www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Rotterdam en Lier, augustus 1993

In deze fotoserie ben ik in hoofdzaak op pad in het Rotterdamse, het is de tijd dat het nog maar kort duurt of de spoorbruggen over de Nieuwe Maas, het station Blaak en het spoorviaduct ( in de volksmond Het Luchtspoor) zullen verdwijnen uit het stadsbeeld. Wat het treinmaterieel aangaat komt de NMBS serie 25.5 goed aan bod, je vond de machines vooral voor de Internationale treinen van en naar Parijs. Tussendoor bracht ik een kort bezoekje aan Lier.

Foto (Rob van der Rest) Vlak voor de overgang met de Dordtsestraatweg fotografeer ik de 2552 met de Int.1186 van Amsterdam CS naar Ventimiglia via Brussel. De trein was samengesteld uit 2 2e-klas-couchetterijtuigen (SNCF) en 1 2e klas-zitrijtuig (DB). In Brussel kwamen er dan nog meer couchette, slaaprijtuigen en zelfs een restauratierijtuig bij.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 03-08-1993.

In Lier maakte ik een paar dagen later een korte stop, aanvankelijk leek het mooi weer te worden maar dat veranderde snel dus stopte ik met fotograferen. Ik ben niet zo van de regenfoto's, hoewel die ook hun bekoring hebben.

Foto's (Rob van der Rest) Stel 949 is, samen met een onbekende soortgenoot, op weg vanuit Antwerpen richting station Lier en verder. Korte tijd later komt de IR trein van Neerpelt naar Antwerpen CS voorbij getrokken door de 6246 met de bekende set M2-rijtuigen aan de haak.  Omgeving Lier op 08-08-1993.

Vanaf de Grote of-Sint Laurenskerk had je een geweldig uitzicht over het gebied rond station Blaak. Je kon toen volgens mij voor één of twee gulden naar boven op de kerktoren en eenmaal daar ging ik er ook weer niet zo gauw af.  Goed voor de kuitspieren overigens want er is géén lift, dus...was je blij als je boven was. Ik verbleef er van 13.00 tot 15.00 uur.

Foto's (Rob van der Rest) De 2558 was de trekkracht voor de Int. 1181 (Ventimiglia - Amsterdam CS), de trein was wel flink vertraagd want de klok op het in de achtergrond zichtbare Witte Huis geeft 13.35 uur aan. Aankomst Rotterdam CS moest 12.07 zijn. De voorste 2 rijtuigen zijn van de DB, de andere 3 van de SNCF. Een onbekende Plan T rijdt op het andere spoor station Blaak binnen op weg naar Dordrecht. De foto geeft trouwens een prachtig beeld van de situatie rond Rotterdam Blaak, er is een draaiorgel op te zien, het stuk Mat'57 wat voor het 'Potlood' uit de grond stak en nog 10-tallen andere bekende plekken en gebouwen en niet te vergeten de Nieuwe Maas.  Rotterdam, vanaf de Laurenskerk 21-08-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Het haantje van de kerk kijkt mee bij de passage van de 2558 met de Int.1181. De Int.1181 werd nog geen 10 minuten later gevolgd door nog een trein, de Int.281 (Parijs N-Amsterdam CS, die trouwens ook te laat was en deze (foto onder) had de 2551 als tractie en bestond geheel uit rijtuigen van de SNCF. Dat de 2 treinen vlak achter elkaar reden kan je goed zien aan de geparkeerde auto's, vooral de donkere auto en de grijze erachter bij de gevel zijn daarbij leidend.  Rotterdam, vanaf de Laurenskerk 21-08-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Ook een foto van de Benelux mag hier niet ontbreken, ik wachtte op de IC 2485, ook weer te achterhalen door de klok op het Witte Huis die 14.59 uur aanwijst. Aankomsttijd op Rotterdam CS van deze trein was 15.01 uur. De tractie wordt hier geleverd door de 1189.   Rotterdam, vanaf de Laurenskerk 21-08-1993.

Het was bijzonder om hier te staan, prachtig kon je zien hoe het spoor van de stad naar Rotterdam Zuid liep.