www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Ekeren, 21-09-1989 (Deel 4)

Naarmate de middag verstreek nam de verscheidenheid aan treinen verder toe, waren er gedurende de ochtend en middag alleen goederentreinen te zien, later in de middag reden er ook treinen voor het personeel van de NMBS. Daarvoor werd zowel het oudere als het nieuwe materieel ingezet. Voorlopig bleven we nog een poosje op ons plekje, weglopen daar was ook wat, want je wilt toch niets missen van al dat prachtige materieel. Het was deze middag een zeer groot treinen aanbod, 36 hadden we er al geteld die dag en het hield maar niet op.

Foto (Rob van der Rest) In 1989 had ik nooit kunnen vermoeden dat de 5183 ook nog in 2014 zou rijden op het Belgische spoor. De machine behoort tegenwoordig toe aan de TSP die met deze dienstvaardige (museum)loc ritten maakt. Nadat op 1 juli 2001 de loc bij de NMBS uit de dienst werd genomen nam de TSP de machine op januari 2002 in hun verzameling op. Tussen 2004 en 2009 werd de loc geheel gerestaureerd en in de kleurstelling van 1970 gebracht. Op de foto komt de 5183 Antwerpen Noord binnengereden met een staaltrein. 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Een lange trein bestaand uit stel 223, 230, 226 en 224 rijdt Antwerpen Noord binnen en zal personeel halen en brengen. Dit type treinstel zou tot eind 2013 nog in dienst blijven bij de NMBS, zij kwamen toen ook nog in Maastricht. 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Ketelwagentreinen zag je ook veelvuldig in het Antwerpse. De 2604 komt aan met een flinke trein op weg naar één van de raffinaderijen. Antwerpen Noord 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Nóg een personeelstrein, ditmaal met modern materieel met de bijnaam "Duikbril". De 926 onderweg richting de bundels van Antwerpen Noord. 21-09-1989.

Na de passage van stel 926 besloten we om langzaamaan terug te lopen naar het viaduct bij Ekeren. Daar maakten we nog de nodige plaatjes, de zon was er ook nog volop bij en zolang die er was hoopten we op nog wat bijzondere treinen of locomotieven, en die kwamen er ook.

Foto (Rob van der Rest) Nogmaals de 5183, nu als losse loc op weg richting Antwerpen Dam. Antwerpen Noord 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Goed te zien is hoe smal het paadje langs het spoor was waar we liepen. Maar even een beetje aan de kant als er een trein aankwam zoals bij deze combinatie. De 5175 met een lege ertstrein net na Ekeren Y-schijn. 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Stel 926 komt als personeelstrein weer terug na zijn rondrit langs de diverse opstapplaatsen en gaat richting Antwerpen/Noorderdokken. 21-09-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Een loc van de kleine serie 71 komt voorbij. De serie telde maar 3 machines 7101-7103. De loc kwam op 30-08-1968 in dienst bij de NMBS onder nummer 222.003 en kreeg later het nummer 6603. Op 17-12-1980 ging de loc uit dienst, werd omgebouwd tot 7103 en kwam op dezelfde datum weer in dienst. Tot 01-02-2001 bleef de machine in dienst met als depot Antwerpen -Dam. Bron: www.bfoto.be . Ekeren Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) De nog rode 2022 gaat ook weer op weg naar het zuiden na het afleveren van zijn trein op Antwerpen Noord. Ekeren Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 5164 gaat met een beladen ertstrein op weg naar één van de hoogovens in België. Ekeren Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) De serie 85 trof je in veel bundels aan als rangeerloc, zij reden ook vaak lichte treinen van de bundels naar het grote rangeerterrein van Antwerpen Noord. De 8512 is op weg richting Antwerpen Dam. Ekeren Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Een statieportret! De prachtig glimmende 2358 met een ertstrein. Ekeren Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Met deze opname van de 8274 + 8275 (Suske en Wiske) op weg naar Antwerpen Dam nam ik afscheid van een dag Ekeren en Antwerpen Noord. Ekeren Y-schijn 21-09-1989.

Het was een fantastische dag geweest waarbij heel veel van het Belgische spoorwegmaterieel aan mij voorbij kwam, bijzondere treinen en locomotieven had ik gezien. De opnamen laten zien hoe groot de verscheidenheid aan locomotieven was die bij de NMBS in gebruik waren.