www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Lijn 42: Roanne-Coo, Vielsalm, Gouvy, Petit-Halleux en Trois-Ponts, 09-08-1994

Was ik de dag ervoor aan het fotograferen geweest rond Esneux, een dag later zocht ik het wat zuidelijker. Ik startte in de omgeving van La Gleize bij het 186 Mtr. lange viaduct van Roanne-Coo. Daarna vervolgde ik de reis naar Vielsalm, Gouvy en weer terug naar het noorden van de lijn via Petit-Halleux en als laatste stop, voordat het huiswaarts ging, Trois-Ponts. Het was een prachtige dag en ik heb er heerlijke foto's, zowel langs de lijn alsook in de stationnetjes kunnen maken.

 

Foto's (Rob van der Rest) De eerste trein die ik fotografeer is de IR p 112 van Luxemburg naar Luik-Guillemins met de 5531. Na een poosje wachten (foto onder) kwam de IR p 115 vanuit Luik voorbij met de 5540 op weg naar Luxemburg. De trein komt hier uit de 194 Mtr. lange tunnel van Roanne-Coo en bevind zich gelijk op het aansluitende 186 Mtr. lange viaduct met dezelfde naam.  09-08-1994.

Na de passage bij Roanne-Coo reed ik verder naar Vielsalm. In een boek had ik een foto gezien vanaf een mooie fotoplek met zicht op het meer van Vielsalm, echter was de begroeiing in de loop der jaren nogal toegenomen en het weiland voorzien van vee waardoor het zicht op de spoorlijn daar was verdwenen. Op het moment dat ik weer terug wilde lopen naar mijn auto klonk ineens het geluid van zware dieselmotoren. Dat was zwaar pech hebben. Toch maar knippen dan...

Foto (Rob van der Rest) Het meer bij Vielsalm, met héél ver weg de 5511 en 5502 in oude kleuren met een ertstrein onderweg naar Gouvy waar de trein achtergelaten wordt. 09-08-1994.

Foto (Rob van der Rest) Een paar honderd meter verder had je nog wel een beetje zicht op de spoorbaan. We zien de 5529 die zojuist het station van Vielsalm verlaten heeft en als IR p 114 op weg gaat naar Luik. De loc heeft 3 Wegmann rijtuigen van de CFL aan de haak.  09-08-1994.

Foto (Rob van der Rest) Even later neem ik plaats op perron 1 van station Vielsalm. Daar tref ik de beide machines die de ertstrein naar Gouvy gebracht hebben, de 5502 en de 5511. De voorbijrijdende locs zijn vanaf de achterzijde gefotografeerd als zij weer op weg zijn richting Luik.  09-08-1994.

Foto's (Rob van der Rest) De 5531 die ik in de ochtend ook al gefotografeerd had richting Luik is hier weer op de terugweg als IR p 117 naar Luxemburg. Aankomst in het prachtige stationnetje van Vielsalm. Het station had trouwens 4 sporen, best veel voor deze lijn, de andere stations op deze lijn zijn trouwens ook van een behoorlijk aantal sporen voorzien.  09-08-1994.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de IR p 117 met de 5531 en 3 M4-rijtuigen. Het station, dat op 20 februari 1867 in gebruik werd genomen, bestaat nog steeds. Toen deze foto werd gemaakt kon je er nog gewoon kaartjes aan het loket kopen, vanaf 1 oktober 2015 is dat niet meer mogelijk en is het station een stopplaats geworden.  Vielsalm 09-08-1994.

Na het vertrek van de 5531 werd de reis voorgezet naar Gouvy.

Foto (Rob van der Rest) Op één van de goederensporen staat de enige gele loc van die dag, de 5519 die wacht op zijn volgende inzet. Vlak achter de loc zien we nog het fraaie seinhuis wat in september 2016 werd gesloopt.  Gouvy 09-08-1994.

Foto's (Rob van der Rest) Aankomst in het station van Gouvy van de 5540 als IR p 116 van Luxemburg naar Luik. De stationschef met een mooi wit overhemd én pet komt ook even het perron opgelopen. Een groepje kinderen en wat volwassenen nemen plaats in één van de 3 M4-rijtuigen. Terwijl de passagiers instappen (foto onder) maakt de stationschef een praatje met de machinist. Een prachtig tijdsbeeld wat niet meer terug zal komen.  Gouvy 09-08-1994.

Foto's (Rob van der Rest) Nadat de laatste bagage vanaf een platte kar is ingeladen vertrekt de 5540 naar de volgende halte, in dit geval Vielsalm.  09-08-1994.

Na het vertrek van de 5540 besluit ik om langzaam weer de terugreis te aanvaarden.

Foto (Rob van der Rest) In Petit-Halleux vond ik dit prachtige fotoplekje. Het is het decor voor de passerende 5512 in de nog oude kleurstelling. Met 3 M2-rijtuigen aan de haak rijdt deze trein als IR p 2288 van Luik-Guillemins tot eindpunt Gouvy.  09-08-1994.

Foto's (Rob van der Rest) Eenmaal in Trois-Ponts aangekomen fotografeer ik nog de 5529 met de 3 CFL Wegmannrijtuigen. De trein rijdt onder nummer IR p 119 van Luik naar Luxemburg, eerder fotografeerde ik de trein richting Luik in Vielsalm. Het was een mooi einde van een heerlijke dag, nu al weer 25 jaar geleden.  09-08-1994.