www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Antwerpen Centraal, 24-05-1993

De Antwerpse spoorwegkathedraal "Een honderdjarige maakt zich op voor de volgende eeuw" is de tekst op een door de NMBS uitgegeven brochure in 1992. Ik citeer daar uit.

"Het station is niet alleen een station maar ook een belangrijke ontmoetingsplaats: Hoeveel paartjes hebben in Antwerpen niet afgesproken in de statie onder d'horloge? Wij moeten de statie redden!". Dit schreef de Antwerpse burgemeester Bob Cools eind juli 1986 als voorwoord in de brochure "Het Centraal Station van Antwerpen, een levend monument".

Begin 1993 was het station, wat op 11 augustus 1905 in gebruik was genomen, voor een groot deel opgefrist en weer in oude luister hersteld. De perronoverkapping, gebouwd tussen 1895 en 1899, moest in een 2e fase nog wel aangepakt worden.

Op 24 mei 1993 besteedde ik een dag aan Antwerpen waarbij niet alleen de stad maar vooral ook het station en de treinbewegingen daar vastgelegd werden. De verscheidenheid was groot en in de tijd die ik in het station verbleef heb ik alleen maar genoten van de fraaie aanblik en de treinen. Het mooie weer zorgde voor heerlijke foto's. Ik startte vanuit het station Antwerpen Dam, waar we de auto geparkeerd hadden en vandaar per trein naar Antwerpen Centraal reden.

Foto (Rob van der Rest) Hoewel de zon aan de 'verkeerde' kant staat fotografeer ik toch maar de doorkomende 5128 met een gasketeltrein.  Station Antwerpen Dam 24-05-1993.

Eenmaal aangekomen in Antwerpen Centraal zoek ik een plekje aan de zijde van de Diergaarde.

Foto's (Rob van der Rest) De nog laag staande zon zorgt voor mooie warm rode kleuren, eerst fotografeer ik het toen nog redelijk nieuwe stel van de serie 900, de 916. Daarna (foto onder) is het de beurt aan de Benelux naar Amsterdam met als trekkracht de 1192.  Station Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Na van de kant van de Diergaarde naar de kant van de Stad gelopen te zijn maak ik een foto van de opgeknapte kant Berchem van het station. De vernieuwde bogen van de overkapping zijn mooi wijnrood geschilderd en het oude glas is vervangen door polycarbonaatplaten. Links vertrekt de 1184 met de Benelux naar Brussel.   Station Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Vervolgens ga ik de stad in om even na het middaguur weer terug te keren, ik koop wat broodjes en na die opgepeuzeld te hebben besluit ik om in de restauratie een lekker Belgisch biertje te gaan drinken. Het was niet alleen genieten van mijn biertje maar vooral van de prachtige opgeknapte restauratie.

   

Foto's (Rob van der Rest) Links: Hoe mooi wil je het hebben. Boven het getal 1830 bevind zich de Vlaamse leeuw, op de foto rechts zien we in het midden onder de klok het stadswapen van Antwerpen. Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Rangeerloc van dienst is deze middag de 8247 die er voor zorgt dat rijtuigen aan en afgevoerd worden in het station.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

   

Foto's (Rob van der Rest) Links: verscheidenheid aan materieel genoeg, vlnr. de 8247, 938, 724 en 6267 die we rechts nog een keer terugzien.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) De glimmende 6267 is de drukloc voor de trein naar Neerpelt.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Tijd om nóg wat plaatjes te maken van de schitterend opgeknapte binnenzijde.

Foto (Rob van der Rest) Nadat de 6267 is vertrokken naar Neerpelt zie je hoe mooi de gevel is opgeknapt.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Ondertussen heeft zich weer een ander treinstel gemeld, namelijk stel 165. Het stel is hier nog in de oude kleurstelling en werd in 1962 aan de NMBS geleverd, kreeg in februari 1996 de rode kleur en ging buiten dienst in april 2011. Daarna werd het verkocht aan de brandweerschool van Chičvres.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Ondertussen zocht ik de weg naar buiten via het spoor aan de stadzijde. Even nog een plaatje voor de sfeer.

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto is goed te zien dat de perronkap nog niet opgeknapt was. Rechts staat stel 701 in de nog groene kleurstelling met daar aan vast het inmiddels rode stel 611. Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Als eerste trof ik de 2216 die ook in de reizigersdienst actief was. Even rust en dan weer verder.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Langs de straat waaraan het spoor ligt heb je ook van die fraaie torentjes. Daar past stel 013 uit 1950 wat in het station aankomt prachtig bij. Nog geen 2 jaar later in februari 1995 werd het stel uit dienst genomen. Het vermoeden is dat het stel uit Brussel of Mechelen kwam.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) De 8247 rangeert weer een set M2 rijtuigen naar de goede plek. Het gebouw met de grote klok is het seinhuis B 14.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) De locserie 25 was in die tijd ook nog volop actief in de reizigersdienst. De 2503 drukt een trein met M2 rijtuigen het station in. Deze loc kwam in 1960 in dienst en heeft het uitgehouden tot maart 2009 (49 jaar dus) waarna in 2011 sloop volgde.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit het station komt de 6291 voorbij gereden, even daarvoor waren de rijtuigen door de 8247 opgehaald.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Het spitsuur is zo langzaamaan ook aangebroken wat te zien is aan het verlengen en de lengte van sommige treinen. Op het spoor links stonden al enige treinstellen en daaraan werd nog een treinstel toegevoegd, nl. stel 257. Op de bovenste foto zien we een trein vertrekken met M4-rijtuigen met de 1212 als trekkracht. Deze toen moderne locserie die in 1986 en 1987 in dienst kwam (de 1212 op 01-07-1987) kwam al snel terzijde te staan. In december 2012 gingen alle locs van de serie aan de kant en werden in februari 2016 verkocht aan een bedrijf in Tsjechië. De 1212 had dus amper 25 jaar dienstgedaan bij de NMBS. Op de onderste opname is het vertrek te zien van de 2503 die vrijwel het dubbele aantal jaren dienst deed.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Direct na het vertrek van de 2503 verscheen de 2510 voor de camera met een set van 6 M2 rijtuigen. Ook deze machine heeft lang bij de NMBS dienst gedaan, in dienst in december 1960 waarna de loc in maart 2009 terzijde ging.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Eén minuut later fotografeer ik het vertrek van 3 treinstellen, allen in oude kleuren, met voorop stel 094. Deze stellen passen prachtig bij het mooie station kant Berchem waarvandaan ik deze foto's maak. Stel 094 kwam in 1954 bij de NMBS in dienst en ging op 24-09-1995 terzijde.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Ik fotografeer nog even de vanuit het station voorbijrijdende 6238 waarna ik de terugreis naar huis aanvaard, in de achtergrond vertrekt de 2510 weer met zijn spitstrein.  Antwerpen Centraal 24-05-1993.

Wat een fantastische dag was dit...