www.sporen-met-rob.nl

Deutsche Reichsbahn (DDR)

Jena, 03-06 en Saalfeld, 05-06-1980. (Deel 1)

In maart 1980 werd het plan opgevat om weer een bezoek te brengen aan Jena, een bezoek wat in juni dan zou plaatsvinden. Het ging er in het bijzonder om om degene die ik in 1979 daar leerde kennen te bezoeken en daarbij ook een dagje treinen fotograferen in Saalfeld te doen. We kozen voor een paar dagen met verblijf in het Interhotel van 3 tot 6 juni. In latere jaren veranderde dat naar logeren bij onze vrienden thuis.

Allereerst hadden we een visum nodig wat we in Den Haag in onze paspoorten lieten bijschrijven bij de 'Konsularabteilung van de DDR Botschaft in den Niederlanden'. Op 11 april haalden we ons Visum op en betaalden braaf de 15 DMark (omgerekend 16,50 gulden), want ja OstMarken had je alleen in de DDR. Ter plekke in Jena moest je dan een Aufenthaltberechtigung regelen, een taak die het hotel voor ons op zich nam.

Familie van ons had een kleine vakantie eind mei in Viermünden bij Frankenberg aan de Eder, waar wij toen ook konden verblijven, zodat we na enige dagen vakantie daar we de reis uitgerust naar Jena konden maken. Op dinsdag 3 juni vertrokken we in de vroege ochtend richting grensovergang Wartha-Herleshausen. Omdat we onze visa al hadden dachten we daar gauw klaar te zijn maar dat liep even anders. Men wilde de lading van de auto controleren, we werden naar een parkeerplaats verwezen met lange houten banken/tafels, daar moesten onze beide koffers open en de achterbank van onze Ford Escort moest opengemaakt worden.  'Achterbank open' hoe gaat dat vroegen wij. De "zwarte brigade" zoals de grenspolitie toen ook wel genoemd werd wist het precies, in het midden van de bank zit een schroef, dan kan je de lange zetel oplichten en in de ruimte eronder kijken. Alles bleek in orde, bank weer terugplaatsen, koffers dicht en we konden een uur later als we dachten weer verder.

Na 5 kilometer kreeg je nog een controlepost en dan was je buiten het 'Sperrgebiet'. Tussen de grensovergang en deze controlepost mocht je de auto niet verlaten, alleen in ernstige noodgevallen kon dat. Verder verliep de reis via Weimar en Erfurt naar Jena goed, in de loop van de ochtend kwamen we daar aan, omdat we wat vroeg waren keek ik nog even op Jena Sbf en melden ons later bij het hotel.

Foto's (Rob van der Rest) De 44 0280-6 passeert het fraaie seinhuis Js op weg met een kort treintje richting Camburg. De nummerplaat van de lok was aan de tender niet aanwezig, snel aan de zijkant kijken na het maken van de foto, daar stond wel een locnummer maar de rest van de borden ontbrak ook daar.  Jena Saalbahnhof 03-06-1980.

Foto (Rob van der Rest) Aandachtig wordt er door het locpersoneel van de 44 0280-6 in de rijrichting gekeken, links zien we de toen nog in gebruik zijnde goederenloods.  Jena Saalbahnhof 03-06-1980.

Op woensdag 4 juni brachten we de dag door met en bij onze vrienden in Jena, bezochten de grote kerk en het centrum. Soms maakte ik ook van een gebouw een foto als het me interessant leek. Hieronder vind je zo'n foto.

Foto (Rob van der Rest) Wáár deze foto precies gemaakt is weet ik niet maar het zal ongetwijfeld een markant gebouw in die tijd geweest zijn en ik neem aan dat het er nog staat in Jena, alleen niet in de toestand zoals hierboven. Materiaal om gebouwen te onderhouden was er toen weinig en dat kun je goed zien op deze opname. Stuckwerk wat loslaat, herinneringsborden aan bijzondere inwoners van de stad zien er niet uit, kapotte ramen die aan de binnenkant afgeplakt zijn, verrotte kozijnen enz. Gebruikt werd het gebouw nog wel want op de bovenste verdieping staan bloempotten voor de ramen.

De volgende dag was Saalfeld aan de beurt, per auto deze keer. We waren dan niet zo gebonden aan de rijtijden van de diverse treinen en waren dan ook redelijk vroeg in Saalfeld. Onze begeleidster had een 'slange' gezien bij een winkel wat erop duidde dat er daar iets te koop was wat er niet zoveel was. Het bleken koffiefilters te zijn die je op een pot kon zetten waar de filterzakjes met koffie dan in kunnen. De dames kochten er beide één. Wij hadden er geen nodig maar die ging dan ook naar de moeder van onze vriendin. Toch handig bezoekers....De dames gingen daarna de stad in en ik naar de brug bij het Bahnbetriebswerk.

Foto (Rob van der Rest) Dé trein van deze dag was de D 504 van Saalfeld naar Berlijn. De stoomloc, in dit geval de kolengestookte 01 1518-8, brengt de trein tot Camburg waar een locwissel plaatsvindt. Wat een geweldig gezicht als zo'n trein vertrekt met daarbij nog het prachtige uitzicht over het gehele station van Saalfeld met zijn klassieke beveiliging.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto's (Rob van der Rest) Geheel onverwacht kwam vanuit de andere kant een sneltrein aan met een dieselloc. Dat maakt de vertrekfoto's wat minder fraai. Het personeel van de mooie loc kijkt naar de fotograaf, zij hadden hun best gedaan er een spetterend vertrek van te maken.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto (Rob van der Rest) Snel spring ik nog even naar de andere kant van de brug, ik druk in alle zenuwen iets te vroeg af, maar toch....door de aanwezigheid van een loc serie 118 lijkt het nog wat.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto's (Rob van der Rest) Het uitzicht op de draaischijf was ook niet verkeerd, de 44 0414-1 heeft deze zojuist verlaten en gaat naar het wachtspoor. Daar wordt gewacht op vertrek, tijd genoeg dus voor mij om de schitterende machine goed te fotograferen. De machine glimt aan alle kanten, of dat deze zo nieuw uit de fabriek kwam rollen. De machine werd gebouwd in 1941 bij Henschel & Sohn in Kassel. Saalfeld 05-06-1980.

Foto (Rob van der Rest) Na het vertrek van de 44 0414-1 nar de goederensporen komt de volgende trein in beeld. De 44 0397-9 komt vanuit Camburg Saalfeld binnen gereden. In de trein een flink aantal witte wagens (kalk) die zeker later richting de staalfabriek van Unterwellenborn gaan, gelegen 10 minuten rijden van het station. De rechtse sporen op de foto gaan richting Leipzig, de linkse richting Jena. Saalfeld 05-06-1980.

Foto's (Rob van der Rest) Rustig rolt de 44 0397-9 het station binnen om even later op de goederensporen tot stilstand te komen.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto (Rob van der Rest) Plotseling wordt mijn oog getrokken door iets op de draaischijf, een kleine werkloc sleept de van zijn tender ontdane 44 0280-6 de draaischijf op en zet de loc weer op een ander spoor in de locloods weg. In de achtergrond boven het kleine locje staat de 58 3034-4, de Heizloc van Bw. Saalfeld. In een 2e deel van deze dag zullen we deze nog een keer terugzien.  Saalfeld 05-06-1980.