www.sporen-met-rob.nl

Deutsche Reichsbahn (DDR)

Gera, 15-08-1979 Deel 1

Zoals gewoonlijk probeerde ik tijdens de rit van Jena-West naar Gera Hbf. als ik een stoomloc tegenkwam deze ook te fotograferen. Over de 40,4 Km tussen Jena en Gera deed de trein (P 6013) als alles via plan verliep 1 uur en 2 minuten. Op n van de stops lukte het me om een goederentrein met stoom te fotograferen. Verder hielden we ons rustig in de trein om niet al te veel op te vallen, je wist in die tijd nooit of je door de Stasie (Staatssiegerheidsdienst) in de gaten werd gehouden. Ondanks ik tijdens het fotograferen nooit ben aangesproken voelde je je niet altijd op je gemak.

   

Foto's (Rob van der Rest) Tijdens de stop in Hermsdorf-Klosterlausnitz kwam de 44 0567-6 voor de lens die ik vanuit de trein fotografeerde. De 44 0567-6 rijd richting Leipzig of Jena. De jonge stoker geniet even van het uitzicht.  15-08-1979.

Vlak voor het bereiken van Gera had ik een stoomloc gezien van de serie 58, de machine stond met een goederentrein gereed voor de richting Glauchau. Zodra ik uitgestapt was op Gera Hbf. bleef ik op hetzelfde perron omdat ik niet wist wanneer de 58er voorbij zou rijden. Direct achter de vertrokken P 6013 kwam de 58er met zijn trein voorbij.

Foto (Rob van der Rest) Doorkomst van de 58 3053-4 met een goederentrein naar Glauchau. Rechts staat de 110 702-8.  Gera Hbf. 15-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) De foto van deze trein laat trouwens mooi zien hoe het er toen met de klassieke beveiliging uitzag in dit station. Gauw nog een plaatje maken (foto onder) zodat de 58er in close-up goed in beeld komt.  Gera Hbf. 15-08-1979.

Kort na de doorkomst van de 58 3053-4 gebeurde er iets totaal onverwachts, even voordat een binnenkomende trein op hetzelfde perron waar ik stond aankwam arriveerden er een groot aantal politiemensen. Zij sloten het gehele perron 3 af en toen de aankomende trein halt hield werden alle uitstappende reizigers uitvoerig gecontroleerd, ook moeders met kinderen. Van schrik van dit gebeuren bleef de camera in de tas, politie fotograferen tijdens een actie is niet wenselijk. Ik wachtte totdat het hele gebeuren voorbij was en besloot om op een ander deel van het perron te gaan staan.

Foto's (Rob van der Rest) Gemist had ik de binnenkomst van de 01 0531-2. De trein moet de E 801 zijn, Leipzig Hbf.-Saalfeld. Het personeel kijkt even het station over, de trein wacht totdat alle postzakken (foto onder) ingeladen zijn en vertrekt dan na 5 minuten stilstand. Een betere fotoplek om deze trein te fotograferen kon ik niet vinden.  Gera Hbf. 15-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Geheel onverwacht komt de 01 0513-0 aanrijden en stopt langs spoor 1 van waaraf ik ook de 01 0531-2 gefotografeerd had. Als mijn gegevens kloppen moet het hier gaan om de P 3046 van Gera Hbf. naar Leipzig Hbf. De zonnestand was op deze tijd, rond het middaguur, ongunstig.  Gera Hbf. 15-08-1979.

Na de aankomst van deze trein besluit ik om via de Theaterstrasse (ik neem aan dat deze in 1979 dezelfde naam had) naar de brug te lopen die over de sporen loopt. Je had daarbij een goed uitzicht over alle sporen. Het wachten was hier op de trein uit Gswitsch die in ieder geval met stoom zou rijden.

Foto's (Rob van der Rest) Een betere plek om de P 6017 te fotograferen had ik niet, ik had hier beter kunnen blijven staan om ook de andere treinen te fotograferen. De 01 0505-6, een machine met een spitse rookkamerdeur, zorgde voor de trekkracht. In de achtergrond staat op de goederensporen nog een trein gereed met een dieselloc serie 118. Het lukte om zowel een dia als zw/w foto te maken die ik allebei wil laten zien.  Aankomst Gera 15-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Ik maakte ook een foto van het Bahnbetriebswerk (Bw.) Gera. Pas later kwam ik er achter dat er ng een Bw. was, gelegen tegenover het Bw. op de foto. Je had ze dus zowel aan de Oost-als Westkant van de sporen. Behalve een verwarmingsloc van de serie 58 zijn er geen stoomlocs te zien, wl machines van de serie 118 en 120 (V 200, bijnaam Taigatrommel, de 2 donkere machines op de foto).  Bw. Gera 15-08-1979.

Hierna ging ik weer terug naar het station, de foto's die ik toen nog maakte komen in de volgende update...