www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Reichsbahn)

Saalfeld, 14-08-1979 Deel 4

Door de vaak lange goederentreinen die in het Gbf. (goederenstation) stonden was een optie om te gaan verkassen naar de andere kant van het perron geen optie. Ik had dan géén zicht meer op alle locbewegingen die zich afspeelden op het Gbf. Ik bleef dus maar staan op de plek waar vanaf ik al een tijd stond te fotograferen. Daar kreeg ik geen spijt van want vooral bij de waterkolom was genoeg te zien. Tot mijn grote vreugde kon ik daar uitgebreid 2 machines van de serie 95 fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) De pijp van de waterkolom hing een beetje in de weg maar toch maar even 'geknipt'. Onder het motto 'niet geschoten is altijd mis' ontstond dit beeld. De 95 0024-0 komt langzaam voorbij gereden. De kolenwagons, de tender van de 44 0698-9 en het prachtige oude rijtuig in de achtergrond en de armseinen maken het plaatje compleet.   Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) De bemanning van de 95 0024-0 kijkt samen over de wisselstraat of alles wel gaat zoals het hoort.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto's boven (Rob van der Rest) Het grote bord, rechts, aan één van de dienstgebouwen was me tijdens de passage van diverse machines al opgevallen. Teksten zoals deze vond je vaak op allerlei gebouwen. Het lukte niet om van dichtbij een foto te maken maar ik kreeg de tekst toch leesbaar en dit is de vertaling ervan: "Alles voor het geluk van het volk - alles door de kracht van het volk ! Verder voorwaarts op de zekere koers van de 9e partijdagen van de SED" (Sozialistische Einheitspartei Deutschland). Na deze rangeerbewegingen zal de 95 0024-0 lange tijd blijven staan op het spoor direct naast mij.   Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Ondertussen komt de volgende machine aangereden, de prachtig uitziende 01 0522-1. Je kan dus duidelijk zien dat het personeel van deze loc de machine liefdevol verzorgd, op de zwart/wit foto niet goed te zien, maar wat rood moet zijn is mooi rood en het zwarte deel glimt ook aan alle kanten.  Saalfeld, 14-08-1979.

  

Foto (Rob van der Rest) De Heizer (stoker) zorgt voor het vullen van de tender met een flinke hoeveelheid water waarna de loc zijn weg zal vervolgen richting de sporen bij de locloods.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Ondertussen is de 95 0024-0 op het spoor naast mij aangekomen en moet de 01 0522-1 wachten op het oversteken van de sporen van een dieselloc, die links onder het viaduct zichtbaar is.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Zover als mogelijk ben ik doorgelopen om de 95 0024-0 te fotograferen die net na het overpad tot stilstand is gekomen. Schijnbaar waren er in het verleden regelmatig mensen de sporen overgelopen die daar geen toestemming voor hadden. Het ontbreekt dan ook niet aan borden die waarschuwen dat verder lopen voor onbevoegden niet is toegestaan, en daar kon je je als spoorwegliefhebber maar beter aan houden. Op het bovenste bord staat: HALT! Dein Leben ist in Gefahr. Überschreiten des Überweges nur dienstlich. Op het onderste bord wordt dat nog wat uitvoeriger gemeld.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Het personeel van de 95 0024-0 wacht in het machinistenhuis rustig af op de volgende actie. Op de zijkant van de machine staat alles wat erop hoort te staan, het bord van de Deutsche Reichsbahn, locnummer, type Gt 57 19 en de aanduiding Rbd Erfurt, Bw. Probstzella. Uiterlijk was de machine niet in zo'n mooie conditie als van de machines van de serie 01 05.  Saalfeld, 14-08-1979.

   

Foto's (Rob van der Rest) De "Pruisische Beer" als staatsieportret.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) De 01 0522-1 op zijn weg naar het depot.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) In de tijd dat ik druk aan het fotograferen was van de 01 05 en 95er was de 44 0698-9 gereed om met zijn trein te vertrekken. Schijnbaar duurde dat vertrek nog een poosje en liep de stoker langs de machine met zijn oliekan (te zien bij het 5e wiel) om hier en daar wat te smeren.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Een machine die ik ook al in de ochtend gefotografeerd had meldde zich ook bij de waterkolom voor een stevige slok.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de stoker druk is met het vullen van de waterbakken kijkt de Meester geduldig toe en maakt onderwijl een praatje. De omgeving van de waterkolom kon wel een opruimbeurtje gebruiken, even om de machine heen lopen kon op een aardige struikelpartij uitdraaien.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) De stoker van de 95 0015-8 is bezig met het dichtdraaien van de kraan, links staat nog steeds de 95 0024-0 te wachten.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl in de achtergrond er nog een trein het station binnenkomt wachten de 95 0024-0 en de 95 0015-8 op de dingen die komen gaan.  Saalfeld, 14-08-1979.

Bij de Deutsche Reichsbahn was het gebruikelijk dat de machine waarmee je werkte, meestal toegewezen aan vaste ploegen van 2 man, deze ook uiterlijk bij te houden. Dat betekend niet alleen smeren maar ook poetsen. Je krijgt daarbij gelijk een indruk hoe imposant een loc serie 44 er dan uitziet.

Foto's (Rob van der Rest) De stoker van de 44 0698-9 is druk met de poetsdoek aan de gang. Rechts staat de oliekan om de diverse onderdelen die dat nodig hebben te smeren. Deze man was daar trouwens al ruim een half uur mee bezig. Op de onderste kleurendia is het resultaat mooi te zien. Je kijkt trouwens dwars door de loc heen.  Saalfeld, 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) De stoker legt nog een laatste hand aan het schoonmaken van de machine. Het werd de laatste opname die ik in Saalfeld maakte.

Een bijzondere dag zat er op, ik kon de gehele dag genieten van véél stoomtreinen met bijzondere machines. De vele foto's zijn een dierbare herinnering aan mijn bezoek aan Saalfeld. Om 16.57 uur nam ik de P 3008 naar Jena Saalbahnhof om daar om 17.59 uur volgens plan aan te komen. Eenmaal in het hotel wachtte ons een redelijke maaltijd en dronken we nog een klein biertje op ons gemak. Mijn zwager had nog een ontmoeting met iemand die postzegels voor hem te koop had, hoe dat afliep in de volgende update...