www.sporen-met-rob.nl

NS en NMBS in Zeeuws-Vlaanderen

Sas van Gent, 26-07-1994

Zonder enige voorkennis vooraf ondernam ik een reisje naar Sas van Gent. Ik had geen flauw idee waar ik ergens de treinen van die dag kon fotograferen. Ik was ook niet bekend in de omgeving en bovendien wilde ik zowel de Nederlandse locs in de vorm van de serie 2200/2300 fotograferen als de Belgische locs serie 51. Ik bleef dus lange tijd in het goederenstation van Sas van Gent. Véél foto's leverde het niet op maar ik ben toch blij dat ik er een keer ben geweest.

Foto (Rob van der Rest) De 2328 komt met een trein vanaf de vestiging van Dow Chemical de sporen van Sas van Gent opgereden. Sas van Gent 26-07-1994.

Foto (Rob van der Rest) Boven: Na het plaatsen van de trein loopt de loc om en wordt de machine geparkeerd tegenover het dienstgebouwtje, daar (foto onder) verlaat de machinist de loc. Sas van Gent 26-07-1994.

Door het aanwezige personeel werd verteld dat vanuit Zelzate er een NMBS loc kwam om een ketelwagentrein op te pikken richting Gent Zeehaven en dat er ook nog een beladen kolentrein zou aankomen met NS locs. Lopen dus maar naar het einde van de sporen om te proberen alles te fotograferen, en dat lukte. 

Foto's (Rob van der Rest) De 5115 komt een ketelwagentrein ophalen. De loc is als losse loc vanuit de richting van Zelzate gekomen en wordt tegen de ketelwagens geplaatst, even later is de trein gereed voor vertrek.  Sas van Gent 26-07-1994.

   

Foto's (Rob van der Rest) Ik fotografeer de loc nog een keer voor vertrek (eerst even communiceren met het personeel dat ik deze foto ga maken) waarna korte tijd later de machine koers zet richting Gent Zeehavens.  Sas van Gent 26-07-1994.

Foto (Rob van der Rest) Na enige tijd wachten, ja geduld moest je daar wel hebben, komt een beladen kolentrein in beeld met de 2264 + 2336 als trekkracht. De kolen waren van het overslagbedrijf OVET. Mooi te zien is het vlakke landschap van Zeeuws-Vlaanderen.  Sas van Gent 26-07-1994.

Foto's (Rob van der Rest) Nadat de 2264 de kolentrein heeft verlaten komt deze aan bij het dienstgebouwtje waarvan een deel te zien aan de linkerzijde. Op de onderste foto vertrekt de loc weer. Het toeval wil dat deze loc is behouden en zich in het locbestand van het Spoorwegmuseum bevind. De machine staat volgens mij in Blerick.  Sas van Gent 26-07-1994.

Nadat de serie 2200/2300 in 2003 in Zeeuws-Vlaanderen uit de dienst werd genomen kwamen daarvoor 5 machines van de serie 204 voor terug, later weer opgevolgd door locs serie 6400. Intussen was de naam van NS-Cargo verandert in Railion.

Foto (Rob van der Rest) De serie 204 was bij Shunter in onderhoud, regelmatig trof je daar een loc naast de loods. We zien de RN 204 366-9 naast een 6400, het type loc wat vanaf mei 2009 de diensten in Zeeuws-Vlaanderen overnam. Shunter, locatie Albert Plesmanweg 22-04-2007.