www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bw. Oberhausen Osterfeld Sud en Bw. Gelsenkirchen-Bismarck, 26-07-1975

Nadat we het bezoek aan het Bw. Duisburg Wedau beëindigd hadden ging het naar Bw. Oberhausen Osterfeld Sud. Toen ik begon met fotograferen bij de DB was dit het eerste Bw. wat ik bezocht, in juni 1969. De reden van dit bezoekje was het bekend worden van de sluiting van dit Bahnbetriebswerk met ingang van 01-10-1975. Men had in juni al aardig wat machines afgegeven aan andere Bahnbetriebswerken, een aantal van ongeveer 10 bedrijfsvaardige locs waren er nog te vinden. Op een enkeling na stonden ze alle in het Bw. Ik fotografeerde ze niet allemaal.

   

Foto's (Rob van der Rest) Links 050 276-5 en rechts de 050 056-1.  Bw. Oberhausen Osterfeld Sud 26-07-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 050 078-5 voert een rijtje van 4 machines aan waarvan ik van de andere machines niet het nummer heb genoteerd.  Bw. Oberhausen Osterfeld Sud 26-07-1975.

Foto (Rob van der Rest) Even kwam er een glimpje zon en kon ik de 050 232-8 redelijk fotograferen. De machine stond bedrijfsklaar voor het hersporingsrijtuig wat daar achter te zien is. Vriend Jan, tevens chauffeur van die dag, loopt op zijn gemak langs de 50er.  Bw. Oberhausen Osterfeld Sud 26-07-1975.

Na het wat tegenvallende bezoek aan Oberhausen ging het richting Gelsenkirchen. We hoopten daar wat meer activiteit aan te treffen maar dat was ook hier niet het geval. De locloods stond vol met stoomlocs en één dieselloc serie 216, met vóór de loods ook nog 2 locs. Het zonnetje was helaas in de tussentijd geheel verdwenen.

Foto (Rob van der Rest) Vóór de loods stonden de 044 379-6 en de 044 216-0. Niet alleen de 044 379-6 rookte aardig maar ook alle in de loods staande machines deden dat waardoor, omdat er nauwelijks wind was, het gehele Bw. vol rook stond.  Bw. Gelsenkirchen Bismarck 26-07-1975.

   

Foto's (Rob van der Rest) Oók het Bw. Gelsenkirchen Bismarck had zo'n prachtige watertoren die we ook eerder zagen in Duisburg Wedau. De loods stond vol, slechts van één loc links is het nummer bekend, de 044 471-1. De 044 379-6 poseert voor de fotograaf.  26-07-1975.

Foto (Rob van der Rest) Een andere machine die buiten stond was de 044 216-0, het oude nummer is 44 1212. Deze loc is op 22-05-1977 naar Nederland bij de VSM gekomen. Tijdens de Pinksterdagen werd de loc ingezet, daarna kwam deze te staan bij sloperij van Puffelen die toen eigenaar was. De loc is ook daar gesloopt. Het nummerschild aan de rechterzijde van het machinistenhuis is daar nog aanwezig, enige tijd later niet meer. Tijdens een bezoek aan Gelsenkirchen later dat jaar werd het mij door DB personeel aangeboden. Nu hangt het bij mij in mijn hobbykamer zoals op de onderste foto te zien is.  Bw. Gelsenkirchen Bismarck 26-07-1975.

Foto (Rob van der Rest) Wat een geweldige machines waren het toch van de Br.44. Ik maakte nog maar even een staatsieportret.  Bw. Gelsenkirchen Bismarck 26-07-1975.

   

Foto's (Rob van der Rest) Ik maakte ook nog even wat foto's van wat onderdelen van de 044 379-6 zoals links van één van de pompen en rechts van de schuifbeweging bij de rechtercilinder.  Bw. Gelsenkirchen Bismarck 26-07-1975.

Foto (Rob van der Rest) Na nog even wat in de rondte gelopen te hebben kwamen we de voor sloop bestemde 094 697 (94 1697) tegen die voorheen bij het Bw.Wanne-Eickel had dienst gedaan. De loc stond al sedert 12-03-1974 te wachten op sloop. Echter...de machine werd niet gesloopt en kwam terecht bij het Bayerisches Eisenbahnmuseum in Nördlingen waar de machine uiterlijk werd opgeknapt. Bw. Gelsenkirchen Bismarck 26-07-1975.