www.sporen-met-rob.nl

(Luxemburgse Spoorwegen)

CFL, fotogalerij, Deel 1

De treinen en locomotieven van de Luxemburgse Spoorwegen kom je in verschillende landen tegen zoals België, Frankrijk en Duitsland. Door de jaren heen kon ik vooral in België nogal wat opnamen maken maar ook niet zo lang geleden in Duitsland. Over het algemeen wordt met modern materieel gereden. Ook is er een goederentak, opererend onder de naam CFL Cargo. De fotogalerij is een mix van opnamen gemaakt vanaf de 80er jaren. Ook andere spoorwegliefhebbers leveren hier hun bijdrage,  zoals onderstaande beelden laten zien, waarvoor dank.

Foto (Daniël Moens) CFL, Siemens Dispolok ME 26-09 is met een gemengde goederentrein onderweg en passeert het station van Schifflange. Deze machines reden in hoofdzaak tussen Esch/Alzette, Bettemburg en de haven van Mertert.  Opname in september 2001.

Foto (Daniël Moens) De CFL 1802 met een ketelwagentrein bij doorkomst in het plaatsje Berchem in Luxemburg. Opname op 17-09-2008.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Daniël Moens) Over de Athus-Meuse route reden in de 90er jaren niet zoveel goederentreinen. Een van de 'vaste' treinen was een ketelwagentrein vanuit Namen naar Bettembourg. Daniël fotografeerde deze trein in de vorming van Bertrix. De trekkracht werd meestal geleverd door 2 machines , één van de CFL en één van de NMBS. De 1819 van de CFL en de 5303 van de NMBS mogen op 11-04-1996 het klusje klaren.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Vanaf 2015 worden passagierstreinen tussen Trier en Koblenz veelal gezamenlijk gereden. We zien hier zo'n combinatie bij aankomst in het station van Cochem. De CFL 2306 en de DB 429 608/108 zorgen ervoor dat trein RE 4119 op zijn eindpunt komt. Opname op 27-05-2015.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Daniël Moens) De serie 18 van de CFL is mede door zijn beschildering een lust voor het oog. Wie zien op de foto de CFL 1815 bezig met de overbrenging van elektrische locomotief 4013 naar Bettembourg.  Doorkomst te Noertzange op 11-07-2012.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Diesellocs van CFL Cargo kom je in het Duitse Ehrang veelvuldig tegen. De CFL 1582 heeft zojuist een goederentrein afgeleverd en rangeert naar andere sporen om later weer met een goederentrein richting Luxemburg te vertrekken.  Ehrang Gbf. 31-05-2016.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Daniël Moens) Een heerlijk zomers plaatje. De CFL 1809 bij doorkomst met een mooie goederentrein in station Viville. Opname op 19-07-1996.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Wim Plokker) 2 moderne reizigerstreinen naast elkaar in het besneeuwde station van Gouvy. De CFL 2206 naast de NMBS 08599. Opname op 22-01-2016.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's (Daniël Moens) Lang geleden fotografeerde Daniël ook al in Luxemburg. Een paar van zijn opnamen scande hij die hierbij geplaatst worden. Op de bovenste foto zien we de CFL 3606 in het depot van Luxemburg op 13-07-1987. Op de onderste foto rijd de CFL 3603 met een goederentrein door Noertzange, opname op 21-07-2004.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Lange en zware treinen werden vaak met 2 machines gereden. We zien hier een lege ertstrein op weg naar de bundel van Antwerpen Zandvliet. De CFL 3015 en NMBS 1323 leveren de tractie. Ik kan mij niet herinneren dat ik 2 gekoppelde machines van de CFL voor een trein heb gezien. Ekeren 14-07-2007.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) De voor CFL Cargo rijdende 185 552 bij doorkomst in Bf.Klotten met een goederentrein richting Trier. Opname op 15-07-2014.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) De locs van de serie 3000 komen we ook tegen in de reizigersdienst. De 3014 is net aangekomen vanuit Luik en zal kort erna zijn reis voortzetten naar Luxemburg Stad. Het eerste rijtuig achter de loc is van de CFL, de 3 andere rijtuigen en het bagagerijtuig zijn van de NMBS. Station Troisvierges 30-07-2002.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Machines van de CFL komen ook naar Antwerpen. We zien hier de CFL 3020 die samen met de NMBS 1320 een containertrein rijdt richting Antwerpen Noorderdokken en verder... In de achtergrond is nog een stukje zichtbaar van deze lange trein. De foto werd gemaakt in de bocht van Ekeren (lijn 27A) op 21-03-2009.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) De mooie CFL lok 4006 is onderweg van Koblenz Hbf. naar Trier. Het links liggende spoor werd juist in die dagen vernieuwd. Rechts loopt de rivier de Moezel. Station Winningen (Dld) 14-07-2014.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------