www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Mol en Balen, 30-04-1993

Op 30 april was het (toen) in Nederland Koninginnedag. Veel mensen zijn die dag dan vrij, ook ik maar natuurlijk niet onze zuiderburen. Op deze voor hun gewone werkdag dus maar even in Mol en Balen gaan kijken. Dat viel niet tegen, het weer liet zich van zijn beste kant zien zoals dat hoort op een feestdag en naast de fraaie treinen kon je ook nog genieten van de in bloei staande bomen. Aangekomen bij de splitsing van de lijn naar Hasselt en Neerpelt kon ik gelijk 'aan de bak'. Het was even rennen maar dan heb je ook wat!

Foto (Rob van der Rest) De 6255 komt vanuit Mol met de personentrein naar Hasselt voorbij. De 3 rijtuigen, waarvan de achterste nog in oude kleuren, zijn samen met de mooie 6255 een lust voor het oog. Mol, 30-04-1993.

Daarna even naar het station van Mol maar omdat daar niet veel te beleven viel terug naar mijn vorige fotostekje.

Foto (Rob van der Rest) Altijd een foto waard, de locs van de serie 51. De 5130 wacht op de volgende inzet.  Station Mol, 30-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) In het station van Mol had ik gehoord dat er een extra trein onderweg was vanuit Hasselt. Wachten dus maar en dat werd beloond. De 6316 had een set witte wagens aan de haak, na enig navragen bij vrienden bleek dit de sproeitrein van de NMBS te zijn. Deze was trouwens gehuurd van de SNCF.   Mol, 30-04-1993.

Station Balen lag dicht bij mijn fotoplek in Mol, na een kort ritje kwam ik aan in het stationnetje. Er was echter een nadeel, trein en station op de foto krijgen lukte door het hekwerk en de overwegbeveiliging niet zo als de trein uit Hasselt kwam. Toch maar blijven staan, het was niet anders. Dat was dus met recht "balen".

Foto (Rob van der Rest) Aankomst in Balen. Tijdens het in-en uitstappen van passagiers staat de 6255 midden op de overweg stil.  Station Balen, 30-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) Na de stop in Mol, waarbij de loc omgelopen was om weer goed voor de trein te komen, kon ik een foto maken vanaf het perronnetje. Duidelijk is te zien dat de lijn dubbelsporig was geweest en waarschijnlijk nog niet zo lang geleden was opgebroken. De 6255 gaat weer op weg naar Hasselt.  Station Balen, 30-04-1993.

Langer wachten op de volgende, één keer per twee uur rijdende personentrein had geen zin, op naar Mol dan maar weer.

Foto's (Rob van der Rest) Vanuit Balen Werkplaatsen komt de 5127 Mol binnengereden.  De 5127 zal daarna omlopen (foto onder) om vanuit Mol de trein over de enkelsporige lijn via Leopoldsburg naar Hasselt te rijden. De trein heeft als eindbestemming een goederenstation in Luxemburg. Tot waar de 5127 voor de trein blijft is mij onbekend.  Station Mol, 30-04-1993

Ik wachtte het vertrek van de zandtrein niet af en zocht voor mijn laatste foto van die dag weer de plek op waar ik in de ochtend al had gestaan.

Foto (Rob van der Rest) De vol in bloesem staande fruitboom vormt het decor van de laatste opname. De 6296 is vanuit Neerpelt onderweg naar Antwerpen Centraal.  Mol, 30-04-1993.