www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Hasselt, 18-07-1993

Een enkele keer maakte ik wel eens foto's van een rit met de NMBS stoomloc 29013. Aangezien het vanaf de camping in Chaam niet zo ver was naar Hasselt besloot ik daar te gaan fotograferen, op 18-07-1993 reed de 29013 enkele slagen tussen Hasselt en Genk als "Bokrijk Express". Ik was in die omgeving nog niet geweest dus besloot ik om er te gaan fotograferen. Op het Provinciaal Domein Bokrijk, 550 hectare groot met openluchtmuseum was er op de 18e juli een evenement. Als eerste nam ik een kijkje in het station van Hasselt waarna ik al snel de omgeving van station Bokrijk opzocht.

Foto (Rob van der Rest) De 2133 staat met een stam M5-rijtuigen het weekend over in het station van Hasselt. 18-07-1993.

Foto (Rob van der Rest) Het 'Klassiekje' 212 zal nog wel worden ingezet die dag hoewel het daar met de neergelaten stroomafnemer niet op lijkt.  Station Hasselt 18-07-1993.

Vanuit Hasselt ging het snel verder naar het station van Bokrijk. Ik wist niet precies hoe laat de 29013 met zijn schitterende rijtuigen vanuit Brussel daar aan zou komen. Gelukkig kondigde de machine zich van verre met de stoomfluit aan zodat ik een goed plekje kon vinden om haar te fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) Aankomst van de Bokrijk Express in het station van Bokrijk. De 29013 heeft een bijzondere set rijtuigen aan de haak, prachtig!  Station Bokrijk 18-07-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Vervolgens liep ik wat verder door om de fraaie machine mooi op de foto te zetten en wachtte daarna op het vertrek. Het werd even rennen geblazen om buiten het perron te geraken en het lukte om een fraai plekje te vinden. Ik had de mazzel dat er slechts weinig fotografen aan mijn kant stonden, zo kon ik ongestoord (foto onder) het vertrek vastleggen. Station Bokrijk 18-07-1993.

Omdat ik niet bekend was met de sporensituatie maar wel wist dat er ergens een splitsing was ging ik daar naar op zoek en vond hem ook. Tijdens het zoeken werd ik verrast door de 29013 die me plotseling passeerde vanuit Genk, met tender vóór. Tijd om een foto te maken had ik niet meer. Wachten dan maar op de terugkeer van de trein richting Genk. Omdat ik het toch niet zo'n mooi plekje vond liep ik na enige tijd hier toch weer weg, al zoekende hoorde ik het geluid van een zware dieselloc maar door de aanwezige struiken en bomen kon ik niet zien waarvandaan deze kwam.

Foto (Rob van der Rest) Een noodshot...de 5145 komt vanuit Genk Goederen met een goederentrein voorbij gereden.  Kort na Splitsing Y Boxbergheide 18-07-1993.

Foto (Rob van der Rest) Tijdens het teruglopen naar de fotoplek waar ik eerder was mistte ik wéér de trein met de 29013 richting Genk. Ik bleef dus maar gewoon wachten totdat de trein weer terug kwam waarna ik op zoek ging naar een andere fotoplek.  Splitsing Y Boxbergheide 18-07-1993.

Ik vond een stukje verder richting Genk een viaduct en van daaraf was het leuk fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) Een 2-delige "Break", want dat was de bijnaam van deze stellen, is vanuit Hasselt op weg naar Genk. De nog mooi bordeaux rode 376 ziet er nog uit als tijdens de aflevering in 1983. Kort voor Genk, 18-07-1993.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Genk zijn 2 "Breaks" onder weg richting Hasselt waarbij een kruising plaatsvindt met 2 andere stellen met voorop de 372 richting Genk. Ook deze 4 treinstellen zijn nog allemaal 2-delig, tussen 1993 en 1995 kregen deze treinstellen allen een tussenbak. Kort voor Genk, 18-07-1993.

Foto (Rob van der Rest) Na enige tijd geduldig wachten kon ik de 29013 mooi in de bocht fotograferen als deze op weg is van Hasselt naar Genk.  Kort voor Genk, 18-07-1993.

Ik wachtte de terugrit niet af en besloot om naar Hasselt te gaan om daar nog wat te fotograferen en het vertrek van de 29013 naar Brussel vast te leggen.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Het nog in oude kleurstelling zijnde treinstel 767 is net binnengekomen in het station van Hasselt. Het stel werd in november 2004 gemoderniseerd en is nog steeds bij de NMBS in dienst. Even later krijgt het versterking (foto onder) van het in de toen nieuwe kleuren zijnde treinstel 681. Dit, in 1973 bij de NMBS in dienst gekomen treinstel, werd in juli 2007 omgebouwd tot cityrail treinstel 975 is ook nu nog bij de NMBS in dienst te vinden. Sedert juni 2018 heeft het stel de allernieuwste kleurstelling, new look 3 livrei.   Station Hasselt 18-07-1993.

Foto (Rob van der Rest) Nog een stel wat ik aantrof in de oude kleurstelling was de 779. Het in 1980 bij de NMBS in dienst gekomen stel ging in 2015 buiten dienst maar is tot op heden niet gesloopt.  Station Hasselt 18-07-1993.

Vervolgens zocht ik een plekje om het vertrek van de 29013 naar Brussel te kunnen fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) Nadat de trein uit Genk is binnengekomen loopt de loc om voor de terugreis naar Brussel.   Station Hasselt 18-07-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Gereed voor vertrek! Terwijl de 29013 klaar is voor zijn reis komt de trein voorbij die rijdt tussen Hasselt en Mol, aangevoerd door de 6238. Station Hasselt 18-07-1993.

Foto (Rob van der Rest) Helaas een vertrek zonder één stoomwolkje. Een mooi dagje treinen kijken en stoomsnuiven zat erop.  Station Hasselt 18-07-1993.