www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bw. Gelsenkirchen - Bismarck, 06-12-1975

Nadat we in de ochtend een bezoek gebracht hadden aan Duisburg-Wedau bezochten we in de middag het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck. We waren o.a. op zoek naar de 044 508-0 want dat zou, samen met de 01 1066 de loc zijn voor de Sonderfahrt van de volgende dag. De loc was er niet dus legden we ons toe op het fotograferen van de andere machines. De zon was in de loop van de middag gaan schijnen en dat leverde toch wel wat mooie plaatjes op. Verschillende locs serie 044 waren onderweg met treinen maar waar je die kon fotograferen was hetzelfde als het zoeken naar de bekende spelt in de hooiberg, echter in het Bw. was genoeg te zien. Zoals altijd moest je maar afwachten wat het fotograferen opleverde, bij de Zw/wit foto's ging dat goed maar de enige dia van die middag werd helaas niet de beste, maar ik laat hem toch zien. Tenslotte zijn de opnamen 44 jaar geleden gemaakt dus ik mag nog niet klagen.

Foto's (Rob van der Rest) Direct na aankomst in het Bw. viel ons oog op de voor de locloods staande 044 943-9. Beschenen door de laagstaande zon was deze een lust voor het oog. Het werd één van de beste opnamen die ik van een 44er maakte. Met een lengte van 22,6 Mtr. en een gewicht samen met de tender van vér over de 100 Ton een geweldig brok staal.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 044 943-9 met de fraaie watertoren in de volle zon. De auto's van het personeel spelen hierin maar een bescheiden rol.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 044 556-9 die ik eerder in de ochtend in Duisburg-Wedau fotografeerde wordt de locloods ingereden. Links staat de 044 943-9.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 044 652-6 met een soortgenoot wacht op de volgende inzet.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Plotseling hoorde ik het voorbijrijden van een andere 44er die zojuist een beladen kolentrein op de goederensporen had achtergelaten. Het verzorgen van de machine in het Bw. leverde enkele heerlijke platen op.

Foto (Rob van der Rest) De 044 318-4 vertrekt vanaf de goederensporen naar het Bw.  Gelsenkirchen-Bismarck Gbf. 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Locverzorging in het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck. Terwijl de tender gevuld wordt met een flinke slok water is de jonge stoker bezig met het smeren van verschillende delen van de loc. De laagstaande zon zet de machine in een prachtige glans, in de achtergrond rechts zijn de contouren te zien van een loc serie 064.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Ná het innemen van water rijdt de machine verder naar de bekolingsinstallatie om er voor te zorgen dat deze voorraad ook aangevuld wordt. De stoker zit op de kolen van de tender. Kijk ook eens naar de fraaie wagons in de achtergrond, goed te zien op de onderste foto.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) De bekolingsinstallatie was een geweldig ding, de constructie was geheel geklonken en moet ook een enorm gewicht gehad hebben. Het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck werd in 1928 in gebruik genomen, ik ga er vanuit dat deze bekolingsinstallatie er toen ook al was. Een deel zoals locloods en draaischijf is in 2019 nog voorhanden en kan bezocht worden, de bekolingsinstallatie is echter gesloopt.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Tussen allerlei terzijde gestelde machines bevond zich ook een loc serie 064. Het was de vroegere 064 415-3 van het Bw.Weiden die gekocht was door de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (VSM) te Apeldoorn. Nog steeds is deze machine daar bedrijfsvaardig te bewonderen.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Nadat de 044 318-4 van een verse voorraad kolen is voorzien wordt de loc in de locloods geplaatst, ondertussen is het zonnetje achter wolken verdwenen en loopt de dag ten einde. Op de onderste foto zijn ook nog de 044 754-0 en een onbekende loc serie 211/212 te zien.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Nét op het moment dat we het terrein willen verlaten rolt er nog een loc binnen, toch maar even blijven nog hoewel het licht bijna 'op' is.

Foto (Rob van der Rest) Binnenkomst van de 044 550-2 vanaf de goederensporen.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) De loc is voorzien van water en zal aanvullend naar de bekolingsinstallatie rijden.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Met het oprijden van de draaischijf van de 044 550-2 eindigt voor ons de dag, een heerlijk plaatje werd het nog, échte stoom in een tijd die niet meer terugkomt.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Uw webmaster ging ook nog even op de foto, ik kijk op het moment van opname even of mijn broekspijpen niet toevallig in de met kolen vervuilde stenen terechtkomen.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-12-1975.

Van de Sonderfahrt met de 01 1066 en 44 508 op 07-12-1975 vind je het verslag hier.