www.sporen-met-rob.nl

Allerlei, Deel 12

Ex NS serie 2200/2300 in Antwerpen als reeks 76 van de NMBS

Foto (Rob van der Rest) Het is april 1997 als ik op de sporen van de werkplaats Feijenoord een groot aantal machines terzijde zie staan. Langzaamaan worden de locs van de series 500/600, 2200/2300 en 200/300 uit de dienst genomen. In 1995 zijn al 25 locs naar de NMBS verkocht van de serie 2200/2300 voor de bouw van de HSL en voor gebruik in de Antwerpse Havens. We zien hier de 2369, 2379, 363, 218, 228, 664, 641, de 2372 en nog een onbekende soortgenoot.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit het depot Feijenoord worden nog wel machines serie 2200/2300 ingezet voor wat rangeerwerk en bedieningen. Begin mei 1997 fotografeer ik op Waalhaven Oost de 2383 die bezig is op de sporen met het samenstellen van een trein, gelijktijdig komt van één van de pieren de 6481 de weg overgestoken met beladen rongenwagens. De 2383 was trouwens één van de machines die vanaf begin 1998 nog ingezet werden in Zeeuws-Vlaanderen.

In februari 1998 ga ik richting Antwerpse havens om te kijken hoe het is met de inzet als reeks 76 bij de NMBS. Daar worden de ex NS loks ingezet, steeds gekoppeld per 2 met de cabine voor.

Foto (Rob van der Rest) Als eerste fotoplek bezoek ik de overgang aan de Ekersedijk, kruising Noorderlaan. De zon staat voor treinen uit de havens 'verkeerd' en prompt komt er vanuit die richting een trein met de 7612 (ex NS 2247) en de 7619 (ex NS 2213). Toch maar knippen, beter iets dan niets. Opname op 14-02-1998.

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens begeef ik me richting bundel Angola waar de vertrekkende 7620 (ex NS 2214) en 7613 (ex NS 2318) richting Antwerpen Noord aan me voorbij rijden. Ook hier was de zonnestand niet ideaal.  Opname op 14-02-1998.

Foto (Rob van der Rest) Van bundel Angola gaat het verder naar bundel Rhodesië. Hier heb ik het geluk, dat er kort na mijn aankomst daar een ketelwagentrein vertrekt richting Antwerpen Noord met voorop de 7607 (ex NS 2292) en de 7623 (ex NS 2258). Fotograferen was in die tijd geweldig, je kon overal komen in de Antwerpse Haven.  Opname op 14-02-1998.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Henschel lokje in Italië

Foto (Rob van der Rest) In het station van Montecatini Terme Monsummano trof ik een Duits 3-assig lokje gebouwd door Henschel. Het lokje zal ergens in de 50er of 60er jaren gebouwd zijn. Men was bezig aan de andere zijde van het station met het aanleggen/vernieuwen van een extra kopspoor. De klok links doet het wel maar het is géén 13.07 uur maar 19.09 uur als deze foto gemaakt wordt.

Foto's (Rob van der Rest) De 3-assige lok is in het bezit van aannemer Ceprini Costruzioni uit Orvieto. Hij draagt het kenmerk IT-RFI 270368-0. Ik heb niet kunnen vinden waar het lokje vandaan kwam, ongetwijfeld ergens als occasion uit Duitsland vermoed ik.  Opname in station Montecatini Terme Monsummano op 24-06-2019.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klassieke beveiliging in Duitsland

In de 70er jaren was de klassieke beveiliging in Duitsland nog volop aanwezig. Op de grotere lijnen is dat allemaal verdwenen, toch kan je het hier en daar nog geheel werkend tegenkomen, zelfs nét over de grens op de lijn tussen Kleve en Düsseldorf.

Foto (Rob van der Rest) Op 06-05-1972 verlaat de 012 080-8 met de E 1807 van Münster naar Norddeich Mole het station van Rheine. Het station staat nog vol met armseinen die mooi passen bij de stoomloc en de omliggende bebouwing.

Foto (Rob van der Rest) Op 17-07-2019, ruim 47 jaar nadat de bovenste foto gemaakt werd fotografeer ik even kort in het station van Goch. De vervoerder is niet meer de DB maar de NWB (NordWestBahn) die hier de dienst tussen Kleve en Düsseldorf Hbf. verzorgd. We zien de aankomst van de vertraagde RE 10, NWB 75046, Niers-Express van Düsseldorf Hbf naar Kleve aan spoor 2. De trein bestaat uit de NWB 648 445, 648 422 en 648 432. Door deze vertraging komt de trein vanuit Kleve richting Düsseldorf aan op spoor 3. Rechts op de foto is nog een stukje van het seinhuis Gs te zien.

Foto's (Rob van der Rest) De NWB 648 440 + 648 426 zijn gereed voor vertrek als trein NWB 75057 naar Düsseldorf. Het vertreksein staat al in de stand 'veilig', op de onderste foto is dat mooi te zien. Ik wacht tot het zich sluit, het metaalachtige geluid klinkt nog als vroeger, even wegdromen in een andere tijd...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maaslijn met Arriva, 2017

Foto's (Rob van der Rest) In maart 2017 reden de stellen van Arriva nog grotendeels in de oude kleurstelling. Op de bovenste foto zien we stel 280 ter hoogte van Vortum-Mullem (Gemeente Boxmeer) op weg van Venray naar Nijmegen. Opname op 28-03-2017. Op de onderste foto die een dag eerder werd gemaakt zijn we in de omgeving van Tuthees (Gemeente Boxmeer) als de stellen 386 en 278 in de avond de dienst verzekeren tussen Nijmegen en Roermond.

Foto (Rob van der Rest) Ook in de avond werd deze foto gemaakt. Inmiddels zijn al de nodige stellen voorzien van de nieuwe kleuren en fotografeer ik stel 384 in de omgeving van Smakt als deze Nijmegen als eindbestemming heeft. Opname op 19-06-2017.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alassio (Italië)

Foto's (Rob van der Rest) In Alassio, gelegen in de Province de Savone, een kleine 95 Km. van Genua is het uit 1872 daterende station nog steeds in gebruik. Op de bovenste foto zien we de voorzijde die erg moeilijk te fotograferen is door de vele Palmen en andere bomen. Op de onderste foto staan we aan de perronzijde. Hier krijgen we een goed beeld van de vele versieringen aan het gebouw. Ook het kleine gebouw wat als toiletgebouw functioneert is in dezelfde stijl, helaas is de voorzijde daarvan voorzien van nogal wat graffiti. De foto's werden gemaakt op 19-06-2019.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoeven en Zevenbergen, 09-06-2019

De spoorlijn tussen Moerdijk en Roosendaal heeft heerlijke plekjes om te fotograferen. De Intercity van Amsterdam naar Vlissingen rijdt er elk half uur, de sprinter tussen Dordrecht en Roosendaal op werkdagen ook, in het weekend zien we die ééns per uur. Op doordeweekse dagen rijden er ook wat goederentreinen naar Roosendaal en Sloe en als het dan mooi weer is kan je rustig genieten van de fraaie omgeving. Het riviertje de Mark ligt dichtbij waar deze foto's gemaakt zijn. De eerste foto maakte ik in een stukje van de Gemeente Hoeven, gelegen tussen Zevenbergen en Oudenbosch. 

Foto (Rob van der Rest) NS FLIRT FFF-3 stel 2222 is als trein 5943 onderweg van Dordrecht naar Roosendaal. Hoeven 09-06-2019.

Foto (Rob van der Rest) Een half uur later ben ik aangekomen in Zevenbergen. Het in 1854 gebouwde stationnetje kreeg al snel een verbouwing, in 1885 kwam er een verdieping op. De stationsrestauratie heeft tegenwoordig de naam 'Happy Dees'. Het station wordt (buiten het restaurant) in hoofdzaak als woning gebruikt met enkele lokalen voor de stationsdienst. Opname 09-06-2019.

Foto (Rob van der Rest) De spoorzijde van het station zier er al even fraai uit. Terwijl de sprinter van Dordrecht naar Roosendaal aankomt als trein 5947 met treinstel 2210 wachten diverse reizigers totdat ze in kunnen stappen. Het sein aan de rechterzijde toont groen, oppassen dus als fotograaf want tijdens deze stop komt de Intercity voorbij van Vlissingen naar Amsterdam CS. Station Zevenbergen 09-06-2019.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------