www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Lauda, 19-04-1975 deel 2

Dit is het laatste deel van de foto's van ons bezoek aan Lauda en omgeving. 3 dagen lang hebben we kunnen genieten van de stoomtreinen die er in de mooie omgeving rondreden. We hadden hierbij veel geluk dat het weer overwegend zonnig was en de treinen die met stoom zouden rijden in die dagen, op een enkele goederentrein na, ook allemaal reden. Ruim 100 foto's en wat dia's was de buit waaraan een zorgvuldige voorbereiding aan vooraf ging. Internet bestond niet, de benodigde informatie werd gehaald uit de boekjes met de titel "Dampfgeführte Reisezüge der DB" uitgegeven door het blad Eisenbahn-Kurier. Onderaan dit deel vind je hoe mijn lijstje van de vrijdagmiddag er uitzag.

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto was er nog een flauw zonnetje, dus al is het een losse loc nog maar een dia gemaakt. Het is de 050 219-5 die richting Bad Mergentheim gaat.  Lauda/Köningshofen 19-04-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Vanuit Weikersheim komt de 023 040-9 met de N 7538 voorbij op weg naar Lauda. De 023 040-9 was eerder samen met de 023 042-5 richting Bad Mergentheim gereden, daar was de trein gesplitst waarna de 023 040-9 doorging naar Weikersheim en nu dus weer terugkwam naar Lauda.  Lauda/Köningshofen 19-04-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Vervolgens is het weer de beurt aan de 023 042-5 met de uit Lauda afkomstige N 7539 naar Bad Mergentheim. Deze loc hadden we nu wel genoeg gezien, iedere dag dat we in Lauda waren hadden we hem wel gefotografeerd. Niet dat dat vervelend is, het gaf eens te meer aan dat de stoomlocs van Crailsheim in vol bedrijf waren.  Lauda/Köningshofen 19-04-1975.

De volgende trein zou met voorspan gereden worden, ook leuk dus bleven we nog maar heel even hier langs de lijn. Helaas werd het weer er niet beter op wat de foto's niet bepaald ten goede kwam. De (betaalbare) objectieven waren in die tijd nog niet zo geweldig als tegenwoordig in 2018.

Foto's (Rob van der Rest) De 052 713-5 en de 023 040-9 met N 7543 van Lauda naar Crailsheim. De beide machines had ik trouwens al in juli 1973 uitgebreid in Crailsheim gefotografeerd. De 023 040-9 ging al snel terzijde nl. op 01-05-1975. Op 26-06-1975 werd de machine al vrijgegeven voor sloop. De 052 713-5 ging op 10-09-1975 aan de kant en werd voor sloop vrijgegeven op 30-10-1975.  Lauda/Köningshofen 19-04-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Gezien het feit dat de 050 219-5 tamelijk snel terug was met een lange sleep lege kolenwagens zijn deze vrijwel zeker opgehaald in Bad Mergentheim, dat station beschikt (ook nu nog) over een extra opstelspoor.  Lauda/Köningshofen 19-04-1975.

Foto's (Rob van der Rest) De laatste foto's van onze trip naar Lauda. De 023 018-5 met de N 5526 van Crailsheim naar Lauda.  Lauda/Köningshofen 19-04-1975.

Dit was een deel van de door mij gemaakte vertrek- en aankomststaten, zo kon ik zien wanneer en waar er stoomlocs gefotografeerd konden worden. Zo mistte je vrijwel niets en werd ons bezoek een succes. Even na 14.00 uur verlieten we Lauda, een geweldig verblijf daar zat erop, op naar Rotterdam.