www.sporen-met-rob.nl

(Allerlei, Deel 15)

Oude bruggen...

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto zien we de Wantijbrug die tussen 1946 en 1949 werd gebouwd. In 1996 is de stalen vakwerkbrug vervangen door een moderne versie. We zien de SSN 65 018 met een pendeltrein van Dordrecht naar industrieterrein de Staart, waarvan links een deel zichtbaar is. De foto werd op 04-06-1988 gemaakt vanaf het dak van het toenmalige brugwachtershuis.

   

Foto's (Rob van der Rest) De meest bekende spoorbruggen zijn deze, op de linkse foto de spoorbruggen over de Nieuwe Maas en de spoorbrug over de Koningshaven (De Hef in de volksmond). Die foto werd gemaakt op 21-08-1993 vanaf de kerktoren van de Grote-of St. Laurenskerk. Er is linksonder nog net een klein stukje van station Rotterdam Blaak te zien en één van de brugwachtershuisjes van de vroegere spoordraaibrug over de Wijnhaven. Op de rechtse foto van 24-09-1993 zien we de Hef tijdens de laatste dag van zijn gebruik als spoorbrug. Een onbekende loc reeks 25.5 van de NMBS is met een D-trein onderweg van Amsterdam CS naar Parijs Nord. Terwijl de spoorbruggen over de Nieuwe Maas zijn gesloopt is de Koningshavenbrug (Hef) bewaard gebleven.

Foto (Rob van der Rest) Een andere stad waar nog prachtige oude bruggen te vinden zijn is Antwerpen. De NMBS 8258 + 8257 bij de passage van de Oosterweelbrug. De rolbasculebrug type Scherzer werd in 1928 in gebruik genomen en overspant het Oostelijke hoofd van de verbindingsgeul tussen het Leopoldsdok en Albertdok. Aan de westkant ligt de Wilmarsdonkbrug. De brug behoort tot het cultureel erfgoed van de Prov. Antwerpen. Opname op 12-08-2000.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mat'64 stel 466 (nu "De Karel") in station Ede-Wageningen...

Foto (Rob van der Rest) Het is 20-03-2014 als ik komende vanuit Amersfoort een stop maak op station Ede-Wageningen. Op de verbinding Arnhem - Ede-Wageningen wordt nog gereden met plan V. Na aankomst (15.24 uur) met Protos treinstel 5031, gebouwd door Fahrzeugtechnik Dessau, loop ik naar het goede perron om de uit Arnhem komende Plan V te kunnen gaan fotograferen. Connexion heeft de 5031 op 26-07-2007 geleverd gekregen en voordat ik het Plan V ga fotograferen is eerst de 5031 aan de beurt. 

Foto (Rob van der Rest) Om 15.54 uur komt dan Plan V 466 uit de serie V5, geleverd in 1970 door Talbot, aan in het station van Ede-Wageningen.

Foto (Rob van der Rest) De Protos van Connexion is dan al weer vertrokken richting Amersfoort. Het personeel van de 466 is dan al naar de andere kant van het stel gelopen en alles is in gereedheid gebracht (16.01 uur) voor het vertrek naar Arnhem.

Foto's (Rob van der Rest) Omdat het mooi voorjaarsweer is neemt de conductrice de gelegenheid waar om, even genietend van het zonnetje, de administratie bij te werken. Even later, vertrek 16.09 uur, gaat de nog fraai uitziende NS 466 op pad naar Arnhem.  Station Ede-Wageningen op 20-03-2014.

Tegenwoordig (2020) is het treinstel nog steeds bedrijfsvaardig, in rode kleurstelling, op de sporen te vinden met de naam 'De Karel' van de Karel Foundation. Dát had ik me in 2014 ook niet kunnen bedenken!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rood en wit, serie 6400 met een beetje geel/grijs...

Rood en wit zijn onze kleuren, rood en wit zit ons in 't bloed...het is het begin van het clublied van de voetbalclub Sparta. Rood en wit vond je ook bij Railion en bij de huidige DB Cargo. Alleen was het wit niet overal hetzelfde zoals onderstaande foto's laten zien.

Foto (Rob van der Rest) De 6404 fotografeer ik op de kop van een beladen ertstrein samen met de 6421 en 6445 die op weg is naar Venlo. Op de huif van de 6404 staat Railion en daaronder het locnummer. De voorzijde heeft een smalle witte schuine streep. Opname op 15-07-2005 bij Hulten.

Foto (Rob van der Rest) Op 18-08-2005 krijg ik de 6473 voor de lens. Samen met de 6440 en 6434 brengen zij een lege ertstrein van Venlo naar de Maasvlakte. De schuine witte streep is hier vervangen door een schuin liggend wit blok en het locnummer groot op de zijkant van de loc.  Barendrecht, Vrijenburgweg.

Foto (Rob van der Rest) Precies 2 jaar later, op 18-08-2007, fotografeer ik de 6431 samen met de 6429 en koolzaadolie trein 47965 richting Tilburg. Het witte vlak is groter geworden en staat recht op de voorkant, de hekjes zijn wit, op de huif staat onder de Railion tekst 'DB Logistic' met daaronder het locnummer.  Opname bij Hulten.

Foto (Rob van der Rest) Kortgeleden maakte ik deze foto, de 6423 heeft wagens opgehaald bij Vopak, Kemira en Steinweg aan de Prof. Gerbrandyweg en brengt deze naar de opstelsporen van de Botlek. De machine heeft een smalle witte band horizontaal aan de voorkant en op de huif een klein DB logo met daaronder het volledige UIC-locnummer. Alleen de hekjes zijn nog wit.  Botlekweg, 19-05-2020.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vervoerder Vlexx in Duitsland

Tijdens een korte vakantie in het Duitse Boppard had ik de gelegenheid om ook wat spoorwegfoto's te maken. Het hotel waar ik verbleef lag direct naast de spoorlijn van Koblenz naar Kaiserslautern en Mainz. Vervoerder Vlexx voert daar de dienst uit met treinstellen gebouwd bij Alsthom, de Coradia LINT 54.

Foto (Rob van der Rest) Vlexx treinstel 622 930 is als RE17 29652 van Bad Kreuznach naar Koblenz Hbf onderweg. Het is de eerste trein van de ochtend. Boppard Mainzer Strasse, 02-07-2020.

Foto (Rob van der Rest) De volgende ochtend schijnt de zon al volop. Vlexx treinstel 622 426 is op weg van Koblenz Hbf naar Kaiserslauteren als RE17 29651. Ook deze opname werd vanuit het hotel waar ik verbleef gemaakt. Boppard Mainzer Strasse, 03-07-2020.

Foto (Rob van der Rest) Halfverwege de Mainzer Strasse over de B9 was een voetgangersbrug. Terwijl de zon voor een groot deel al achter de heuvels is verdwenen, het is 20.29 uur, strijkt de zon nog over de sporen op deze plek. Het nodigd uit tot het maken van deze foto, de Vlexx treinstellen 622 927 + 622 907 hebben het achter de kerk liggende station verlaten en zijn als RE2 29541 op weg van Koblenz Hbf naar Mainz Hbf.  Boppard aan de B9 thv de Mainzer Strasse op 03-07-2020.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De DBC 6433 en de RFO 1572 in de Europoort

Foto (Rob van der Rest) Aan het eind van de middag worden door DB Cargo meestal lege kolenwagens geplaatst aan de Markweg bij EECV in de Europoort. De gehele Markweg is ook een broedgebied voor in hoofdzaak zeemeeuwen. Het is dus zaak om hier zo kort mogelijk te zijn om het broedproces niet teveel te verstoren. Een foto maken en wegwezen. Zo deed ik dat ook op 23-06-2020, loc van dienst is de 6433. 

Foto (Rob van der Rest) Een klein stukje verder als de Markweg ligt de Dintelhavenbrug. Na een bouwtijd van 4 jaren werd de brug in 1999 in gebruik genomen. In hoofdzaak in de zomermaanden kan je hier ivm. de zonnestand fotograferen. We zien de RFO 1572 met de Cabooter shuttle vanaf Blerick naar de Maasvlakte de brug passeren. Opname op 23-06-2020.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Serie 1600 in 2006 bij Railion

Vanaf januari 1999 werden de locomotieven 1601-1637 ingezet bij NS Cargo. Na een fusie in 2000 met DB Cargo werd de naam Railion gevoerd. De machines hielden echter de NS kleurstelling. In 2006 fotografeerde ik over het hele jaar door 10 verschillende 1600en. Nog steeds zijn in juni 2020 enkele van de toen gefotografeerde locs op de sporen te vinden, niet meer bij DB Cargo maar bij enkele andere vervoerders. De foto's zijn gerangschikt op datum van opname, niet op volgorde van locnummer. De gefotografeerde locs zijn allemaal in 1981 bij NS in dienst gekomen.

Foto (Rob van der Rest) De 1609 werdt gefotografeerd bij Dordrecht Zuid als deze onderweg is met de UC 45715 van Kijfhoek naar Gremberg, locwissel in Venlo. De loc is ook in 2020 nog rijvaardig en is in dienst bij RRF met nummer 4402.  Opname op 24-01-2006.

Foto (Rob van der Rest) De 1621 zien we vanaf Venlo in een besneeuwd landschap bij Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk met de UC 45712 van Gremberg naar Kijfhoek. De 1621 staat in 2020 terzijde. Opname op 04-03-2006.

Foto (Rob van der Rest) Vlak voor Den Bosch komen de 1606 en 6454 met een goederentrein voorbij vanuit de richting Tilburg. Deze loc is ook nog bij RRF te vinden in 2020 met het nummer 4401. Opname op 03-06-2006.

Foto (Rob van der Rest) De 1616 trof ik op 09-06-2006 met de UC 45715 naar Gremberg bij de passage van de Kapelweg op de grens van Oisterwijk en Boxtel. De loc staat terzijde.

Foto (Rob van der Rest) Bij Hulten aan de Hulteneindsestraat fotografeer ik op 14-07-2006 de 1619 als UC 45717 (Kijfhoek - Gremberg). De loc was het laatst in dienst bij Captrain maar staat nu terzijde.

Foto (Rob van der Rest) Ook deze foto werd in Hulten gemaakt, dit is aan de Broekdijk. De 1612 met UC 45715 van Kijfhoek naar Gremberg op 28-07-2006. De loc is begin 2020 gesloopt en diende als plukloc.

Foto (Rob van der Rest) Aan de Broekdijk in Hulten maakte ik ook deze foto, het is de 1604 met UC 45714 Gremberg - Kijfhoek. De loc bleef als één van de laatste 3 in dienst bij DB Cargo, op 02-04-2020 ging deze buiten dienst. Opname op 12-08-2006.

Foto (Rob van der Rest) De 1614 komt met een steenslag/grinttrein door Rijen gereden, opname op 15-08-2006. De loc staat terzijde.

Foto (Rob van der Rest) Dit stemmingsplaatje ontstond op 16-08-2006. De 1602 is als UC 45717 op pad naar Gremberg, de loc ging in 2012 terzijde. Hulten, Broekdijk.

Foto (Rob van der Rest) Bij Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk komt de 1603 voor de lens, het is de UC 45715 die ik in 2006 vaak voor de lens kreeg en altijd door een 1600 werd gereden. Opname op 05-10-2006. De loc is in 2018 gesloopt.