www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Reichsbahn, DDR)

Bahnhof en Bahnbetriebswerk Göschwitz, 26-05-1982.  Deel 1

Deze ochtend werd voor mij een 'Super morgen'. De trein die ik wilde fotograferen bij aankomst in het station van Göschwitz was een zekerheidje wat de tractie aanging, een loc uit de serie 41. Netjes op tijd, de aankomst was gepland om 06.55 uur verscheen de trein uit Grossheringen, de P 5009 die Göschwitz als eindpunt had. Géén wachtende passagiers, dus kon er ook niemand in de weg staan bij het fotograferen. Het was een prachtige dag.

Foto's (Rob van der Rest) Aankomst van de 41 1125-8 met de P 5009 in het station van Göschwitz, de zon staat nog laag aan de hemel en zorgt daardoor voor een prachtig licht. De trein was langer als ik dacht, even een stukje hardlopen om de 2e foto te kunnen maken waarbij de passagiers die de trein verlaten hebben nog net mooi in beeld komen zoals we op de onderste foto zien.  26-05-1982.

Foto (Rob van der Rest) Nadat de loc van de rijtuigen afgekoppeld is zal deze voor verzorging naar het Bw. rijden. Wat me in het geheel niet opgevallen was is de aanwezigheid van een loc serie 132 én, omdat diesels me toen in het geheel niet interesseerden, fotografeerde ik die niet....Bf. Göschwitz, 26-05-1982.

Foto (Rob van der Rest) De 41 1125-8 op weg naar het Bahnbetriebswerk (officieel Est. Göschwitz van Bw. Saalfeld).  Bf. Göschwitz, 26-05-1982.

Zo snel als mogelijk zocht ik het Bw. op, mooi op tijd om nog wat opnamen te maken. Net na het uitslakken, de nog rokende kolenslakken zijn achter de loc zichtbaar, en het bekolen door de grote kraan kon ik weer beginnen met fotograferen.

Foto's (Rob van der Rest) De kolenkraan links is net klaar met zijn werk. De 41 1125-8 gaat richting draaischijf om op een ander spoor te komen.  Bw. Göschwitz 26-05-1982.

Foto (Rob van der Rest) Vóórdat de loc de draaischijf oprijdt passeert hij de zandtoren, in de achtergrond is nog de kleine kolenkraan mooi in beeld te zien.  Bw. Göschwitz 26-05-1982.

Het verhaal gaat natuurlijk nog verder, dat in de volgende update met o.a. de 41 1150-6 die even later het Bw. binnen kwam.