gedachte, maar dat pakte wat anders uit. We zagen er die dag niet n, behalve dan n lege in het station van Rheine.

Kort nadat ik in het station van Rheine was aangekomen kreeg ik de eerste trein voor de lens, dat beloofde dus veel goeds. De laagstaande zon was niet z gunstig maar toch maar knippen. Daarna verliet ik het station en begaf me naar buiten waar ik door Hal die met de auto uit Limburg was gekomen werd opgepikt.

Foto's (Rob van der Rest) De 043 381-3 bij doorkomst in het station van Rheine. De lage temperatuur zorgde voor een mooie stoompluim, dus was het genieten geblazen.  31-01-1976.

Eenmaal in Lathen bij de uitsnijding aangekomen zochten we een mooi plekje, al naar gelang van het aantal treinen zouden we misschien ook nog wel een paar andere plekken opzoeken. Een leuke gedachte maar na vele uren in Lathen doorgebracht te hebben zetten we dat niet door. Helaas reden er erg weinig goederentreinen die dag.

Foto's (Rob van der Rest) Na een tijd wachten verscheen dan de eerste trein, een beladen autotrein richting Emden met de 042 360-8. Rook en stoom genoeg en ook een zonnetje maar de lucht bleef wel erg grijsachtig. Lathen 31-01-1976.

Foto's (Rob van der Rest) De 042 360-8 had wel een aardige kluif aan de trein die in zijn geheel gevuld was met auto's van het type VW Golf. Voor die tijd uiterst modern en ze waren dan ook erg in trek. Op de onderste foto is goed zichtbaar dat de nieuwe autotransportwagens langer waren. Op de nieuwe wagons kon je boven en onder 6 ipv. 5 auto's kwijt.  Lathen 31-01-1976.

N deze foto's verplaatsten we ons weer een stukje. De auto was steeds in de buurt van de plek neergezet van waaruit we fotografeerden. Het was mooi dat er sneeuw lag maar de wind was ijzig koud en bovendien vroor het nog zo'n 8 graden, iedere keer maar de auto induiken dus om een beetje warm te blijven. Na lange tijd verscheen er dan weer een stoomtrein, ondertussen hadden we ons warm gehouden door het innemen van koffie en een lekker Hollands jenevertje. Je moet wat nietwaar.

Foto's (Rob van der Rest) Vanuit Emden kwam een loc aan ons voorbij met lege autotransportwagens richting Rheine. Het bleek de 042 241-0 te zijn. Deze loc bevind zich tegenwoordig (2019) bij de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (VSM) waar men bezig is om de machine binnen afzienbare tijd weer geheel bedrijfsvaardig op het spoor te krijgen.  Lathen 31-01-1976.

In verband met de zonnestand verhuisden we naar een ander plekje.

Foto's (Rob van der Rest) Ng een loc met lege autotransportwagens, in dit geval de 043 196-5 die nu als monument (Denkmal) in het station van Salzbergen staat.  Lathen 31-01-1976.

Vanwege het feit dat de zon steeds dieper zakte en de bomen voor veel schaduw zorgden besloten we niet lang meer hier te blijven.

Foto's (Rob van der Rest) De 042 310-3 was de laatste trein die we hier fotografeerden op weg richting Emden. Buiten wat gesloten wagens was ook dit weer een trein met auto's. Lathen 31-01-1976.

Op weg weer richting Rheine maakten we nog een korte stop in de omgeving van Meppen.

Foto (Rob van der Rest) De 220 057-4 was de trekkracht voor deze sneltrein van Emden naar Mnster. Het is de enige passagierstrein die ik die dag fotografeerde. Omgeving Meppen 31-01-1976.

Foto (Rob van der Rest) In het laatste licht fotografeerden we, kort na de sneltrein, de 042 360-8 als losse loc richting Rheine. In de ochtend hadden we deze ook gefotografeerd maar dan richting Emden. Rechts staat vriend Hal P. die na het fotograferen door hem de machine nog even nakijkt.  Omgeving Meppen 31-01-1976.

Het was een koude dag met niet veel treinen maar het was de moeite waard.