www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Afscheid Bw. Stolberg, 03-04-1976, Deel 1

Het is zaterdagmorgen als we een kort kijkje nemen in het Bahnbetriebswerk. In het Bw. is het al een drukte van belang, lang verblijven hier had, na het inwinnen van de nodige informatie wat de rijtijden betrefd van de speciale ritten en het maken van een paar foto's, niet zoveel zin. Er waren 3 stoomlocs Br.50 en een dieselloc serie 215 waarmee je in de cabine en machinistenhuis mee kon rijden tot op het goederenemplacement, ritten met de diverse kleine stoomlocs naar Eschweiler, pendelritten van Stolberg naar Aachen van 2 50ers met 3 rijtuigen en later op de dag ritten op de Jülicher Kreisbahn. In deze fotoserie foto's van het gebeuren in de ochtend.

Foto (Rob van der Rest) In de ochtend werd er nog wat gerangeerd waarbij de DGEG 89 7159 weer ingezet werd. Het lukte om de loc naast de EK 24 083 te fotograferen, rechts staat de 215 046-4. Toen was het nog even rustig in het Bw.  Bw. Stolberg, 03-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) De BLE 146 wordt in orde gemaakt voor één van de ritten die dag tussen Stolberg en Eschweiler.  Bw. Stolberg, 03-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Intussen was de zon gaan schijnen en lukte het om de 053 075-8, 050 761-6 en 050 651-9 op de foto te zetten. Het personeel had er de handen vol aan om het toen al vele publiek op afstand te houden. Het was zelfs mogelijk om de 215 014-2, foto onder, mee in beeld te krijgen.  Bw. Stolberg, 03-04-1976.

Hierna ging het snel richting Eschweiler om de eerste pendelrit van Stolberg naar Eschweiler vast te leggen. Het fotostandpunt was niet ideaal maar beter iets dan niets.

Foto's (Rob van der Rest) De eerste pendelrit werd gereden door de DGEG loc Walsum 5 die we hier zien langs de Odilienstrasse in Eschweiler.  03-04-1976.

De terugkomst naar Stolberg wachtten we niet af waarna we ons verplaatsten naar de hoofdlijn van Stolberg naar Aachen. Tussen de beide stations vonden pendelritten plaats met locs Br. 50 van Bw. Stolberg. Ons fotopunt lag dicht bij Stolberg Hbf., we kozen deze plek omdat de afstand tot het station van Stolberg kort was en daarvandaan ook weer snel door deze trein naar Aachen werd vertrokken.

   

Foto's (Rob van der Rest) Vanuit de Nirmer Tunnel komen de 051 462-0 en de 050 164-3 vanuit Aachen aangereden waarna in korte tijd Stolberg Hbf. wordt bereikt. Het fotopunt ligt op de brug van de Verlautenheidenerstrasse in Aachen.  03-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Na korte tijd komt de trein terug met nu de 050 164-3 als voorste loc. We staan op de betonnen ingang van de Nirmer Tunnel en de trein riijdt richting Aachen Hbf.  03-04-1976.

Vanaf bovenstaande fotoplek reden we, met een kleine tussenstop in het Bw. weer naar Eschweiler.

Foto (Rob van der Rest) De treinen uiit Aachen hadden veel mensen aangevoerd, niet alleen spoorwegliefhebbers maar ook complete gezinnen. Vooral rond de 18 505 met zijn Rheingoldrijtuig was het druk. Wie wilde er nou niet bij zo'n prachtige machine kijken.  Bw. Stolberg 03-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) De 98 727 mocht de 2e rit van die dag verzorgen. Ik had nu een wat hoger gelegen deel aan de Odilienstrasse gevonden waarbij ik een beter uitzicht had. Eschweiler, 03-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) In dit deel van Eschweiler had men toen vele nieuwe flats gebouwd die een groot contrast vormden met de fraaie 98 727 en zijn historische rijtuigen. Dat ik niet de enige fotograaf hier was laat de onderstaande foto goed zien, treinspotters maakten in die tijd veel gebruik van de VW-kever als vervoermiddel. In de achtergrond ligt het centrum van Eschweiler. Odilienstrasse, 03-04-1976.

Hierna ging het weer richting hoofdspoorbaan met een kleine tussenstop thv. Stolberg Rbf.

Foto's (Rob van der Rest) In beeld enkele locs die ingezet werden voor de cabineritten, links de 050 761-6, aan de andere kant de 053 075-8 met daartussen de 215 014-2. Als laatste (foto onder) gaat de 053 075-8 weer richting Bahnbetriebswerk.  Stolberg Rbf, 03-04-1976.

    

Foto's (Rob van der Rest) Net zoals de eerdere rit die ik fotografeerde nam ik ook nu weer plaats op de brug aan de Verlautenheidenerstrasse, de trein komt links uit de Nirmer Tunnel met voorop de 051 462-0 (foto links) en de 050 164-3 achterop (foto rechts). De trein gaat richting Stolberg Hbf.  03-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Vanaf deze plek had je ook een prachtig uitzichtt over het Bk.Nirm. De lijn was in die tijd nog voorzien van klassieke beveiliging, iets wat prachtig pastte bij de voorbijkomende stoomtrein. Het Blok Nirm lag ruim 2 kilometer vanaf het gehucht Nirm, tegenwoordig behorend tot de Gemeente Aachen. Op 19 juli 1986 werd de Bk Nirm gesloten en de beveiliging overgenomen door Zentralstellwerk "Sf" in Stolberg Hbf. Het was trouwens de laatste blokpost van de lijn Aachen-Keulen.  Aachen,Verlautenheidenerstrasse, 03-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Met nog een laatste plaatje van de achterzijde van de trein neem ik afscheid van deze fotoplek.  Aachen,Verlautenheidenerstrasse 03-04-1976.