www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bw. Crailsheim, 15-07-1973

In 1973 was Crailsheim nog een mekka voor de liefhebbers van stoomtreinen. Na mijn vakantie bij vriend Heinz in Bayreuth besloot ik daarom aansluitend per trein van Bayreuth naar Crailsheim te reizen. Op zondag 15 juli ondernam ik de tocht naar Crailsheim. Daar aangekomen moest ik eerst een (niet te duur) hotelletje vinden. Na het nodige zoekwerk vond ik er een, vlakbij het station boven een café. Omdat ik alleen was had ik een eenpersoonskamer nodig, die was er gelukkig en na voor 3 nachten vooruit betaald te hebben ging ik op onderzoek uit waar ik het Bahnbetriebswerk kon vinden. De ingang was niet zo moeilijk te vinden en het aanwezige personeel vertelde dat ik mijn gang kon gaan met fotograferen. Omdat het al laat op de dag was hield ik het alleen op het Bahnbetriebswerk, bovendien was de reis nogal vermoeiend geweest.

Foto (Rob van der Rest) De 052 509 met erachter nog een 50er en een diesellok serie 215. Ze staan naast een gebouwtje met halfrond dak met het opschrift: TIA Pulver und Natriumbicarbonad. Zo te zien lag een deel van het goedje gewoon tussen de sporen. Het gehele Bahnbetriebswerk was trouwens niet het schoonste wat ik ooit had gezien.  Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) Op de sporen rond de draaischijf stonden verschillende machines, allen onder stoom waaronder ook de 064 457. Naar later bleek werd de kleine machine gebruikt voor rangeringen in en rond het Bw. Op de onderste foto is goed het verschil te zien tussen de grootte van een 23er en de 64er. Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 023 040 zou ik in de dagen erna nog regelmatig tegenkomen. Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Aan de zijkant van de locloods stond de 051 795 waarop personeel aan het werk was, de machine ging een poosje later de dienst in. Bw.Crailsheim 15-07-1973.

    

Foto's (Rob van der Rest) Het Bw.Crailsheim had een behoorlijk aantal locs serie 23, links de 023 001, de allereerste en rechts de 023 061. Tussen de eerste en laatst gebouwde machines zaten nogal wat veranderingen zoals op bovenstaande opnamen goed te zien is. Meer info over deze locserie vind je op de prachtige site www.bundesbahnzeit.de  Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de draaischijf maakte ik deze opname, de 052 903, 023 027, 052 713 en 023 032 op de opstelsporen.  Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 051 795 gaat de rijdende dienst in, de draaischijf kon niet alleen elektrisch maar ook nog met de hand gedraaid worden. Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Locomotieven van de bouwserie 50-53 waren er genoeg bij het Bw.Crailsheim, ze werden ingezet voor zowel goederen als lichte passagierstreinen.

Foto (Rob van der Rest) De 050 456 stond boven één van de inspectieputten, de gereedschapskist op de kruiwagen aan de rechterkant kwam je in veel Bahnbetriebswerken tegen, het was de gemakkelijkste manier om zwaar gereedschap wat soms nodig was bij reparaties, te verplaatsen.  Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 051 441 met cabinentender zag er goed uit. Let ook even op de oude goederenwagen links, deze bezat nog een deel van een remmershuisje. Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Foto's (Rob van der Rest) Het Bw.Crailsheim bezat in die tijd 3 locs serie 64, de 064 457 stond onder stoom en de 064 419 en 064 289 stonden als koud reserve in het Bahnbetriebswerk. De 064 289 werd in die tijd regelmatig ingezet voor speciale ritten, o.a. te zien aan de witte ringen aan de buffers. De 064 419 is in bedrijfsvaardige toestand bij de DBK Historische Bahn in Crailsheim behouden en de 064 289 van de Eisenbahnfreunde Zollernbahn die in Rottweil staat zal in de toekomst ook weer rijvaardig gemaakt worden.  Bw.Crailsheim 15-07-1973.

Ik besloot om het station en omgeving de volgende dag na een goede nachtrust, zoals ik dacht te hebben, te gaan verkennen. Het liep iets anders...