www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Duisburg-Wedau, 26-06-1975

Ná het dagje Alsdorf op 25 juni nam ik een dag later de trein naar een bestemming waar ik nog niet eerder was geweest. Het was een behoorlijke trip, eerst naar Venlo en dan na de paspoortcontrole door naar Duisburg. Vandaar naar Duisburg -Wedau en door (nog een redelijk stukje wandelen) naar het Bahnbetriebswerk. Het was bij elkaar een aardige trip voor je ter plekke was. Maar eenmaal daar, na mijn aanmelding bij de DB vertegenwoordiging, kon ik ongestoord fotograferen. Het Bw. huisvestte niet alleen stoomlocomotieven maar ook elektrische locs van in hoofdzaak de serie 140.

Foto (Rob van der Rest) Het eerste plaatje van de dag werd ook meteen één van de meest sfeervolle die ik in het Bw. maakte. De 052 991-7 steekt zijn neusje naar buiten uit de locloods (binnen staat o.a. ook nog de 052 024-7) waarbij de tussen 1912 en 1914 gebouwde watertoren van het bouwtype Klönne een dankbaar decorstuk was.   Bw. Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 052 508-9 was de volgende 50er die op de gevoelige plaat kwam.   Bw. Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) Gezien het feit dat er ook een aantal sporen voor elektrische locomotieven waren liep de bovenleiding ook boven de draaischijf door. De wir-war van bovenleidingsdraden zorgt ervoor dat de e-locs op eigen kracht alle de voor hun aanwezige sporen konden bereiken. Vanuit een ander deel van de locloodsen is de 052 545-1 de draaischijf opgereden waarna hij deze achteruit rijdend weer verlaat. Gezien het feit dat er op hetzelfde moment onderhoud aan de draaischijf plaatsvindt staat het rond het bedieningshuis vol met werkmateriaal.   Bw. Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) Van de aanwezige sporen aan deze zijde werden er 5 voor stoomlocs gebruikt, daarna waren er wat plaatsen voor e-locs waarvan enkele in de locloods en daarnaast had je dan weer wat plekken voor stoomlocs.  Bw. Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) Nog een plaatje van de 052 508-9, te zien op het dak is dat er een duidelijke afscheiding is tussen e-loc en stoomdeel. Veiligheid stond voor een ieder daarbij voorop. Een stukje van een e-loc serie 140 is in de achtergrond te zien. De 052 508-9 ging op 04-08-1975 terzijde en werd voor sloop vrijgegeven op 30-10-1975.  Bw. Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 052 702-8 stond buiten voor het andere deel van de locloods, ernaast is nog net de voorkant zichtbaar van de e-loc 140 696-2.  Bw. Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) Nóg maar een sfeerplaatje waarbij in de achtergrond het seinhuis (Stellwerk 8) zichtbaar is wat er voor zorgt dat alle verkeer zich veilig over de sporen kan bewegen.  Bw. Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Na een korte tijd verlaat de 052 702-8 het spoor voor de locloods om vervolgens via de draaischijf het Bahnbetriebswerk te verlaten. De Meester en Stoker van de machine kijken aandachtig naar het onderhoudspersoneel wat bezig is op en rond de draaischijf.   Bw. Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Na de opnamen van de 052 702-8 verlaat ik het Bw. om vervolgens een plekje te zoeken op de brug bij het station. Tegenwoordig ziet het er daar heel anders uit, het station is allang in een behoorlijk verval en ook van de vele goederensporen die op mijn foto's te zien zijn is niet veel meer aanwezig, maar de brug (Wedauer Brücke) van waaraf ik de foto's in 1975 maakte is er nog steeds.

Foto's (Rob van der Rest) De eerste stoomloc die voorbij komt gereden is de 052 545-1 die ik ook al in het Bw. fotografeerde.  Duisburg-Wedau Umspanngruppe 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 050 761-6 fotografeerde ik hier slechts 1x, de machine had ik voor die tijd al eens in Hohenbudberg gefotografeerd en later in april 1976 in Stolberg tijdens de afscheidsdagen in dat Bw. In oktober 1976 ging de loc terzijde en werd voor sloop vrijgegeven op 29-12-1976.  Duisburg-Wedau Umspanngruppe 26-06-1975.

   

Foto's (Rob van der Rest) De 052 372-0 was de volgende machine die als losse loc voorbij kwam. Het werd tijd dat er ook eens een goederentrein achter een stoomloc was te bewonderen.   Duisburg-Wedau Umspanngruppe 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) Na een tijdje wachten kwam er dan een stoomloc met trein in beeld, nu met tender vóór en naast een beladen kolentrein, maar je kan ook niet alles hebben. De goed uitziende 052 702-8 had een fraaie kalktrein aan de haak.  Duisburg-Wedau Umspanngruppe 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) Ik was al een beetje richting station gelopen toen er een met schroot beladen trein voorbij reed, het was de 051 699-7 die de klus mocht klaren.  Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) Korte tijd voordat ik naar huis ging maakte ik deze foto. Hoewel het mij natuurlijk om de stoomloc ging, in dit geval de 050 719-4 fotografeerde ik ook de op het station staande treinen mee. Geheel links staan 2 gekoppelde treinstellen, het voorste een accutreinstel (motorwagen) serie 515 (ETA 150) met daaraan gekoppeld een stuurstandrijtuig serie 815 (ESA 150 021-216). Daarnaast, op het andere spoor, staat de 140 789-9 met een stam Umbau rijtuigen, de voorste 2 3-assig, daarna een 4-assige en als laatste weer een 3-assig rijtuig. Het meest bijzondere is de loc, de 140 789-9 bestaat nog steeds in de goederendienst bij de Erfuhrter Bahnservice Gmbh.  Duisburg-Wedau 26-06-1975.

Foto's (Rob van der Rest) De 050 719-4 heeft van de goederensporen in de verte een trein opgehaald met lege wagons, het zouden op deze dag de laatste foto's zijn die ik maakte van een stoomloc op deze plek.   Duisburg-Wedau Umspanngruppe 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) Als laatste maakte ik een overzichtsfoto van het goederenemplacement van Duisburg-Wedau. Links na het midden is in de verte de watertoren te zien van het Bw., rechts een andere watertoren, beiden in dezelfde tijd gebouwd.  Duisburg-Wedau 26-06-1975.

De thuisreis vond weer plaats via Venlo, daar maakte ik de beste foto die ik van NS materieel ooit maakte. Niet alleen de trein maar vooral hetgeen er omheen te zien is laten het toenmalige tijdperk hierin volledig uitkomen.

Foto (Rob van der Rest) De 1110 is nog geheel in de oude staat, behalve het NS logo dan, en wacht om 18.35 uur tot ook ik ingestapt ben op weg naar thuisbasis Rotterdam.