www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Afscheid Bw. Stolberg, 02-04-1976 Deel 2

Opnamen op de dag vr het feitelijke afscheid als de diverse locomotieven in Stolberg aankomen en het geheel gereed gemaakt wordt voor het afscheid op 3 en 4 april.

In het begin van de middag kondigde zich een nieuw transport aan van machines van de DGEG uit Bochum-Dahlhausen. Daarbij kwam nog in de loop van de middag het plaatsen van alle locs op hun goede plek en als liefhebber was je dus verzekerd van veel rangeerbewegingen die in hoofdzaak uitgevoerd werden door de T3 89 7159. In de middag werd het licht ook iets beter om foto's te maken, de nevel van de ochtend verdween, helaas kregen we de zon niet te zien.

Foto's (Rob van der Rest) Aankomst vanaf de goederensporen van een trein met loc's van de DGEG uit Bochum. De 044 216-0 en 41 308 leverden de trekkracht voor deze trein. We zien de fraaie 7270, 66 002, 55 3345 en 01 008 tussen 2 goederenwagens en de 41 308 en 044 216-0 die voor de tractie zorgden.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

N de aankomst werd de trein in delen gesplitst en door de 89 7159 richting de draaischijf geduwd, daarna werden de diverse locs bij de locloods geplaatst. Pas de volgende ochtend bleek dat ook deze opstelling nog zou veranderen.

Foto's (Rob van der Rest) Een eerste deeltje wordt door de 89 7159 richting de draaischijf geduwd, voorop de 66 002 en daarachter de KPEV T9.1.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Of dat de tijd heeft stilgestaan, vl was oud in het Bw. van Stolberg, op de foto een stukje van de KPEV T9.1 en de T3 89 7159. Links bevind zich de achterzijde van de locloods. Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) De 044 216-0 van Bw. Gelsenkirchen Bismarck en de meegekomen onder stoom staande 41 308 van Bw. Rheine.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Op het aanbrengen van de verlichting na is de 050 622-0 gereed voor gebruik de volgende dag.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) De 050 651-9, 050 761-6 en 050 622-0 worden weer verplaatst.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Op de draaischijf de DGEG DB 66 002, gebouwd in 1955. De machine werd uiterlijk gerestaureerd.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Ook de DGEG DB 55 3345 was van de partij, de in 1915 gebouwde machine is uiterlijk opgeknapt maar niet bedrijfsvaardig. De 89 7159 (foto onder) drukt de loc richting draaischijf waarna deze op n van de sporen in de locloods neergezet wordt.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Aan me voorbijrijden komt ook de 56 3007. De machine werd in 1929 geleverd aan de Lubeck Bchener Eisenbahn als LBE 97, ging in 1938 naar de DRG als 56 3007 en ging na de oorlog naar de DB. Daar ging de machine buiten dienst in 1950. De Eschweiler Bergwerks Verein (EBV) nam daarna de loc over en gebruikte deze bij de mijn Carl Alexander in Beasweiler als loc 4. Daar ging de loc in 1975 buiten bedrijf. Wie de eigenaar was toen deze foto gemaakt werd weet ik niet, in ieder geval was de machine bedrijfsvaardig.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

   

Foto's (Rob van der Rest) Een oude bekende voor mij was de 41 308 (042 308-7) van Bw. Rheine.  Ook deze machine werd in de locloods geplaatst.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Met mijn diacamera nam ik een paar foto's bij de draaischijf en locloods.

Foto (Rob van der Rest) Ook de 24 083 van Eisenbahn Kurier was present. De loc wordt door de 89 7159 naast de locloods geduwd. Tegenwoordig ( 2019) behoort de loc tot het museum van Dampfzug-Betriebs-Gemeinschaft Hildesheim maar is niet bedrijfsvaardig.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Ng zo'n prachtige machine was de DGEG T3 Walsum 5, het lukte om een mooi staatsieportret van de loc te maken.   Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Klaar voor de volgende dag, 050 164-3 Bw. Stolberg, 044 508-0 Bw. Gelsenkirchen Bismarck, 24 083 Eisenbahn Kurier en de 41 308 van Bw. Rheine.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) De 01 008 van de DGEG was er ook, n van de meest bekende stoomlocs van de DB.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

  

Foto's (Rob van der Rest) Links DGEG 55 3345 en rechts de KPEV 7270 T9.1. Deze loc werd gebouwd ergens tussen 1892-1901en ging in 1953 buiten dienst.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) De 98 727 werd ingezet voor wat rangeerwerk, enkele remwagens werden bij de locloods opgehaald en verder op het terrein geplaatst.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Het is inmiddels rond 4 uur in de middag geworden en langzaamaan nemen we afscheid van Bw. Stolberg.

Foto (Rob van der Rest) Deze 3 machines zullen de volgende dag, samen met de 98 727, pendeltreinen rijden tussen Stolberg en Eschweiler.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Een laatste keer fotografeer ik de 18 505 als deze op zijn definitieve plek staat naast de rangeerheuvel van Stolberg, het heuvelsein is daarbij een mooi decorstuk.  Bw.Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Als allerlaatste foto van deze serie de voor mij mooiste machine van deze dagen, de DGEG 89 7159.  Bw.Stolberg 02-04-1976.