www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bayreuth en Kirchenlaibach, 08-07-1974

In mei 1974 kreeg ik van vriend Heinz K. de uitnodiging om, samen met mijn vrouw, in juli 14 dagen vakantie te houden in Bayreuth. Aangezien ik geen auto had ging de rit per trein naar Bayreuth. Het werden 2 fantastische weken waarbij ik de omgeving leerde kennen en ook samen met hem op pad ging om stoomtreinen te fotograferen. Gezien het feit dat de serie 001 en 086 van Bw.Hof niet meer in dienst waren trof je er in die tijd alleen nog de locs serie 50 (051-053) van Bw.Hof en Bw.Kirchenlaibach. Maar ik begin met de reis per trein. Het werd een flinke zit van Rotterdam daarheen. Onderweg keek ik zo nu en dan uit het raam en poogde als er iets leuks te fotograferen viel een opname te maken. Het leverde een unieke opname op van een machine die al vele jaren bij de SSN in Rotterdam rijd, nl. de 65 018.

Foto's (Rob van der Rest) Eén van de plekken die ik voorbijreed was Aschaffenburg. Ik wist dat er daar nog stoomtreinen reden maar die uit een rijdende trein fotograferen was nog een ander verhaal. Ineens kwam het Bw.Aschaffenburg in beeld, echter diverse gebouwen belemmerden het uitzicht, toch kon ik een foto maken van het Bahnbetriebswerk waarin ik ook nog een piepklein stukje (links op de foto) van een stoomloc zag. Op de onderste foto zien we de 65 018. Opname op 06-07-1974.

Mijn gastheer wist als geen ander wat er in de ochtend in Bayreuth aan stoomtreinen reed, dus lag daar de interesse. Verrast werd ik door iets anders zoals op onderstaande foto te zien is.

Foto (Rob van der Rest) De eerste opname van de ochtend laat een 4-delig stel "Schienenbussen" zien die vanuit het station van Bayreuth vertrekken richting Neuenmarkt-Wirsberg. Het goederenstation is nog volop in gebruik, de klassieke beveiliging was ook nog aanwezig en ook nog enkele voor de seinen staande waterkolommen voor stoomlocomotieven.  Bayreuth Hbf, 08-07-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Kort na het vertrek van de personentrein naar Neuenmarkt-Wirsberg  kwam datgene waarvoor ik was gekomen. Goederentrein 54100 van Kirchenlaibach naar Lichtenfels (vertrek Klb 06.40, aankomst Ltf 08.31) in volle vaart door het station van Bayreuth. Op maandag werd deze trein gereden door een machine van Bw.Hof, in dit geval door de 052 213-6, zoals op de foto te zien is. Snel naar de andere zijde van de brug rennen waar ik (foto onder) nog deze heerlijke foto kon maken, wat een sfeer met dit prachtige seinhuis.  Bayreuth Hbf, 08-07-1974.

Na het ontbijt gingen we op weg naar het Bahnbetriebswerk Kirchenlaibach.

Foto's (Rob van der Rest) Direct bij aankomst in het Bw. ontdekte ik deze 2 machines van de serie 86. De 086 132-8 en 086 431-4 waren op 20 december 1972 vanuit Bw.Nürnberg Rbf. naar het Bw.Hof gekomen waar ze in maart 1973 terzijde gesteld waren.  Waarschijnlijk hebben ze bij het Bw.Hof niet eens dienst gedaan. Wel bleken vele onderdelen van de machines te zijn gehaald zoals lampen en pompen, ze waren klaar voor de sloop dus. Op de kleine foto links onder is links van de 086 132-8 nog de sneeuwploeg van Kirchenlaibach te zien. Opname op 08-07-1974.

  

Foto (Rob van der Rest) Rust rond de draaischijf. Aan een enkele loc werd wat onderhoud verricht. Te herkennen zijn diverse machines zoals de 050 751-7, 051 588-2, 053 133-5 en 051 351-5. 2 locs waren nog uitgerust met cabinentenders.  Bw.Kirchenlaibach 08-07-1974.

Foto (Rob van der Rest) Ook de 051 954-6 rust even uit, naast de tender aan de linker zijde is nog een draadspanner van de klassieke beveiliging te zien. Bw.Kirchenlaibach 08-07-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Na het fotograferen in het Bw. liepen we over de lange voetbrug weer terug naar het station. Plotseling kwam op volle snelheid een loc serie 50 voorbij door het station. Het lukte om een 2-tal foto's te maken, het locnummer konden we niet lezen. De trein reed richting Bayreuth en kwam vermoedelijk van het grensstation Schirnding.  Bf.Kirchenlaibach 08-07-1974.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de loopbrug maakte ik nog deze foto, ik zou tijdens deze vakantie hier nog regelmatig terugkomen.  Bahnbetriebswerk Kirchenlaibach, 08-07-1974.