www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bezoek Deutsches Dampflocomotiv Museum en Kirchenlaibach, 14-08-1977

Nog voordat de stoomtijd bij de DB aan zijn einde kwam werd op 22 juli 1977 het DDM in gebruik genomen. Inmiddels is het museum in 2021 flink gegroeid en gemoderniseerd en heeft het een prachtige verzameling stoomlocomotieven en andere zaken die het museum een bezoek meer dan waard maken. In de week van 14 augustus 1977 was ik op vakantie in Bayreuth bij vriend Heinz Kühn. Met hem bezocht ik op deze dag het museum waarna we later in de middag na het bezoek aan het museum ook nog een bezoek brachten aan het Bahnbetriebswerk van Kirchenlaibach, een plek waar ik in de 70er jaren regelmatig was geweest. Wegens het gebrek aan een flitser bij mijn camera laat de kwaliteit van de beelden wat te wensen over.

   

Foto's (Rob van der Rest) Links 2 beroemde machines, de 10 001 in de achtergrond en de 01 1061 in de voorgrond. Op de foto rechts de 01 111 met 'grote oren' een loc van de DB maar met de windleiplaten van een loc uit de DDR die men in 1977 verwierf.   DDM, 14-08-1977.

Foto (Rob van der Rest) Voor het loopwiel van de 03 131 stond dit bord met daarop alle gegevens van de loc. De loc stond niet fotografeerbaar achter een betonpaal.  DDM 14-08-1977.

  

Foto's (Rob van der Rest) Op de linkerfoto de voorzijde van de laatste bij de DB in gebruik zijnde loc Br.78 van Bw. Rottweil. Buiten stonden nog enige machines die opgeknapt moesten worden, die vergden nog veel werk voordat ze in aanmerking kwamen voor plaatsing in het museum.  De 89 7531 werd echter hier niet opgeknapt, kwam in Bad Hersfeld als Denkmal en bevind zich nu bij de SEH in Heilbronn. De machine is rijvaardig behouden.   DDM 14-08-1977.

Foto's (Rob van der Rest) Het heeft lang geduurd voordat deze machine, de 01 164 opgeknapt werd, na enige omzwervingen kwam de machine rijvaardig in 2014 weer terug in het DDM. Of de tender de originele is die bij de loc hoort betwijfel ik, op de onderste foto is te zien dat deze afkomstig is uit het Bw.Ottbergen dat in hoofdzaak uit locs Br.44 bestond.   DDM 14-08-1977.

Foto's (Rob van der Rest) Een andere machine was de achter de 01 164 staande 93 526. Van de bak roest op de foto werd een mooie loc gemaakt die zich tegenwoordig in het museum bevind. Het rijtuig achter de loc is een restauratiewagon.   DDM 14-08-1977.

Foto (Rob van der Rest) Nog snel maakte ik voordat we naar Kirchenlaibach reden een foto van een voorbijrijdende loc serie 211 met een personentrein.  Bf. Neuenmarkt-Wirsberg 14-08-1977.

Kirchenlaibach

Foto's (Rob van der Rest) Alle plekken waren hier verlaten maar de gebouwen waren nog intakt, zoals het grote gebouw waar eens de 'Locleitung' in gevestigd was. Ook de locloods was er, samen met de draaischijf nog. De draaischijf werkte ook nog want in de locloods troffen we een stoomloc die ik al vaker gefotografeerd had.   Bw. Kirchenlaibach 14-08-1977.

Foto's (Rob van der Rest) In de locloods een 'oude bekende' namelijk de ex Rheiner 042 018. Een bijzondere verrassing want dat was een machine die ik vaak gefotografeerd had. In 2021 is de machine uiterlijk opgeknapt in het Eisenbahn Museum van Augsburg te vinden.  Bw. Kirchenlaibach 14-08-1977.

Foto (Rob van der Rest) Teruglopend over de lange voetgangersbrug naar het station nog maar een overzichtplaatje gemaakt.  Bw. Kirchenlaibach 14-08-1977.

Foto (Rob van der Rest) Op de goederensporen van het station van Kirchenlaibach troffen we dan nog een leuke trein. De 212 378-4 was onderweg met het meetrijtuig van de Bundesbahn-Versuchanstalt München.  Kirchenlaibach 14-08-1977.

Foto (Heinz Kühn, verz. Rob van der Rest) Dat ik er ook werkelijk in Kirchenlaibach was laat deze foto zien, ik sta bij de draaischijf iets te bekijken met in de achtergrond een onbekende machine serie 211, een rijtje koelwagens en een loc serie 218.   Bw. Kirchenlaibach 14-08-1977.