www.sporen-met-rob.nl

Deutsche Reichsbahn (DDR)

 Saalfeld, 05-06-1980. (Deel 2)

De brug van waaraf deze opnamen zijn gemaakt was een weergaloze plek om te fotograferen, je keek over alles heen, dus mistte je vrijwel geen trein. Maar soms stond je net op de verkeerde kant om te zien wat er aan kwam rijden. Oversteken was daar ook niet altijd gemakkelijk, er was toch wel behoorlijk auto en fietsverkeer. Zodoende zitten er in deze fotoserie enkele opnamen die ik liever van de voorkant dan van de achterkant had gemaakt, maar niet getreurd dat kwam later allemaal goed. Ik bleef hier nog een poos staan en pas in de loop van de middag zocht ik het station op.

Foto's (Rob van der Rest) Als losse loc komt vanaf de goederensporen de 44 0305-1 voorbij.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto's (Rob van der Rest) Vanaf Unterwellenborn kwamen de meeste treinen goed fotografeerbaar voorbij en met de zon in de rug leverde dit aardige plaatjes op. Het enige nadeel was dat de zon al vroeg hoog stond waardoor je zware schaduwen kreeg, maar bij mooie machines zoals de 44 0231-9 was dat niet zó erg zoals de bovenste foto laat zien. Kort na deze passage plaatste zich een dieselloc in de achtergrond die ik later nog kon fotograferen. De volgende kandidaat om vastgelegd te worden was de 44 0567-6 die uit dezelfde richting kwam, hier was het rood van het drijfwerk wat minder fraai als van de 44 0231-9.  Saalfeld 05-06-1980.

    

Foto's (Rob van der Rest) Links: Niet de beste opname maar ook de diesellocs van Saalfeld zagen er netjes uit. Op deze foto wacht de 118 403-5 tot deze het station binnen kan rijden voor een personentrein. Rechts: De 44 0567-6 is nadat deze zijn trein in het goederenstation heeft afgeleverd op het wachtspoor terecht gekomen. Achter de 44er bevind zich een rangeerloc.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto (Rob van der Rest) Nadat er een personeelswissel had plaatsgevonden vertrekt de 44 0567-6 weer naar de goederensporen. Van het afgeloste personeel is links nog iemand te zien.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto's (Rob van der Rest) In het Bw.Saalfeld stond ook een Heizloc. Deze, de 58 3034-4, had een vaste plek vlak bij de draaischijf. Geheel onverwacht komt deze van zijn plek af, rijd de draaischijf op en de locloods in. Na zeer korte tijd zien we de machine weer terug en neemt hij zijn plekje bij het eerste stenen huisje weer in.  Bw.Saalfeld 05-06-1980.

Foto's (Rob van der Rest) Als je goed kijkt zie je links in de achtergrond nog het geopende armsein in de vertrekstand. De prachtige 44 0414-1 vertrekt met een bonte goederentrein richting Camburg, een lust voor oog en oor. De rook is blauwig zoals gebruikelijk bij oliegestookte machines.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto's (Rob van der Rest) Je kan niet alle geluk hebben. Een 95er rijdt kort na de passage van de 44 0414-1 aan me voorbij richting goederensporen. Een passerende trein en een loc van achteren gefotografeerd, toch maar knippen. Het is de 95 0027-3, een machine die je tegenwoordig nog steeds als bedrijfsvaardige machine op de sporen aan kan treffen. De loc is eigendom van het DB museum Nürnberg.  Saalfeld 05-06-1980.

Foto's (Rob van der Rest) Dagelijkse kost in Saalfeld. Terwijl in het Bahnbetriebswerk een 44er de draaischijf oprijdt en zich later tussen Heizloc 58 3034-4 en een onbekend loc serie 01.5 plaatst gaat de 44 0231-9 op weg met een gemengde goederentrein richting Unterwellenborn. De loc moet flink aanzetten omdat direct na het passeren van de brug waar ik op sta al de stijging begint naar Unterwellenborn. De trein heeft ook een behoorlijke lengte. Saalfeld 05-06-1980.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto die ik deze dag vanaf de brug maak. De 95 0045-5 is op weg naar het perron waar de wagenset staat van de P 18005 van Saalfeld naar Sonnenberg. Saalfeld 05-06-1980.

Ik begeef me naar het station om daar verder wat foto's te maken van o.a. de 01 2114-5, dat in de volgende update.