www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Ardennen, lijn 166 en 154, Gendron-Celles, Godinne, Vonéche en Viaduc de Thanville, 24-07-1995.

Op deze zonnige dag trok ik er weer op uit richting de Ardennen, het zoeken was naar plekjes waar ik voorheen nog niet was geweest, dat lukte ook meestal maar niet altijd. In die tijd was er nog geen Google Maps dus was je afhankelijk van een gewone wegenkaart of door andere spoorwegfotografen gemaakte opnamen. We deden het deze dag rustig aan, belangrijk was het vinden van mooie fotoplekjes. We begonnen in het kleine stationnetje van Gendron-Celles.

Foto's (Rob van der Rest) De 4408, een versterkingsrijtuig en de 4508 vormen samen trein L 7629 van Bertrix naar Dinant. Het versterkingsrijtuig was aanwezig om er voor te zorgen dat de kanovaarders die vanuit Bertrix naar Houyet wilden een beetje comfortabel vervoerd werden, anders zat je als haringen in de welbekende ton. Tussen Bertrix en Dinant rijden de treinen maar 1x per 2 uur. Op de onderste foto zien we de achterkant van de trein, een stukje verder zal de trein door de 459 Mtr. lange tunnel van Furfooz verder gaan richting Dinant.  Gendron-Celles 24-07-1995.

Foto (Rob van der Rest) Niet veel later verscheen de 5403 voor de lens die als toeristentrein T 8996 als drukloc op weg was van Dinant naar Houyet. In de nacht werd in de tunnel van Furfooz gewerkt, de stellage daarvan stond links aan het perron.  Gendron-Celles 24-07-1995.

Het volgende fotoplekje wat we opzochten was de tunnel bij Godinne op lijn 154 (Namen-Dinant).

Foto's (Rob van der Rest) De 401 komt als Tr. IC H 1812 (Gent St.Pieters - Dinant) uit de 81 Mtr. lange tunnel van Godinne gereden.  We zien de doorkomst van stel 407 als IC H 1964 (Namen - Dinant). Godinne 24-07-1995.

We hoopten op een goederentrein toen we daar stonden en die kwam kort na de passage van de 407 voorbij richting Dinant en verder...

Foto (Rob van der Rest) De 5201 en 5401 slepen een staaltrein richting Luxemburg.  Op de foto is goed te zien dat er toen nog een door slagbomen beveiligde spoorwegovergang was. Godinne 24-07-1995.

Hierna verlieten we deze fotoplek en reden naar de tunnel van Vonéche om nogmaals de trein, nu op lijn 166, te fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) Nogmaals de 5201 en 5401 met hun staaltrein gefotografeerd vanaf de tunnelingang van Vonéche, na de tunnel van 261 Mtr. lang bereik je dan het v.m. stationnetje van Vonéche wat op 26 september 1993 werd gesloten. Het bordessein (kandelaar genoemd in België) deed geen dienst meer, achter de beide locs is een lichtsein te zien. Het stationnetje bevond zich naast de houthandel aan de Rue de Carreurs, tegenwoordig is de houthandel (2020) nog steeds in gebruik.  Vonéche 24-07-1995.

Na deze passage zochten we een plekje vlakbij het Viaduc de Thanville. We bleven niet onder bij het viaduct maar reden naar boven met zicht op het viaduct en Pondrôme.

Foto (Rob van) der Rest) De 5303 rijdt als losse lok richting Pondrôme/Beauraing. In de achtergrond bevind zich het Viaduc de Thanville.  24-07-1995.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto van de dag, de stellen 4408 en 4508 die we al in de ochtend met een tussenrijtuig tegenkwamen, zijn als Tr. L 7616 op weg naar Bertrix en hebben zojuist het in de achtergrond liggende station van Pondrôme (niet zichtbaar) achter zich gelaten.  Het huis links bestaat nog steeds en bevind zich aan een straat met de naam Maisonnette. Pondrôme 24-07-1995.

Het was de laatste foto van de dag, een heerlijke dag in de Ardennen zat er weer op.