www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Emslandstrecke, 09-03-1974

Treinen tussen Norddeich Mole - Emden - Salzbergen en Rheine.

Het was op 17 juli 1973 dat ik voor het laatst achter de stoomtreinen aanging om deze te fotograferen en in begin 1974 begon het zodanig bij me te kriebelen dat ik begin maart van dat jaar weer een rit richting Rheine plande. Eenmaal in Rheine aangekomen duurde het even voordat mijn bus richting het Bahnbetriebswerk ging en besloot ik te wachten op Gleis 8 van het station, de meest ideale plek om treinen te fotograferen. Vrijwel gelijk werd mijn wachten daar beloond.

Foto's (Rob van der Rest) De 043 574-3 en 043 221-1 komen op volle kracht met hun 4000 Ton zware ertstrein vanuit Emden door het station van Rheine gereden. In het goederenstation van Rheine (Gbf.) gaan de locs van de trein af en gaat deze met elektrische tractie verder het Ruhrgebied in. Opname op 09-03-1974.

Foto's (Rob van der Rest) De lege ertstreinen van de 2000 Ton treinen werden gesleept door een enkele 043er. Ook daar was behoorlijk wat energie voor nodig gezien de wind die in de lege wagons voor veel weerstand zorgt tijdens het rijden. De 043 121-3 is de trekkracht voor een lege trein richting Emden.  Bf.Rheine 09-03-1974.

Na deze passages snel naar de bus om naar het Bahnbetriebswerk te gaan. Zover kwam het echter niet, even buiten het station kwam ik een andere stoomliefhebber tegen die een auto had en vroeg of ik zin had om met hem die dag mee te rijden. Nou, dat liet ik me geen 2x vragen want langs de lijn kwam ik weinig. Al die jaren vanaf maart 1974 tot nu (2015) hebben we contact gehouden en zijn vele malen op pad geweest. Zijn foto's kom je o.a. tegen in de rubriek ruildia's. We bezochten samen het Bahnbetriebswerk waarna we langs de lijn gingen.

Foto (Rob van der Rest) Onder de rechterkoplamp van de 043 469-6 zit een briefje wat of door het personeel van de werkplaats is achtergelaten of het locpersoneel. Hierop werd gemeld of een machine weer gereed was voor de dienst of dat er ergens aan de machine een klein probleem was.  Bw.Rheine 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 012 055-0 komt van de draaischijf afgereden.  Bw.Rheine 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 043 574-3 en 043 221-1 worden na het afleveren van de ertstrein verzorgd in het Bahnbetriebswerk.  Bw.Rheine 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) De nog steeds bedrijfsvaardige 012 066-7 wacht op de volgende inzet. De machine is in het bezit van de Ulmer EisenbahnFreunde die de machine regelmatig inzet (stand 2015). Later in de middag zou ik de machine in Salzbergen nogmaals fotograferen.  Bw.Rheine 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) Oók gereed voor de dienst, de 043 475-3. Ernaast staat de 042 105-7 die later bij de SSN terecht zou komen.  Bw.Rheine 09-03-1974.

  

Foto's (Rob van der Rest) Links: de 01 1056 zou als "Denkmal" in de stad Rheine opgesteld worden. De loc werd door personeel van het Bw. opgeknapt in de kleine locloods, hier nog zonder locschild. Na enige jaren in de stad Rheine gestaan te hebben heeft het Verkehrsmuseum Nürnberg zich over de lok, niet bedrijfsvaardig, ontfermd en staat deze in het museum van Darmstadt-Kranichstein.

Rechts boven: Enkele Emdener 44ers stonden in Rheine koud terzijde, de schoorstenen waren afgedekt, het ging om de 044 421-6, de 044 512-2 en de 044 136-0.   Bw.Rheine 09-03-1974.

Na ons vertrek uit het Bw.Rheine was de eerste fotostop bij de Emsbrücke gelegen tussen Salzbergen en Lingen.

Foto (Rob van der Rest) De 043 131-2 komt als eerste trein voor de lens. Een ertstrein met daarin 3 wagens zonder bovenbouw passeert ons.  Emsbrücke, Hanekenfähr 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) De volgende trein was ook weer een ertstrein. De 043 167-6 had op de rookkastdeur echter iets wat je daar niet hoort aan te treffen. Ipv. de normale loclamp had men voor nood een oude sluitlantaarn gebruikt, deze zal in het Bw.Rheine ongetwijfeld vervangen zijn door een normale loclamp.  Emsbrücke, Hanekenfähr 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 044 238-4 als losse loc richting Rheine op de enkelsporige brug. Rechts loopt de autoweg richting Dörpen. De vele hoogspanningsmasten verraden de nabije ligging van de kerncentrale van Lingen.  Emsbrücke, Hanekenfähr 09-03-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Ten noorden van de Emsbrücke wordt de lijn enkelsporig, op deze plek (met een koeltoren van de kerncentrale van Lingen in beeld) komt de 012 063-4 aangesneld met de D 715 op weg naar Rheine. De 012 063 (01 1063) bestaat nog steeds en bevind zich in Braunschweig voor het station.  Emsbrücke, Hanekenfähr 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 043 315-1 is op weg met een gemengde goederentrein richting Rheine.  Emsbrücke, Hanekenfähr 09-03-1974.

We besloten om terug te gaan naar Salzbergen waar als we geluk hadden er een kruising was vast te leggen van 2 getrokken reizigerstreinen. We kozen daarbij een plek vanaf de verkeersbrug waarvandaan je een goed uitzicht had.

Foto (Rob van der Rest) De 012 066-7 mag de E 1937 van Rheine naar Norddeich Mole brengen. Even later zal de kruising plaatsvinden met de N 3140.  Salzbergen 09-03-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Kruising! Rechts is de 012 066-7 met zijn sneltrein naar Emden onderweg terwijl links de N 3140 met de 042 245-1 vertrekt richting Rheine. Tegenwoordig is er van de situatie op de bovenste foto nog genoeg over. Aan de linkerzijde zijn er veel woningen bijgekomen, is de overweg vervangen door een tunnel, is de kerktoren vervangen door een hogere opbouw en zijn de klassieke seinen vervangen maar de oude goederenloods er nog wel. Op de onderste foto is het gehele toenmalige station met zijn armseinen goed te zien, het sporenplan is echter aan beide zijden van de brug in 2015 nauwelijks gewijzigd.  Opnamen op 09-03-1974.

Na Salzbergen ging het weer langs de lijn richting Emden.

Foto (Rob van der Rest) De eerste trein die we tegenkwamen was bij Emsbüren, de 042 113 is op weg naar Rheine met een goederentrein die voor het grootste deel bestond uit beladen autowagons. Opname op 09-03-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Het stationnetje van Leschede vormt het decor voor de volgende 2 opnamen. De 044 328-5 is met een lege kolentrein de figurant. Aan een dergelijke lege trein heeft een 44er de handen vol, de wind die in de bakken slaat zorgt voor grote weerstand. Voordat de trein Rheine heeft bereikt zal de stoker flink wat kolen geschept hebben. Opname op 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) Na een poosje kwam er nog een 44er voorbij, deze keer vanuit Rheine met een kolentrein. Er wordt voor de overweg gewacht totdat het geheel voorbij is, mooi daarbij is de VW 1600 TL waarvan de productie begin jaren 70 werd gestopt. Hij vormt bij de passage van de 044 682-5 een mooi decor.  Bf. Leschede 09-03-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Kort na vertrek uit het station van Leschede werden we op weg naar Salzbergen verrast door deze combinatie. De 043 364-9 en 044 199-8 zijn met de 4000 T ertstrein Gdg. 52918 onderweg naar Rheine.  Leschede 09-03-1974.

We besloten om weer terug te gaan naar Rheine, het was al weer ver in de middag. Vlak voor Salzbergen zagen we nog wat rook op ons afkomen, even stoppen dan maar.

Foto's (Rob van der Rest) Vlug uitstappen, niet op de beste fotoplek maar ja...er was geen andere keus. Met grof geweld komt de 043 087-6 door de bocht met achter zich een volgeladen kolentrein richting Emden. Dat was genieten! In de achtergrond ligt het station van Salzbergen. Opname op 09-03-1974.

Daarna direct door naar Rheine/Bentlage.

Foto (Rob van der Rest) Al snel troffen we daar een trein, een mooi treintje voor de 042 024-0 richting Rheine.  Rheine/Bentlage 09-03-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Keurig op tijd verscheen daarna de D 714 (vertrek Rheine 16.55) bestaande uit 5 rijtuigen, een gemakkelijke klus voor de 012 061-8.  De machine bestaat nog steeds en verblijft in het Deutsches Dampflok Museum in Neuenmarkt-Wirsberg. Rheine/Bentlage 09-03-1974.

Na deze passage direct op weg naar het station, mijn chauffeur van die dag moest ook nog een aardig stuk rijden op weg naar Well in Limburg, ik had nog wel even tijd want mijn trein, de IC 230, kwam om 18.38 vanuit Osnabrück in Rheine aan en via Hengelo en Amersfoort (overstap) was ik even voor 22.00 uur in Rotterdam CS. Ik maakte in de resterende tijd zolang het weinige licht het toeliet nog wat foto's.

Foto (Rob van der Rest) Treinen die verder naar het noorden gingen werden met stoom gereden. De aan mij voorbij komende 042 245-1 was bestemd om de E 1809 te gaan rijden. In de achtergrond vertrekt een trein naar Münster onder aanvoering van een elektrische lok. Bf.Rheine 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) Nog maar eens een ertstrein, ditmaal was de tractie de 044 481-0. Doorkomst Bf.Rheine 09-03-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 042 245-1 heeft zich voor de E 1809 (Rheine-Emden) gezet en staat klaar voor vertrek. In de achtergrond is nog de elektrische lok te zien die de trein vanaf Münster heeft gebracht.  Bf.Rheine 09-03-1974.

     

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 042 245-1 met de E 1809.  Bf.Rheine 09-03-1974.

De lange dag had ons toch veel gebracht, het koude weer zorgde voor veel stoom wat "lekkere" plaatjes opleverde. Vermoeid maar voldaan kwam ik in de late avond aan in Rotterdam, het resultaat van deze dag zag ik pas enkele dagen later toen de filmpjes ontwikkeld waren, de digitale camera moest in die tijd nog uitgevonden worden.