www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Namen, 18-07-1986.

Op 17-07-1986 bracht ik een dag door in het station van Gent-St.Pieters. Door de vele diesels die ik daar tegenkwam en die mij na aan het hart lagen besloot ik mijn treinkaart waarmee ik nog 2 dagen kon toeren te gebruiken voor een bezoek aan het station van Namen. Bij aankomst realiseerde ik me dat het weer een dag met het nodige loopwerk zou worden want ook hier gold... waar moest je in dit grote station beginnen. Eerst maar eens op verkenning gaan. Uitgerust was ik in ieder geval, de treinreis vanuit Rotterdam met een overstap in Antwerpen duurde ruim 3 uur.

(Foto Rob van der Rest) De 2729 komt aan met een internationale trein in het station, weliswaar géén diesel maar vooral door de fraaie wagons achter de loc mooi om te zien. Namen 18-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Fraaier in mijn ogen was deze combinatie, een glimmende 2352 met een even zo fraaie set K-rijtuigen, een genot om te zien. Namen 18-07-1986.

Op zoek naar de beste fotoplek liep ik diverse perrons af. Inmiddels was de zon ook wat gaan schijnen en ik voelde me lekker op mijn gemak. Plotseling hoorde ik vanachter een passagierstrein links van me een behoorlijk geweld van aanzettende diesellocs, rennen dus, zover mogelijk van de passagierstrein vandaan. Dat lukte gedeeltelijk, in ieder geval ver genoeg om onderstaande plaat te maken, één van de mooiste in mijn verzameling. Hier had ik de lange reis voor gemaakt! 2 Nohab's in de oude kleurstelling, schitterend!

(Foto Rob van der Rest) De 5403 en 5204 slepen een beladen ertstrein door het station van Namen op weg naar Belval in Luxemburg. Namen 18-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Op het perron waar ik liep toen ik de ertstrein fotografeerde stond ook deze combinatie, de 5215 met " vlottende cabine" zoals men die bij de NMBS noemde met aan de haak 5 K- rijtuigen als stoptrein naar Dinant. De oude Nohab cabine was hier vervangen door een door de NMBS ontwikkelde nieuwe bestuurderscabine. Namen 18-07-1986.

 

 (Foto Rob van der Rest) De nog rode 2010 komt het station binnen gelopen met een internationale trein. Namen 18-07-1986.

Uiteindelijk vond ik een plek in het station waarbij ik de meeste goederentreinen kon fotograferen, niet dat het ideaal was maar daar had ik wel de meeste kans diesellocs met treinen voor de lens te krijgen. Vanaf dat plekje fotografeerde ik ook onderstaand stoomlocje van de serie 55.

(Foto Rob van der Rest) In het station was ook dit fraaie stoomlocje aanwezig met het nummer 5510. Namen 18-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Al gauw kwam deze machine aan me voorbij, de 5206 in de originele uitvoering maar in weer een andere (in mijn ogen minder fraaie) kleurstelling. Namen 18-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De verbouwde 5217 en 5312 slepen een zware ertstrein door het station. Aangezien de motoren in de locs niet veranderd waren heerlijk om te horen. Namen 18-07-1986.

(Foto's Rob van der Rest) Boven: De 5216 komt na binnenkomst in het station stil te staan en wacht tot vertrokken kan worden. Het vertrek zal samenvallen met de trein op onderstaande foto waarbij de 2607 en 2320 de trekkracht leveren. Namen 18-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Een bescheiden treintje voor zo'n stoere Nohab diesel. De " Bolle Neuzen" waren fraai om te zien en imposant in geluid door de GM-dieselmotor. Namen 18-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Naast mij stond al enige uren de 2609, plotseling ging de pantograaf omhoog, een teken dat er met de loc werd vertrokken. Namen 18-07-1986.

Omdat ik al een tijdje op dezelfde plek stond besloot ik om toch nog maar eens rond te kijken in het station. Veel was er halfverwege de middag niet te beleven, er reden wel genoeg treinen maar... daar ging mijn interesse niet zo naar uit, diesel had de grote voorkeur en na een enkele foto van onderstaande trein toch maar weer terug naar mijn stekkie.

(Foto Rob van der Rest) De 5214 is de stoere trekkracht van deze aan het perron staande trein, een lust voor het oog. Namen 18-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Op de terugweg naar mijn fotoplekje reed de 2365 aan me voorbij, het personeel wacht naast het gebouwtje erachter tot ze in actie kunnen komen. Namen 18-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Natuurlijk zag je in Namen ook de moderne machines zoals deze 2112, links op de foto een stukje van een locje uit de serie 91, rechts de 5210. Namen 18-07-1986.

(Foto's Rob van der Rest) Boven: de gele band van de 5210 wordt slechts onderbroken door het locnummer, het was één van de nog niet verbouwde machines, wachtend op vertrek met een kalktrein. Onder: Het stoomlocje in de achtergrond doet al lang geen dienst meer, de ook niet meer zó jonge Nohab dieselloc nog wel. Namen 18-07-1986.

De opnamen van de 5210 waren ook de laatste van die dag, ik ging weer huiswaarts en tijdens mijn overstap in Antwerpen maakte ik nog onderstaande foto.

(Foto Rob van der Rest) Poststel 005 is deze dag onderweg met de Antwerpse post, ernaast een aantal stellen Mat'56 die als Beneluxtrein een mooi contrast vormt. Antwerpen CS 18-07-1986.