www.sporen-met-rob.nl

Deutsche Reichbahn (DDR)

Gera, 15-08-1979 Deel 2

Na het verblijf op het viaduct bij het Bahnbetriebswerk weer terug naar het station van Gera.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Kort nadat ik terug was op het station van Gera passeerde er een goederentrein aangevoerd door de 44 0618-7 van Bw. Saalfeld. De goederentrein werd, naar later bleek, achtergelaten op de sporen van het goederenstation van Gera. Onder: Links in de achtergrond is nog een machine van de serie 232 te zien met een passagierstrein en daarachter staat nog een goederentrein. Ik weet nog steeds niet waarom ik toen ook niet iets meer dieselloks gefotografeerd heb,  15-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Na de passage van de 44 0618-7 begaf ik mij naar ÚÚn van de andere perrons waar de 01 0521-3 werd klaargezet om, als mijn gegevens kloppen, de P 6018 van Gera Hbf. naar G÷schwitz te gaan rijden. Aan de perronoverkapping werd wat onderhoudswerk verricht waardoor dit spoor niet gebruikt kon worden.  Gera Hbf. 15-08-1979.

Vanwege de zonnestand begaf ik me weer naar de plek waar ik eerder de 44er had gefotografeerd. Hier had ik toch wel de beste plek om een eventueel voorbijkomende goederentrein te fotograferen, daarbij ontbrak het me niet aan geluk...

Foto (Rob van der Rest) Zo was het eens in de omgeving van het station. Vanuit Glauchau komt de 58 3017-9 door Gera Hbf. gereden. Het Bahnbetriebswerk Glauchau beschikte over machines serie 58 die vooral voor goederentreinen te zien waren. Het op de foto links zichtbare flatgebouw bestaat nog steeds evenals het achter de lok zichtbare seinhuis (wat wel zijn functie heeft verloren). Tussen 2005 en 2007 werd het station geheel vernieuwd.  Gera Hbf. 15-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Het lukte om de fraaie machine nog 2x op de foto te krijgen, het seinhuis komt nu ook duidelijker in beeld en goed is te zien dat de machine ook uiterlijk netjes onderhouden werd. Gera Hbf. 15-08-1979.

Lange tijd was er geen stoomloc te zien, wÚl andere treinen met diesellocs maar die fotografeerde ik niet. Het was maar goed dat ik enkele locs serie 58 gefotografeerd had anders was de rit naar Gera niet hetgeen geworden wat ik had verwacht.

Foto (Rob van der Rest) Een niet al te beste dia van de 01 0521-3 die ik in de ochtend ook al gefotografeerd had. Omdat de machine voorbij het perron staat was dit de enige manier om hem te fotograferen. De loc is op weg met een personentrein richting Saalfeld.  Gera Hbf. 15-08-1979.

Hierna kwam er een einde aan het fotograferen in Gera, we namen de P 6020 terug naar Jena West. Natuurlijk probeerde ik of er onderweg nog wat stoom te fotograferen viel.

Foto (Rob van der Rest) De 44 0618-7 wacht op de goederensporen totdat vertrokken kon worden richting Gera Hbf. waarna de loc ongetwijfeld weer richting Saalfeld gaat.  Gera 15-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) 2x de serie 44, een onbekende loc waarvan ik het nummer op de tender niet kan lezen en de 44 0757-3.  Bw. G÷schwitz 15-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Nog een plaatje van het Bw. G÷schwitz, de koud terzijde staande 65 1073-9 met daarnaast een kleine dieselloc van het type V15 of V23 die tussen 1958 en 1966 zijn gebouwd bij Lokomotivbau Karl-Marx (LKM). Het lokje was waarschijnlijk nog bedrijfsvaardig want een dag eerder toen ik op dezelfde plek een foto maakte stond hij er niet. In de achtergrond zien we nog een onbekende lok serie 01.5 die de draaischijf op rijd. Bw. G÷schwitz 15-08-1979.

Na aankomst in Jena West liepen we rustig naar het Interhotel, en al wandelend kwam je langs dit soort straatjes.

Foto (Rob van der Rest) Foto niet gemaakt in 1979 maar in april 1991 maar alles was hier nog onveranderd.

Hoe de avond verliep (en dat was best spannend) vertel ik in de volgende update...