www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Lijn 166, Anseremme, Beauraing en Houyet, 09-08-1996

Na in juli nauwelijks wat foto's gemaakt te hebben bij de NMBS besloot ik toch weer in augustus de reis naar lijn 166 te maken. Vroeg in de ochtend weg dus om in ieder geval ook de toeristentreinen voor de Kajakliefhebbers te fotograferen die reden tussen Dinant en Houyet. Het was altijd weer genieten van het geluid van de reeks 52-54.

Foto (Rob van der Rest) De eerste foto maakte ik in het station van Anseremme, het is de retourrit van toeristentrein 8995 vanuit Houyet.  09-08-1996.

Foto (Rob van der Rest) Nadat de 5308 een poosje later als trein 8996 naar Houyet aan me is voorbijgereden (maar niet gefotografeerd) komen niet veel later de motorwagens 4503 en 4509 voorbij als L 7629 van Bertrix naar Dinant. Vanaf het station van Anseremme zijn we een stukje de richting van Walzin opgelopen en blijven op dat plekje om de nodige foto's te maken. Er lag hier een stapel dwarsliggers waarop je prima kon zitten, tenslotte reden de L-treinen maar eens per 2 uur.  De toeristentrein met de 5308 fotografeerde ik alleen als deze vanaf de kant Houyet kwam.  09-08-1996.

Foto (Rob van der Rest) Terugkomst van de 5308 met de lege toeristentrein 5996 naar Dinant.  Anseremme 09-08-1996.

Foto (Rob van der Rest) Na de passage van de 5308 kwam de L trein 7610 langs ons rijden, nu dus de 4509 voorop en de 4503 achterop.   Anseremme 09-08-1996.

Foto (Rob van der Rest) Nadat ook de 5308 weer voorbij was gekomen als T 8997 richting Houyet kwam er iets anders voor de lens, de 1814 van de CFL die ongetwijfeld op weg was naar de goederensporen van Ronet. Een mooie afwisseling.   Anseremme 09-08-1996.

Foto's (Rob van der Rest) We verplaatsten ons nog een klein stukje verder richting Walzin en wachten op de L 7631 die door de, naar later blijkt, 4505 gereden wordt. Dan is het wachten nog op de terugkomst van de laatste rit van de toeristentrein, trein 8998 die na Dinant doorgaat naar Namen.   Anseremme 09-08-1996.

Foto (Rob van der Rest) Na de doorkomst van de 4505 die als L 7612 weer op weg gaat naar Bertrix blijven we op deze plek wachten in de hoop nog een goederentrein voor de lens te krijgen, maar helaas...bijna 2 uur lang volledige stilte.   Anseremme 09-08-1996.

Foto (Rob van der Rest) De eerstvolgende trein is dan de vanuit Bertrix komende L 7633 die gereden wordt door de motorwagens 4408 en 4508. Na deze passage houden we het op dit fotoplekje voor gezien en gaan naar het station van Anseremme.   Anseremme 09-08-1996.

Foto's (Rob van der Rest) We wachten in het stationnetje van Anseremme op de terugkerende 4508 en 4408 als L 7614 naar Bertrix. Bij binnenkomst van de stellen wachten al enkele passagiers ongeduldig tot ze mee kunnen, zo te zien willen ook zij nog met een kajak op pad. Ik maak nog een mooi sfeerplaatje van de motorwagens met de in-en uitstappende (weinige) passagiers en we besluiten om naar Beauraing te rijden en daar nog een foto te maken.  Anseremme 09-08-1996.

Foto (Rob van der Rest) Onderweg naar Beauraing ging het allemaal niet zo snel en zijn we nog net op tijd om het vertrek van de 4508 en 4408 vast te leggen.  09-08-1996.

Hierna besluiten we om richting Houyet te rijden, tenslotte is het de bedoeling ook weer in de loop van de avond in Nederland te geraken.

Foto (Rob van der Rest) Vóórdat we ons fotoplekje bereiken maak ik eerst een foto van het fraaie dorpje zelf, precies zoals het hoort met de heuvels en het mooie groen.  Houyet 09-08-1996.

Foto's (Rob van der Rest) Als eerste komt de 4505 vanuit Bertrix als L 7635, doorkomst 15.58 uur, naar Dinant voorbij ons fotoplekje. Om 16.45 uur zien we dan weer de 4509 en 4503 als L 7616 langskomen op hetzelfde plekje (foto onder) richting Bertrix.  Houyet 09-08-1996.

Foto (Rob van der Rest) De motorwagens 4503 en 4509 komen dan als laatste personentrein van die dag als L 7639 om 19.58 uur van Libramont via Bertrix naar Dinant. Daarna is het voor ons inpakken en wegwezen, we hebben nog een flinke reis naar Chaam voor de boeg.   Houyet 09-08-1996.