www.sporen-met-rob.nl

Deutsche Reichsbahn (DDR)

Jena, 16-08-1979

Aan het einde van de vorige dag, ná ons bezoek aan Gera wilden we niet meer de stad in omdat we deze dag wel genoeg hadden gelopen. We zochten in het hotel een plekje aan één van de tafels in het restaurant. Er zou die avond ook 'levende' muziek zijn dus wilden we ook wel meemaken of dat nog een beetje gezellig zou worden. Aan het begin van de avond hadden we wat extra Ostmark geregeld met de ober (3 Ostmark voor 1 DMark). Het werd gezellig die avond wat resulteerde in een uitnodiging van 2 dames (één gehuwd, de ander vrijgezel) om de volgende middag (de 16e dus) een kijkje te gaan nemen in de directe omgeving van Jena. Gedurende de avond gingen de gesprekken natuurlijk over hoe het leven was in de beide sterk verschillende landen en tussendoor werd ook nog even gedanst met de dames die aan ons gevraagd hadden of ze bij ons aan tafel mochten zitten. Het was héél normaal in die tijd dat ieder plekje bezet werd aan de tafeltjes en dat vonden wij achteraf niet zó erg.

Na het ontbijt ging ik via de Markt weer naar het Saalbahnhof.

Foto (Joop) Samen met mijn zwager, die later verder de stad inging liepen we via de Markt naar het Saalbahnhof. Het was gezellig druk op de markt en vooral boeren uit de directe omgeving van Jena verkochten hier hun waren. Ik sta geïnteresseerd te kijken naar de bossen gladiolen, het simpele tafeltje en de oude bolderkar. Een foto uit het leven zoals dat in Jena in die tijd was.  16-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Links: Vanaf de Markt ging het dan verder, waarbij ik onderweg nóg een plaatje maakte wat je rechts ziet. Wat een prachtige panden met de vele erkers.  Jena 16-08-1979.

Na een paar minuten was ik dan in het Jena Saalbahnhof aangekomen en kon ik weer genieten van de stoomtreinen. Helaas had ik de camera niet helemaal goed gesloten en kwam er een beetje licht binnen, iets wat je natuurlijk eerst thuis na het ontwikkelen van de film ontdekt. Digitale camera's bestonden toen nog niet zodat je foto's gelijk kon bekijken.

Foto (Rob van der Rest) De 44 0104-8 is in Camburg de Dg. 55445 gaan ophalen en is daarmee richting Saalfeld onderweg.  Jena Saalbahnhof 16-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Terwijl de passagiers op het middenperron op de D 504 staan te wachten (en ik ook uiteraard) komt de 44 0601-3 door het station gedendert.  Jena Saalbahnhof 16-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Aankomst van de 01 0513-0 met de D 504 van Saalfeld via Halle naar Berlijn.  Jena Saalbahnhof 16-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Ook een losse lok werd gefotografeerd, iets wat ik in Jena Sbf. maar weinig zag.  Jena Saalbahnhof 16-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) In vol tegenlicht komt de 01 0510-6 het station binnen gereden. Aan de haak de P 3004 van Saalfeld naar Halle. De 01 0510-6 brengt de trein tot Camburg en zal daar weer de P 4005 van Leipzig via Naumburg naar Saalfeld overnemen. Ik nam het besluit om die trein dan maar eens te gaan fotograferen in Bf. Jena-Paradies, lopen dus maar, maar dat liep verkeerd.

Foto's (Rob van der Rest) Links: Aangekomen bij Bf. Jena-Paradies kwam ik tot de ontdekking dat men daar aan het bouwen was en aangezien ik niet precies wist wanneer de trein aan zou komen dan maar een foto tussen de bomen maken. Alleen het neusje van de 01 0510-6 is zichtbaar. Wachten dan even maar op de P 4004 van Saalfeld naar Leipzig via Naumburg. Hiervoor werd de 01 0524-7 ingezet die ik vanaf de achterzijde bij het vertrek richting Saalbahnhof fotografeerde.  Bf. Jena-Paradies 16-08-1979.

Ik had het dus in Jena Paradies snel gezien en ging weer naar de markt waar ik mijn zwager zou ontmoeten, daar dronken we een biertje van een halve liter voor 0,80 Ostmark. Hier was het wachten op de beide dames (nee, niet de 2 op de foto) die ons graag de omgeving van Jena lieten zien, voor het rustmomentje daarin hadden ze zelfs een picknickmand meegenomen. Je maakte wat mee als spoorwegliefhebber....

Na de prachtige omgeving verkend te hebben (o.a. de Dornburger Schlösser) was ik weer rond 16.30 uur terug op Jena Saalbahnhof.

Foto's (Rob van der Rest) Het is stil in Jena Saalbahnhof, passagiers zijn net allemaal in de personentreinen gestapt als zich weer een goederentrein aankondigt. De 44 0567-6 is met de Dg. 66473 vanuit Camburg op weg naar Saalfeld, de 'Meester' hangt uit de cabine om het geheel goed te kunnen overzien.  Jena Saalbahnhof 16-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) In korte tijd is het perron rechts aardig volgelopen, links op het perron is het minder druk. Daar is zojuist de 01 0531-2 aangekomen met de N 5035 van Grossheringen naar Saalfeld. Het is een echte spitstrein die alleen van maandag tot vrijdag reed.  Jena Saalbahnhof 16-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Vertrek van de P 5035 met 01 0531-2.  Jena Saalbahnhof 16-08-1979.

Diesels fotografeerde ik in die tijd niet, op een enkele uitzondering na.

Foto (Rob van der Rest) De 132 497-9 komt het station binnen als D 506 van Saalfeld naar Berlin-Lichtenberg. De lok deed bij de Deutsche Reichsbahn dienst van 01-06-1977 tot 01-01-1991, daarna Deutsche Bahn met nummer 232 497-8. De lok ging op 28-07-2004 terzijde (Z) en werd eerst in januari 2012 gesloopt in Espenhain.  Jena Saalbahnhof 16-08-1979.

De volgende dag was de reis naar huis, ik kon het echter niet nalaten om die dag (we vertrokken van Bf. Jena-West) om toch nog even te kijken op Jena Saalbahnhof.

Foto's (Rob van der Rest) De zojuist op Jena Sbf. aangekomen 01 0531-2 maakt zich gereed voor het rijden van de N 6017 van Jena Sbf. naar Gera. Na uit de trein waar hij mee aankwam een goederenwagon weg gezet te hebben neemt de lok plaats voor de N 6017.   Jena Saalbahnhof 17-08-1979.

Op 17 augustus komt er dan een einde aan onze reis naar de DDR. Een reis met vele hoogtepunten maar ook één met ervaringen over hoe het leven er in de DDR uitzag. Vól met indrukken van onze reis en verblijf én nog steeds na 39 jaar in mijn herinnering, een reis om nooit te vergeten.

In 1980, 1981, 1982 en 1991 zou ik hier nog terugkomen, daarover meer in de volgende update...