www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Ardennen, lijn 166, VonÍche, Wiesme en Houyet, 02-05-1996

Op deze datum kwam er een einde aan 4 dagen verblijf in de Ardennen. In de voorgaande dagen had ik leuke opnamen gemaakt waarbij we hoopten om op deze laatste dag ook nog wat aardige foto's te maken langs lijn 166. Vanuit ons hotel in Louette-Saint-Pierre ging het naar de tunnel bij VonÍche. We hadden geen idee hoe het er daar uitzag. Daar kwamen we al snel achter toen we de plek waar ik sedert 1993 al vaak was geweest bereikt hadden. Tot onze verrassing was er voor de tunnel al een behoorlijk stuk spoor met bovenleidingmasten gezet en waren alle bomen terplekke omgezaagd. Een flauw zonnetje scheen door de wolken en het was een beetje nevelig. We wachten op wat treinen waarbij de bewolking snel dikker werd.

Foto (Rob van der Rest) De 4508 rijdend als L 7608 komt als eerste voorbij (doorkomst 08.50 uur) op weg van Dinant naar Bertrix. Het spoor waarover gereden wordt is voorzien van nieuwe betonnen dwarsliggers, het andere spoor is nog voorzien van houten dwarsliggers.  VonÍche 02-05-1996.

Foto (Rob van der Rest) Bijna een uur later komt de 4505 als L 7629 uit de tunnel richting Dinant. De zon is weg en het is tamelijk donker geworden op de fotoplek. VonÍche 02-05-1996.

Foto (Rob van der Rest) Het wachten was op de werktrein die hier kort achter moest rijden en dat klopte ook. De 5315 is de voorste loc van deze werktrein, achterop bevind zich de 5205.  VonÍche 02-05-1996.

Hierna besloten we om richting het, niet meer in gebruik zijnde, stationnetje van Wiesme te rijden. Tot onze verrassing troffen we daar de werktrein.

Foto's (Rob van der Rest) In het station van Wiesme troffen we ook het personeel wat deze dag aan het spoor zou werken. Allerlei spullen stonden al klaar die meegenomen moesten worden met de trein en terplekke vond ook nog het nodige werkoverleg plaats. Rechts zien we een stukje van het stationnetje, ook nog in 2021 hier te vinden maar niet meer als zodanig in gebruik. Waarom ik toen geen foto van dit station heb gemaakt is me volslagen onduidelijk. Uiteindelijk vertrekt (foto onder) dan het hele spul richting Houyet. Wiesme 02-05-1996.

Foto (Rob van der Rest) Om 10.50 uur dan het voorbijrijden van de 4505 die nu als L 7610 vanuit Dinant weer op weg is naar Bertrix. In de achtergrond is het flink donker geworden en horen we het gerommel van een onweersbui.  Wiesme 02-05-1996.

Foto's (Rob van der Rest) Rond 11.50 uur volgt de doorkomst van de 4503 als L 7631 van Bertrix naar Dinant. Het zonnetje schijnt een beetje en het ziet er daardoor wat kleurrijker uit. Snel nog van de achterkant (onder) een foto maken die mooi laat zien hoe kleurrijk de Ardennen in het voorjaar zijn.  Wiesme 02-05-1996.

Foto (Rob van der Rest) Na een poosje komt de werktrein weer richting Bertrix gereden, de 5205 deze keer als trekkende kracht. De trein verdwijnt uit beeld maar komt na langere tijd toch weer terug. Even later wordt duidelijk waarom de trein richting Bertrix rijdt. Ik bevind me nu wat verder weg van het stationnetje.  Wiesme 02-05-1996.

Foto's (Rob van der Rest) Vanaf de kant Houyet komt de 5209 aangereden met 2 ballastwagens. Naast de machinist zijn er nog 2 mensen in de cabine aanwezig. Ik loop weer een klein stukje terug zodat ik niet zo dicht op het spoor sta. Ik zie de 5209 aankomen (onder) en men is bezig extra ballast langs het spoor te storten. Dit blijkt later de reden te zijn van het voorbijkomen van de werktrein, de 5209 zal doorrijden tot Houyet. Het is een donkere lucht in de achtergrond en het rommelt nog steeds, hopelijk blijft de onweersbui bij ons weg. Ik loop gelijk een eindje met de 5209 mee om te proberen op een ander plekje een foto te maken. Ik zorg er wel voor dat ik achter de enige aanwezige bovenleidingmast sta.  Wiesme 02-05-1996.

Meelopen en foto's maken lukt niet echt, zodra ik kan stop ik op een in mijn ogen geschikt plekje, achter de bovenleidingmast, om een volgende trein te fotograferen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Langzaam komt ook de werktrein aan me voorbij die kort achter de 5209 aankomt. Terwijl ik braaf staat te wachten heb ik niet in de gaten dat er vanuit Houyet de dagelijkse ketelwagentrein richting Luxemburg voorbij komt rijden. Ik hoor en zie hem niet aankomen door de werktrein. Vriend Nelis hoort hem wel, hij staat een kleine 50 Mtr. van me vandaan.

Foto (N.Coenen, verz.Rob van der Rest) Dit is een momentje van 'je kan niet alles hebben'. Ik sta, net niet zichtbaar, links van de werktrein. Nelis kan nog net op tijd afdrukken als de CFL 1801 met volle kracht voorbijraast aan de 5205. Helaas is daarbij niet te vermeiden dat daarbij ook de bovenleidingmast in beeld komt. Het verschil in beide machines is op deze foto prachtig zichtbaar.

Foto (Rob van der Rest) We lopen maar weer terug naar de auto, vlakbij het stationnetje van Wiesme fotografeer ik nog de 4503 die als L 7612 naar Bertrix gaat.  Wiesme 02-05-1996.

We besluiten om ergens in Wiesme een broodje te gaan eten, daarna wordt richting Houyet gereden. We doen het rustig aan en genieten onderweg van de pracht van de Ardennen. We rijden via de N 929.

Foto (Rob van der Rest) Bij het dorpje Finnevaux doe ik even aan landschapfotografie. Na het nemen van een zijweggetje vanaf de N 929 ontvouwd zich het mooie landschap van de Ardennen, een oude boerderij, een prachtige bloesemboom en het heuvelachtige gebied zorgen voor dit heerlijke plaatje.  02-05-1996.

Foto (Rob van der Rest) Vlak voor het bereiken van Houyet krijg je vanaf de N 929 zicht op dit fotopunt. De 4503 zien we nu als L 7635 langskomen richting Dinant. Het is inmiddels 15.57 uur, de dag zit er voor ons bijna op.  Houyet 02-05-1996.

Foto (Rob van der Rest) We wachten nog op de passage van de L 7616 van Dinant naar Libramont. In dit doorkijkje past precies een motorstelletje. Wat ik me niet bedacht was dat dit er ook wel eens 2 konden zijn. Verrast als ik was toch maar knippen, de 4505 + 4509 verzorgen de rit. Hiermee kwam een einde aan een 4-daagse uitstap naar de Ardennen.   Houyet 02-05-1996.