www.sporen-met-rob.nl
(Allerlei, Deel 2)
In dit hoofdstuk zet ik items waarvoor geen verhaal te maken is. Het zijn meestal opnamen van een bijzonder transport, een spoors object, locomotief of zomaar een mooi plaatje.
Foto (Rob van der Rest) Het staat er nog steeds in volle glorie, het fraaie stationnetje van Reuver. Geopend op 21-11-1865 voor het Staats Spoor (SS) 5e Klasse. Architect was K.H.van Brederode. De opname werd gemaakt op 10-08-2012. Méér info over dit station op deze fraaie site: www.stationsweb.nl
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto (Rob van der Rest) Eind 1991 maakte ik bovenstaande opnamen in het station van Tilburg. In beeld het Plan T stel 517 wat tijdelijk voor proeven met vernieuwde draaistellen en tractie-installatie was ingericht. Opnamen op 15-12-1991.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto (Rob van der Rest) De SSN 23 023 rijdt hier over een verdwenen stukje spoor, het is de verbindingsboog tussen station Rotterdam Lombardijen en de havenlijn bij Barendrecht Vork. De gezelschapstrein rijdt hier ter hoogte van de overgang aan de Pascalweg richting Barendrecht Vork. De opname werd gemaakt op de ochtend van 24 september 1983.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto (Rob van der Rest) Het was eens, 1x per 2 uur reden op de verbinding Dinant-Bertrix deze dieselstelletjes. De NMBS 4505 als trein L 7618 naar Bertrix. Omgeving Paliseul 30-04-1996.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto (Rob van der Rest) Wie kent dit locje. Werd het daar gesloopt of gebruikt op het terrein? Het is van het sloopbedrijf Pametex van de Binckhorstlaan in Den Haag. Op de zijkant staat op het machinistenhuis "Baas Lucas". De opname werd gemaakt op 21-10-1984.
Antwoord was er al snel dankzij de webmaster van www.feijenoordsemeesters.nl die van collega-webmaster Henk Kolkman onderstaande reactie ontving, waarvoor uiteraard hartelijk dank.
Het gaat om een locomotief die in 1961 door Henschel gebouwd is voor de elektrische centrale Graf Bismarck In Gelsenkirchen. In 1980 kwam de loc als “Baas Lucas” bij Pametex als bedrijfsloc. In die tijd had Pametex veel schrootvervoer per spoor naar Hoogovens. Dat spoorvervoer is in of voor 1997 beëindigd. In 2001 is de loc gesloopt, uiteraard bij Pametex. Baas Lucas was een voorman bij Pametex.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto (Rob van der Rest) Rijdend voor Rodalies (naam voor het voorstadverkeer van Barcelona) is RENFE stel 319M op weg naar L'Hospitalet de Llobregat. Doorkomst te Caella op 04-07-2011.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Zó zagen de sprinters er in de 80er jaren uit. De mooie 2876 als trein 5048 op weg naar Den Haag bij aankomst in station Schiedam/Rotterdam West. Opname op 19-03-1987.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) De NMBS 6251 staat als drukloc gereed voor vertrek met een IR trein naar Neerpelt. Op 12 oktober 1986 zag het station Antwerpen Centraal er nog zó uit.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) De Koninklijke trein onderweg. Na een bezoek aan Deurne en Meijel is de vorstin weer op weg naar Den Haag. De superschone 1644 is de trekkracht voor de glimmende rijtuigen, hier gefotografeerd bij vertrek uit Dordrecht. Opname op 30-04-1986.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Vlak voor het station van Luxemburg bereikt wordt ligt een prachtig viaduct. Op het viaduct bevind zich een personentrein onder aanvoering van CFL locomotief 4018. Deze locomotieven werden gebouwd tussen 2004-2005 en kunnen max.140 Km/uur rijden. De machines kunnen rijden onder 15.000V, 16 2/3 Hz of 25000V, 50Hz. De 4018 (Traxx P 140 AC 1) werd gebouwd bij Bombardier onder nummer 33718 en kwam in 2005 in dienst bij de CFL. De loc heeft een reclame voor Unicef op de zijkanten. Luxemburg stad 11-09-2011.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Wat niet rijden! Gewoon doorgaan in de tijd dat deze foto werd gemaakt. Zojuist aangekomen op Rotterdam CS de NMBS 1505 met de TEE 88 naar Parijs. 22-01-1984.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) In 1991 werd dit stoptreinmaterieel nog steeds ingezet op de lijn Essen-Antwerpen CS. Op weg naar Essen maken de stellen 023 en 032 een tussenstop in station Antwerpen-Noorderdokken. De stellen werden in 1950 in dienst genomen en alle stellen gingen in de winter van 1995 terzijde. Stel 027 is door de NMBS bewaard. Opname op 23-07-1991.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Het "Kroepoekdak" en de perrons van het station van Tilburg zijn het decor van dit sfeerplaatje. De onbekende Mat'64 rijdt als stoptrein naar Breda. Opname op 20-05-2005.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Ik doe nog maar een winterplaatje. De 232 901-9 met een containertrein onderweg richting Rotterdam Whz. bij Moordrecht op 5 maart 2005.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Een stapje terug in de tijd gaan we met deze opname. Een échte winterplaat gemaakt op een plek die velen nog zullen herkennen, de "oude" havenspoorlijn ter hoogte van het crematorium aan de Maeterlinckweg in Rotterdam Zuidwijk. ACTS maakte in de tijd dat deze opname gemaakt werd veelvuldig gebruik van gehuurde machines van de NMBS. Op de foto wordt trein 60244, de Veendam-shuttle, overgebracht nar Kijfhoek. Op kop rijdt de NMBS 6220 en achterop loopt de NMBS 6204 mee. De opname dateert van 1 februari 2003.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Dit is duidelijk géén Nederland, maar wél Spanje. Het betreft 2 treinstellen met de nummers 075M en 328M die het personenvervoer verzorgen tussen Barcelona en Blanes. Op het enkelsporige baanvak bestaat een halfuurdienst. De trein is op weg naar Blanes en bevind zich tussen het plaatsje Pineda en Santa Susanna, links liggen de stranden van de Middellandse Zee. De diensten worden verzorgd door Rodalies wat de benaming is voor het Metroachtige spoornet rond Barcelona. De tussenliggende stations zijn dubbelsporig. Het materieel is van de RENFE. Opname op 15-10-2010.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) De locserie 62/63 van de NMBS vond je op alle nevenlijnen. De lijn Neerpelt-Mol-Antwerpen was er één van. In beeld de 6318 met een trein bestaande uit M2 rijtuigen op weg naar Antwerpen Centraal. De foto werd gemaakt in het fraaie station van Geel op 19-07-1990.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Een onbekend stel Mat'54 is op weg richting Breda ter hoogte van Molenschot, gelegen tussen Rijen en Dorst. Opname in juli 1991.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Een dagelijks rijdende trein van en naar Budel was deze combinatie die zojuist enige ketelwagens heeft afgeleverd bij de zinkertsfabriek. De bediening vond plaats vanuit Weert en ging niet verder dan Budel. In Budel had men ten tijde van deze opname, 02-08-1991, nog de vertrouwde armseinen in gebruik. Links in de achtergrond is het inrijsein te zien voor o.a. de zinkertstreinen uit Antwerpen via Neerpelt. De 2247 gaat hier weer met de lege ketelwagens op weg naar Weert als trein 55821.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Zou het nog zo wit worden voordat deze treinen verdwijnen, dan moet het wel heel snel gaan sneeuwen, nog 3 dagen vanaf nu (05-12-2012) en dan is de Beneluxdienst over en uit.
In beeld de 2803 met een Beneluxtrein naar Brussel. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 20-12-2010.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Als je toch op je trein moet wachten kan je maar beter je tijd nuttig besteden door bijvoorbeeld te oefenen met de saxofoon. Station Tilburg 04-05-1991.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto Rob van der Rest) Bij de NMBS is deze machine misschien nog actief tot december 2012, na die tijd kan het wel eens gedaan zijn met de inzet van deze locserie. In de 2e helft van 2012 reden ze vrijwel alleen nog in de goederendienst. In beeld de 2013 met een goederentrein ter hoogte van Nerem rijdend richting Tongeren. Opname op 27-07-2005.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Foto's Rob van der Rest) Een wereld van verschil. Plan U stel 114 van het Spoorwegmuseum rijdt in het station van Arnhem over hetzelfde spoor waar even later de ICE naar Frankfurt am Main aankomt. De ICE was 20 minuten te laat en bij toeval stond ik al op perron 9 om deze te fotograferen toen stel 114 aan mij voorbij kwam. De schoonheid van het oude tegenover het gestroomlijnde van het heden.
10-08-2012.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------