www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Afscheid Bw. Stolberg, 02-04-1976 Deel 1

Opnamen op de dag vr het feitelijke afscheid als de diverse locomotieven in Stolberg aankomen en het geheel gereed gemaakt wordt voor het afscheid op 3 en 4 april.

Ik was samen met vriend Hal P. redelijk vroeg in het Bw. aangekomen om die dag opnamen te maken van het binnenrijden en plaatsen van al het museummaterieel en natuurlijk van de 'gewone' stoomlocs die nog in dienst waren bij de DB. Ook van andere depots kwamen machines voor dit afscheid. Gezien het grote aantal locs moest er van de vroege ochtend tot de late avond veel werk verzet worden. Voor het vele rangeerwerk was stoomloc T3 89 7159 uitverkoren. De DGEG (Deutsche Gesellschaft fr Eisenbahngeschichte) leverde vele locomotieven voor de locshow en de eerste machine die ik kon fotograferen was van hun. Het idee om een dag vr de grote festiviteiten hier al te gaan fotograferen hadden we niet alleen, zeker een 30 andere spoorwegvrienden hadden dat ook.

Foto (Rob van der Rest) DGEG loc Walsum 5, toen bij de MEC Essen, later ging de machine naar Neustadt en werd in 1992 verbouwd en voorzien van een tender en een nieuwe naam, "SPEYERBACH". De loc werd in 1904 gebouwd en is nog steeds (2019) bedrijfsvaardig in Neustadt aan te treffen. In de achtergrond is het heuvelsein van Stolberg te zien. Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Een lust voor het oog, de T3 Walsum 5.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Minder goed zag de terzijde staande 050 806-9 van Bw. Stolberg eruit. De loc stond koud sedert 01-01-1976 en werd op 25-03-1976 vrijgegeven voor sloop (Ausgemustert). Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De BLE 146 van de DGEG, een loc van het type ELNA 2, stond opgesteld voor de sneeuwploeg van Bw. Stolberg. Helaas heb ik er toen niet aan gedacht deze sneeuwploeg in zijn geheel te fotograferen. De BLE 146 bevind zich in het museum in Bochum. De loc werd bij Henschel gebouwd in 1941. Onder: Een klein stukje verder stond de 044 508-0 opgesteld van het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck. Daar had men er alles aan gedaan om er iets moois van te maken.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Nadat de DGEG Walsum 5 voor de BLE 146 was gerangeerd is het de beurt aan de 044 508-0 om zich te verplaatsen, iets wat we op de foto hieronder zien.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Een bijzonder rijtje, de machtige 044 508-0, daarachter de Walsum 5, de BLE 146 en de Stolberger sneeuwschuiver. Bw. Stolberg 02-04-1976.

Vervolgens komt de prachtige T3 89 7159 voorbij gereden.

Foto (Rob van der Rest) De DGEG heeft ook de Pruisische T3 89 7159 in zijn bezit. De loc is gebouwd bij Henschel in 1910 dus in 2019 109 jaar oud. De machine is nog steeds bedrijfsvaardig en bevind zich in het museum in Neustadt. Op de foto zien we de kleine loc tijdens n van zijn rangeerritten met op de achtergrond het heuvelsein van Stolberg.   Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Het is al 11.45 uur geworden als ik de 89 7159 fotografeer boven de inspectieput van het Bw. Stolberg. Het locje is een foto meer dan waard, waar vind je nog zo iets moois bedrijfsvaardig op het spoor. Het was de hele dag genieten van deze loc.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Ook uit Neustadt was de 18 505 gekomen, niet bedrijfsvaardig maar zeker n van de interessantste machines.

Foto's (Rob van der Rest) Dieselloc 324 009-0 trekt de 18 505 de draaischijf op. De 18 505 werd in 1925 bij J.A.Maffei gebouwd en staat, niet bedrijfsvaardig, in het museum in Neustadt. Ook over de 324 009-0 valt nog wat te vertellen, de kleine loc werd in 1944 bij Deutz gebouwd en op 08-09-1944 aan de Deutsche Reichsbahn geleverd, op 07-09-1949 ging het locje over naar de Deutsche Bundesbahn. Ergens in 2000 is de loc gesloopt bij een metaalverwerkingsbedrijf wat het locje in 1988 had gekocht.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

   

Foto's (Rob van der Rest) Links: Tussen alle machines door trof ik ook de 98 727 als bijzondere bedrijfsvaardige loc. De machine behoort tegenwoordig tot de verzameling van het spoorwegmuseum van Darmstadt-Kranichstein. Enige jaren geleden raakte de loc betrokken bij een ernstig ongeval, nu is men bezig om de machine geheel weer op te bouwen naar een rijvaardige toestand. Helaas is er wegens te weinig financile middelen een tijdelijke stop op de herbouw. Rechts: Ook de 24 083 van Eisenbahn Kurier was van de partij. De machine stond koud naast de locloods. Hoe de toestand nu is weet ik niet, de loc behoort tot de Dampfzug-Betriebs-Gemeinschaft in Loburg.   Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Machtig om te zien deze machine met zijn 2 Meter hoge aandrijfwielen. Om er voor te zorgen dat de loc niet van de draaischijf afrolde werd er uit voorzorg een remschoen geplaatst.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) De 18 505 paste maar net op de draaischijf, veel ruimte was er niet over.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Na het draaien werd de 89 7159 ingezet om de 18 505 op de goede plaats te gaan zetten, de machine zou bij het heuvelsein geplaatst worden.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

    

Foto's (Rob van der Rest) Terwijl de 89 7159 in de weer was met de 18 505 fotografeerde ik o.a. de 45 010 die gedeeltelijk in de locloods stond. De loc werd door Henschel gebouwd en bij de Deutsche Reichsbahn in 1940 afgeleverd. Momenteel bevind de loc zich in het Verkehrsmuseum van Nrnberg. De 23 105 behoorde op het moment van deze foto tot de DGEG en had als thuishaven Neustadt. Tegenwoordig, 2019, staat de machine rolbaar in Heilbronn.   Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Zo'n prachtige machine blijf je fotograferen, de 89 7159 rangeert wat en gaat op weg om weer een andere stoomloc op te halen.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) De loc komt terug met de stoomloc St.Gobain, de loc had de naam van de gelijknamige glasfabriek. De loc werd in 1913 met fabrieksnummer 6825 gebouwd bij Hanomag in Duitsland, de loc staat nu (2019) als monument in Stolberg bij de fabriek van St.Gobain.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Nog een keer de 98 727, deze keer op de draaischijf van Bw. Stolberg. Goed is hierbij de bijzondere aandrijving te zien. 

Foto (Rob van der Rest) Ook de 45 010 werd een beetje verplaatst, hij past maar net op de draaischijf.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) 2 prachtig uitziende machines bij elkaar, de bedrijfsvaardige 89 7159 en de loc St. Gobain.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) De 50ers van Bw. Stolberg waren door het personeel ook netjes schoon gemaakt en van een nieuw laagje verf voorzien. De 050 761-8 en 050 651-9 zijn al helemaal klaar, de 050 622-0 moet nog voorzien worden van zijn verlichting.  Bw. Stolberg 02-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Het Bw. Stolberg had in maart 1976 nog 9 bedrijfsvaardige machines. Voor die locs was er gn vaste omloop meer, zij reden enkel nog extra treinen en dat waren er elke dag wel een paar. Op de foto de DB 050 761-6, 050 651-9, 050 622-0, 051 462-0, 053 075-8(met kuiptender), 050 164-3, 053 031-1 en de EK 24 083. Een aantal personeelsleden van Stolberg poseert even voor de fotografen, het wachten is nog op 2 locs van Stolberg.   Bw. Stolberg 02-04-1976.

Alle gegevens van de DGEG locs vindt je op hun website: https://dgeg.de/2-Willkommen