www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Reichsbahn)

Saalfeld, 14-08-1979 Deel 3

Nadat ik rond 14.15 uur de brug over de sporen bij het Bahnbetriebswerk had verlaten zocht ik naar een plek op het station van waaruit ik het geheel op de goederensporen redelijk kon overzien. Het was een gaan en komen van goederentreinen. Ik verloor daarbij het reizigersverkeer wel wat uit het oog, je moet als je in je eentje ben keuzes maken. Vooral de klassieke beveiliging en het water nemen van de locs hielden me eigenlijk een beetje vast op de plek waar ik stond.

Foto's (Rob van der Rest) De eerste foto die ik vanaf mijn plekje op het perron laat zien is de aankomst vanuit het Bahnbetriebswerk (waarvan de gebouwen in de achtergrond zichtbaar zijn) van de 44 0689-8 die de goederensporen oprijd. Op de goederensporen staat al de 44 0663-3 met een goederentrein naar Unterwellenborn. De 44 0689-8 zet zich ook voor deze trein plaatsen. De foto's geven gelijk een mooi overzicht van het gebied rond het Bw. en de klassieke beveiliging.  Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Dat de machines netjes onderhouden werden laat deze kleurenopname mooi zien. De 44 0689-8 ziet er prima uit, de wielen, drijfwerk en buffers mooi rood en de ketel en tender prachtig zwart. Dat is dus genieten als zo'n machine voorbij komt rijden.   Saalfeld 14-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Diesellocs fotografeerde ik zelden maar deze past prachtig bij deze foto. We zien op de foto's het vertrek van de 44 0600-5 met een goederentrein naar de staalfabriek van Unterwellenborn. Even flink aanzetten is wel nodig want direct na vertrek uit Saalfeld gaat het bergop. Dan even over de dieselloc: het is de 131 160-4 die op 14-12-1972 aan de Deutsche Reichsbahn werd geleverd. De machine werd gebouwd in de UdSSR (Rusland) bij de Locomotivfabrik Luhansk (toen Woroschilowgrad) met fabr. nummer LTS 0082. Hij kreeg bij de DR het nummer 130 060-7, vanaf 10-06-1979 werd dit 131 160-4. De loc werd op 27-12-1993 uit de dienst genomen en in oktober 1994 gesloopt in het AW Meiningen.

Foto (Rob van der Rest) Ik had geen idee dat de waterkolom vlak voor me ook daadwerkelijk vaak gebruikt werd om de watervoorraad aan te vullen. Maar dat was dus wel het geval. De 44 0280-6 wordt hier door de Heizer (stoker) van de loc voorzien van het meest belangrijke goedje voor een stoomloc. De 44 0280-6 had trouwens géén lamp op de rookkastdeur, iets wat bij een enkele andere machine ook wel voorkwam.  Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Ná het water nemen verdwijnt de 44 0280-6 uit beeld, is er nog een goederentrein met dieselloc vertrokken en komt de 44 0698-9 voorbij om zich aan een goederentrein te gaan koppelen. Zodra deze even uit zicht is dient er zich weer een vertrekkende trein aan.  Saalfeld 14-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) 44 0689-8 en de 44 0663-3 vertrekken met een goederentrein uit Saalfeld. De bestemming is onbekend, het kan zowel richting Unterwellenborn als Rudolstadt zijn. Altijd een machtig schouwspel als 2 van dergelijke machines met een zware trein vertrekken.  Saalfeld 14-08-1979.

Op de andere perronzijde komt een 01.05 binnen met een personentrein. Ik ben snel genoeg om er een plaatje van te schieten.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Leipzig komt de 01 0521-3 met (waarschijnlijk) de P 3023 het station van Saalfeld binnen gereden. 100% zeker ben ik er niet van dat het ook om deze trein gaat, maar ligt het meest voor de hand. Het moet dan al rond half 4 in de middag zijn.  Saalfeld 14-08-1979.

   

Foto's (Rob van der Rest) De 01 0521-3 komt aan de waterkolom. In de verte zie ik weer een 44er aankomen.  Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) De eerder naar Unterwellenborn vertrokken 44 0600-5 komt weer terug met een goederentrein en plaatst deze op de goederensporen.  Saalfeld 14-08-1979.

    

Foto's (Rob van der Rest) Ondertussen is de 01 0521-3 voorzien van een nieuwe plens water. Ik maak ook even een plaatje van het personeel in het machinistenhuis. Het rangeersein staat veilig en de machine zal naar het Bw. vertrekken.  Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) De 44 0600-5 meld zich ook weer om richting Bw. te rijden.  Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Omdat ik even niet opgelet had wordt ik verrast door de 01 0522-1 met een passagierstrein. Een noodshot dan maar, beter iets dan niets.  Saalfeld 14-08-1979.

En al die tijd kon ik ongestoord fotograferen....