www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Neerpelt, 14-09-1991

Op de vroege zaterdagmorgen ondernam ik een ritje naar Neerpelt vanaf de camping in Chaam waar ik verbleef, een klein uurtje rijden en ik was er. Het was dat weekend 'open-monumenten-weekend' in het station en tevens werd toen 125 jaar spoorwegen in Noord-Limburg gevierd. Ik had al gehoord dat er veel materieel uit Antwerpen zou zijn wat je ook allemaal kon bezichtigen. Doordat ik vroeg was waren er nauwelijks mensen en dat gaf me de gelegenheid om rustig met de camera in de rondte te lopen. Het weer was prachtig en het personeel van Neerpelt in goede stemming, zo vaak waren er geen evenementen in dit station. De foto's vertellen hoe het was.

Foto (Rob van der Rest) De grootste en zwaarste loc van de machines van Antwerpen opent de rij. De 5179 kwam op 24-05-1963 bij de NMBS in dienst met het nummer 200.079. In november 2001 ging de loc buiten dienst en werd in 2005 gesloopt. Een dergelijke machine weegt 117 Ton en heeft een totale lengte van 20 Meter en 16 centimeter. Méér gegevens van alle locomotieven en treinen op deze pagina vind je op www.bfoto.be  Neerpelt 14-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) De enige loc serie 62 die in het blauw gereden heeft is de 6215. De loc had deze kleur omdat hij als enige 62er een elektrische treinverwarming had. Op 13-07-1992 werd de elektrische verwarming verwijdert en in december 1992 kreeg de loc de geel/groene kleurstelling. De verwarmingsinstallatie werd overgezet in de 5531. Vanaf 1994 was de loc bij de dienst baan ondergebracht, sedert begin 2016 staat de loc 'in park'.  Neerpelt 14-09-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Motorwagen 4509 werd op deze dag ook getoond aan de bezoekers. Het stel was in de nieuwe kleurstelling blauw/geel. De motorwagen kwam bij de NMBS in dienst in juni 1955. Uit dienst ging het stel in maart 2002 waarna het in Stockem is gesloopt in mei 2009.  Neerpelt 14-09-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Om extra kracht voor het werken in de Antwerpse haven te hebben werden 2 machines serie 82 samengevoegd. De 8274 en 8275 vormden samen één geheel, het bijzondere aan deze combinatie was het feit dat de 8275 géén bestuurderscabine had. Tot 06-11-1975 reed de loc nog met de normale cabine, op 29-04-1977 kwam de loc zonder cabine in dienst om vervolgens op 28-12-2001, na een lichte aanrijding, uit dienst te gaan. De 8274 bestaat nog steeds en staat sedert 2008 'in park'.  Neerpelt 14-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Ook een elektrische loc had men, samen met een M-4 rijtuig naar Neerpelt gebracht. Ook tegenwoordig kan men Neerpelt nog niet met een elektrische loc of treinstel bereiken, plannen liggen echter klaar om in afzienbare tijd dat wel te gaan doen, je kan immers al vanaf Antwerpen tot Mol elektrisch rijden. Rechts is nog een deel te zien van het filmrijtuig van de NMBS.  Neerpelt 14-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) De enige loc die nog ontbrak was een 'normale' 62er. Vanuit Mol kwam de 6299 die, om op de goede plek te komen, een rangeerritje moest maken, het leverde deze leuke opname op met de blauwe 6215.  Neerpelt 14-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) De 6299 is bezig aan zijn kleine rangeerritje. Hij rijd daarvoor een stukje de oude lijn 18 naar Houthalen en Hasselt op en passeert hierbij het waarschijnlijk kleinste mechanische rangeersein van België, links op de foto. Als ik niet op het seintje was gewezen had ik op deze plek waarschijnlijk géén foto gemaakt.  Neerpelt 14-09-1991.

Bij uitzondering mocht ik ook in het Saxby seinhuis even fotograferen.

   

Foto's (Rob van der Rest) Het Saxby seinhuis aan de binnenzijde. Wat een genot om hier te mogen fotograferen. Niks geen computers, alles gewoon nog met het handje.  Neerpelt 14-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Toen ik boven in het seinhuis was kwam de IR-trein uit Antwerpen binnen, gauw even een plaatje maken. Loc van dienst was de 5506 die nog in de oude kleurstelling rondreed. Dat was mooi want de serie 55 was verder niet op de materieelshow vertegenwoordigd.   Neerpelt 14-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) De 5506 met zijn stam M2 rijtuigen. Links een deel van het M4 rijtuig en rechts een stukje van de opgestelde locs. Let ook even op de ketting aan de linkerkant, reizigers waren nog niet toegelaten om zich naar de trein te begeven die weer na een korte stop naar Antwerpen ging.  Neerpelt 14-09-1991.

Na in de stad wat gegeten te hebben keerde ik nog even terug in het station, inmiddels was de zonnestand ook wat gunstiger zodat ik geen last meer had van schaduwen en het lange gras.

Foto (Rob van der Rest) De 7505 vertegenwoordigde een kleine serie van 6 locs die vrijwel alleen in de Antwerpse haven zijn meters maakte. Vroeger had de machine het nummer 6505. De 6505 werd met het nummer 213.005 op 14-04-1965 aan de NMBS geleverd, kreeg later tot 01-01-1983 het nummer 6505. Daarna vond de ombouw plaats tot rangeerloc (HLR) en werd het nummer veranderd in 7505. De loc behoorde tot het depot van Antwerpen - Dam.  Neerpelt 14-09-1991.

Foto's (Rob van der Rest) De laatste 2 foto's maakte ik van de naar mijn mening mooiste machines van die dag, de glanzende 6299. De machine is nog steeds in dienst bij Infrabel en in 2016 nog gemoderniseerd. Op de onderste foto is de schitterende 201.010 te zien. De loc behoord tot het Historisch Patrimonium van de NMBS en is bedrijfsvaardig. Bij de NMBS droeg de loc ook het nummer 5910 en was o.a. te zien bij de viering van 150 jaar Spoorwegen in Nederland waarbij deze de treinen vanuit Utrecht in Roosendaal overnam om ze naar Antwerpen te rijden.  Neerpelt 14-09-1991.