www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Duisburg-Wedau, 06-12-1975

Vanwege het feit dat ik op zondag 7 december samen met vriend Hal P. deelnam aan een speciale rit (Sonderfahrt) met de 01 1066 en 44 508 was ik al op vrijdag naar hem toegegaan in Well bij Venray om bij hem te overnachten. Aangezien het redelijk weer zou zijn de volgende dag besloten we om op zaterdag 6 december een uitstap te maken naar Duisburg-Wedau en Gelsenkirchen-Bismarck. Helaas, het goede weer bleef uit, het was vooral in de ochtend donker en grijs weer. Toch maar op pad, wie weet werd het nog wat. Onze fotostop begon op het viaduct bij het station, nauwelijks licht maar het was in ieder geval droog.

Foto's (Rob van der Rest) De 050 220-3 komt met een beladen goederentrein voorbij. Het Bahnbetriebswerk is nauwelijks zichtbaar, in de achtergrond rechts is flauw de watertoren ervan te zien. Duisburg Wedauer Brücke 06-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) De oude en toen nog redelijk nieuwe moderne tractie naast de 052 681-4 met een beladen trein. De onbekende loc serie 140 rijdt met dezelfde snelheid naast de 052 681-4 met een bonte goederentrein.  Duisburg Wedauer Brücke 06-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Ook locs serie 044 van Bw. Gelsenkirchen-Bismarck waren hier te vinden. Vanuit de richting van het Bw. rijdt de 044 556-9 terug naar zijn thuishaven in Gelsenkirchen waar ik de loc later die middag weer aantref.  Duisburg Wedauer Brücke 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) De watertoren die zo kenmerkend was voor Duisburg Wedau was van hetzelfde type als in het Bw. Beide watertorens zijn hier, ook in 2019, nog steeds te vinden. Het seinhuis met het spitse dak zorgde voor het gebeuren op de sporen aan de rechterzijde. Alles had hier nog de klassieke beveiliging.   Duisburg Wedauer Brücke 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Terugkomst richting Bw. van de 050 220-3. De 050 220-3 fotografeerde ik al op 02-07-1971 in het Bw.Stolberg. De loc behoorde toen tot het Bw.Stolberg, op 11-08-1971 ging deze over naar Bw.Gremberg en van daar op 30-09-1975 naar Bw.Duisburg-Wedau. Op 02-07-1976 ging de machine daar terzijde en werd voor sloop vrijgegeven (Ausgemustert) op 28-09-1976. Duisburg Wedauer Brücke 06-12-1975.

Hierna besloten we om een bezoek te brengen aan het Bw. Daar wachtte ons de aanblik van vele koud staande machines, men had een groot deel van de locs niet nodig voor de omloop. Bij alle koud staande locs was de schoorsteen afgedekt met een stalen plaat.

Foto (Rob van der Rest) Naast de locloods telde ik 7 koud staande machines serie 50-53.  Bw. Duisburg-Wedau 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl we rondliepen bij de draaischijf kwamen de 050 220-3 en 052 681-4 als losse loctrein voorbij, ik had ze beide al eerder deze ochtend gefotografeerd.  Bw.Duisburg-Wedau 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Achter de locloods en watertoren stonden nog meer koud staande machines zoals deze 3 met voorop de 052 907-3. Bw.Duisburg-Wedau 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Alhoewel geen stoom te zien is was de 051 864-7 wel gewoon in bedrijf.  Bw.Duisburg-Wedau 06-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Op het moment dat we het Bw. wilden verlaten kwam er nog wat bedrijvigheid. De 052 372-0 heeft zoeven de draaischijf verlaten en wacht op vertrek. Nadat het sein veilig is gekomen (foto onder) wordt koers gezet richting goederensporen.   Bw.Duisburg-Wedau 06-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) De 052 372-0 vertrekt met veel vertoon richting Duisburg Entenfang. In de achtergrond staat een goederentrein met o.a. 3 E-tjes. De middelste van de 3 heeft op één van de assen nog spaakwielen, iets wat je nog maar weinig zag. Duisburg-Wedau Gbf., 06-12-1975.

Het was de laatste keer dat ik het Bw.Duisburg-Wedau bezocht, in februari 1977 werd de laatste rit vanuit het Bw. gereden door een loc Br.50 wat tevens de laatste rit met een 50er voor de DB was.