www.sporen-met-rob.nl

Allerlei, Deel 6

In dit hoofdstuk zet ik items waarvoor geen verhaal te maken is. Het zijn meestal opnamen van een bijzonder transport, een spoors object, locomotief of zomaar een mooi plaatje.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Testritten Eurostar in Nederland

Foto's en copyright: Rob Dammers. Boven: de Eurostar treinstellen 4013/4014 bij doorkomst in Wolfheze op 14-06-2016. De testritten van de Eurostar zijn bijzonder te noemen. De prachtige treinstellen komen binnen afzienbare tijd ook in Nederland te rijden. De Eurostar treinstellen zijn afgeleid van de Duitse ICE Velaro D treinstellen. Op de onderste foto zien we een dergelijk treinstel, stel 717, bij binnenkomst in Köln Hbf. op weg naar Frankfurt Main. Opname op 08-04-2014.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bahnhof  Ehrang

Foto (Rob van der Rest) Het prachtige station van Ehrang wat gebouwd werd in 1870 is nog steeds een lust voor het oog. Het door architect Julius Carl Raschdorff ontworpen station is weliswaar niet meer in eigendom van de DB maar is nog in prachtige oude staat. De raampartijen zijn dan wel van kunststof maar het gebouw zelf is onveranderd. Het gehele gebouw valt onder de Rheinlandpfälzischem Denkmalschutzgesetz als Kulturdenkmal. Er mag dus, net zoals in Nederland, niets aan veranderd worden. Momenteel worden er studenten in gehuisvest en een beroepsfotograaf. De foto werd gemaakt op 31-05-2016 en het gebouw heeft daarmee nu de respectabele leeftijd van 146 jaar bereikt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mat'54 in Boxtel

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de toenmalige brug had je een geweldig uitzicht over de sporen. IC Mat'54 stel 761 komt voorbij richting Eindhoven. Het stel had dit nummer al tot 19-10-1977, kreeg na verbouwing het nummer 1761 en werd op 20-01-1992 weer terug vernummerd naar 761 wegens de komst van de locomotieven serie 1700.  Boxtel 11-09-1993.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afvoer Mat'54

Foto's (Rob van der Rest) Vanaf 1989 vond de afvoer en sloop plaats van treinstellen Mat'54. De 1311 is met een dergelijk slooptransport onderweg en passeert hierbij de overweg aan de Rotterdamse Wester Hordijk. Achter de 1311 bevind zich een koppelwagenen en de treinstellen 342 (Plan G) en 716 (Plan F). Daarachter weer een koppelwagen en 2 rijtuigen Plan E voor de beremming. Het waren zgn. asbeststellen, treinstellen voorzien van asbest. Asbest zat in de treinstellen Plan F,G en M. In 1993 werden de laatste asbeststellen afgevoerd. Deze foto's werden gemaakt op 03-08-1993.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rijen (Vijf Eiken)

Foto (Rob van der Rest) Kort nadat je vanuit Tilburg komend het station van Rijen had gepasseerd kwam je langs manege en eetcafé "De Vijf Eiken". Deze lag aan de Oosterhoutseweg en direct aan de spoorwegovergang. Op deze plek legde ik de Mat'54 stellen 321 en 728 vast die als Intercity onderweg zijn van Venlo naar Den Haag CS. Opname op 17-07-1993.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op de grens van Rijen en Hulten

Foto (Rob van der Rest) Pas een paar maanden oud is de 1740 als ik de lok aantref in de reizigersdienst tussen Venlo en Den Haag CS. De serie 1700 werd direct na hun indienststelling in hoofdzaak gebruikt in het trek-duw verkeer met dubbeldeksrijtuigen. De 1735 tot 1741 werden na hun indienststelling ingezet in gewone treinen zoals de IC tussen Venlo en Den Haag CS. Na ongeveer een jaar gingen ook zij over in de dubbeldeksdiensten. De boerderij links bestaat niet meer. De bewoners verhuisden enige jaren na het maken van deze foto, zeer tot hun ongenoegen, naar een andere woning in het dorp Hulten. Ik sta op het grondgebied van Rijen.  De opname werd gemaakt op 01-05-1993.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Station Oisterwijk

Foto (Rob van der Rest) Station Oisterwijk gaat in 2016 en 2017 veranderen. Het 3e spoor waarvandaan de sprinters naar Tilburg vertrekken wordt opgebroken. Er komt een tunnel onder het spoor met liften en de huidige overweg zal daardoor verdwijnen. Er zouden ook nog geluidsschermen geplaatst worden. Eind 2017 zou, volgens Prorail, alles klaar moeten zijn. Op 10-09-2015 zag het station er zo uit, van spoor 3 vertrekt de sprinter naar Tilburg Universiteit bestaande uit de Plan V's 465, 451 en 469.  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoom Stichting Nederland

Foto (Rob van der Rest) De SSN is na de start in 1976 een begrip geworden in de wereld van de museumbedrijven. Vooral de imposante 01 1075 draagt daar veel aan bij. We zien hier de loc tijdens een rit naar Antwerpen die op 10-10-1992 plaats vond. Links in de achtergrond is nog een piepklein stukje van station Zwijndrecht te zien, nog enkele 10tallen meters heeft de trein te gaan en bereikt dan de brug (GrBr) over de Oude Maas en komt Dordrecht in zicht. Met deze foto wil ik de SSN graag feliciteren met hun 40 jarig bestaan, een geweldige prestatie!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Station Hofplein

Foto (Rob van der Rest) Op 03-06-2006 werd de treindienst op de Hofpleinlijn door de NS beëindigd. Hoe het er rond station Hofplein op 01-11-1992 uitzag laat deze foto goed zien, onder het station met daarop een onbekend treinstel Plan Y, bevinden zich vele horecagelegenheden die samen voor een kleurig geheel zorgen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VideoSchouwTrein

Foto (Rob van der Rest) De Eurailscout 302328 (ex NS 2328) komt in station Rotterdam Zuid voorbij. De machine maakt die dag ritten tussen IJsselmonde en Rotterdam CS. Bij Eurailscout draagt hij het nummer VST07-2 en de naam "José".  Opname op 09-04-2011.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoekse lijn

Foto (Rob van der Rest) De Hoekse lijn (Rotterdam CS - Hoek van Holland) wordt momenteel in 2016 omgebouwd naar een Metrolijn. Als alles goed gaat zal dit volgens de planning in 2017 een feit zijn. Deze foto werd gemaakt op 14-01-2010, de sprinter 2962 is onderweg van Rotterdam CS naar Maassluis West en heeft bijna station Vlaardingen Centrum bereikt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Station Dordrecht

Foto (Rob van der Rest) Zo maar even een kwartiertje in Dordrecht. Het is even voor 18.00 uur als de IC 189 van Brussel Zuid naar Amsterdam CS (Benelux) vertrekt. Voorop loopt het schitterende stuurstandrijtuig, dit waren verbouwde NS WRD rijtuigen.  De NMBS 2553 is de niet zichtbare drukloc. Rechts is ook nog een dieselstel Plan U te zien. Station Dordrecht 26-09-1986.

Foto (Rob van der Rest) Het late avondzonnetje zorgt er voor dat de 1217 er extra mooi uitziet. De trein is de IC 2516 van Venlo naar Den Haag CS.  Station Dordrecht 26-09-1986.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gemengde tractie

Foto (Rob van der Rest) Duidelijk op deze foto is aan de rookpluimen boven de diesellocs te zien dat ook onderweg de 2 diesellocs serie 2200, om de vaart er in te houden, soms meewerkten. De 1301 is samen met de 2247 en 2222 op pad met een beladen ertstrein naar Venlo waar tractievoertuigen van de DB weer klaar staan voor het vervolg van de reis.  Hulten 16-09-1990.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sneeuw in oud Rotterdam CS

Foto (Rob van der Rest) De 1650 met in opzending de 1657 vormen samen met de rijtuigen de IC 1571 (Den Haag CS - Venlo). Het is flink koud en het heeft even gesneeuwd in Rotterdam. Hoe dan ook, er wordt gereden...  Rotterdam CS 22-01-1984.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bels Lijntje

Foto (Rob van der Rest) Het "Bels lijntje", de spoorlijn Tilburg-Turnhout is er al lang niet meer, de laatste reguliere goederentrein reed er op 01-06-1973 tussen Tilburg en Baarle Nassau. Daarna werd het tussen 1974 en oktober 1981 bereden door de SSTT die een museumdienst uitvoerde tussen Tilburg en Baarle Nassau Grens. Lange tijd was het onduidelijk wat er met het lijntje zou gebeuren, echter in 1988 werd besloten er een fietspad van te maken tussen Tilburg en Turnhout. Dit was in 1993 geheel gereed. Langs het fietspad kom je nog veel delen tegen van het oude lijntje. De foto laat ons het prachtige Seinhuiswachtershuisje 20 zien gelegen in Baarle Nassau Boschoven. Opname op 06-05-2006.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 044 216 in Nederland

Foto's (Rob van der Rest) boven: Zó trof ik de machine onder stoom aan op 7 april 1977 in het Bahnbetriebswerk Gelsenkirchen-Bismarck. De 044 216-0 bleef tot het einde van de stoomtijd in het Bw.Gelsenkirchen-Bismarck, wat in mei 1977 voor stoomlocs sloot . Na het einde van de stoomtijd kwam de 044 216 (44 1212) naar Nederland. De firma van Uffelen uit Apeldoorn kocht de machine die op 22 mei 1977 op eigen kracht bij de VSM aankwam. De VSM zette de onder stoom staande machine in op de beide Pinksterdagen, 29 en 30 mei. Daarna was het uit met de pret en werd de loc neergezet bij het bedrijf van de eigenaar aan het Apeldoorns kanaal. Op 09-09-1978 fotografeerde ik daar de loc, zie onderste foto. Later, eind 70er, begin 80er jaren is de machine daar gesloopt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Winter 2012

Foto (Rob van der Rest) Op 08-02-2012 was het een beetje winter. Op mijn favoriete fotoplek Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk fotografeerde ik de Captrain 6609 (PB 05) die als trein (3)47715 op weg is naar Emmerich. Het zijn lege wagens voor papier. De trein is omgeleid, normaal komt deze uit de richting Roosendaal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Abellio/NS in Duitsland

Foto (Rob van der Rest) De NS rijdt ook in Duitsland, men heeft er een dochteronderneming onder de naam Abellio. Zij rijden o.a. op de RE16, Essen-Hagen-Iserlohn-Siegen onder de naam Ruhr-Sieg-Express. De treinen rijden als 2 gekoppelde stellen vanuit Essen Hbf en worden gesplitst in Lethmate in een deel naar Iserlohn en een deel naar Siegen Hbf. Op de foto de binnenkomst vanuit Siegen van de bij Stadler gebouwde Flirt EMU, stellen ET 23 2103 en ET 22 2105 (3-delig en 2-delig).  Essen Hbf 12-12-2015.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Dosto bij de DB in december 2015

Foto's (Rob van der Rest) Bij de DB (Deutsche Bahn) is er tijdens de dienstregelingwissel van 13 december veel veranderd. Er kwamen op lijnen waar voorheen de DB het vervoer regelde soms andere vervoerders of er kwam ander materieel. Op de lijn RE 1 NRW (Nord Rhein Westfalen) veranderde er nog niets. De treinen tussen Paderborn/Hamm en Aachen Hbf. blijven met hetzelfde materieel rijden. Tijdens een kort bezoek aan Essen Hbf. kon ik een trein fotograferen die bestond uit dubbeldeksrijtuigen (Dosto genoemd) met de 146 276 als druklok. Opnamedatum is 12-12-2015.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 1304, 3 verschillende kleuren en 2 verschillende spoorwegmaatschappijen.

De 1304 is bij de Nederlandse Spoorwegen in 1952 gebouwd bij de Franse firma Alsthom, tegenwoordig Alstom. In 2015 rijdt de machine weer rond na 15 jaar stilstand bij HSL Logistics, een geweldig initiatief van deze vervoerder. HSL heeft de lok in bruikleen van de "Werkgroep 1501". Vanaf 1983 kwam de machine bij mij voor de lens en zo zijn 3 verschillende kleurstellingen te zien op onderstaande foto's.

Foto (Rob van der Rest) De 1304 is op 10 juni 1983 onderweg met een intercity van Venlo naar Den Haag CS. Achter de loc bevind zich 1 rijtuig van de NS en 4 rijtuigen van de Franse spoorwegen SNCF die door NS gehuurd waren. De foto werd gemaakt in Rotterdam vlak voor station Lombardijen.

Foto (Rob van der Rest) De 1304 is op deze foto onderweg met een lege ertstrein bestemd voor de Rotterdamse Maasvlakte. De 1300 zal de trein tot Rotterdam IJsselmonde rijden waarna hij door dieselloks verder gereden zal worden tot de Maasvlakte. Deze foto werd gemaakt ter hoogte van Rijen op 31 augustus 1991.

Foto (Rob van der Rest) Op 7 december 2015 kon ik de prachtige machine fotograferen ter hoogte van de Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht. Aan de haak een trein van GATX beladen met Fenol. De 1304 zal de trein van Kijfhoek naar Bad Bentheim rijden.