www.sporen-met-rob.nl

(Allerlei, Deel 14)

Shunter Tractie

De meest bekende locs van Shunter zijn de 203-101 en 203-102. De 203-101 werd gebouwd bij de LEW in 1976 met fabrieksnummer 15235, bij DB als 202 850, later Alstom 203 101. De 203-102 werd bij LEW in 1971 gebouwd met fabrieksnummer 12850, bij DB als 202 341, later Alstom 203 102. De eerste keer dat ik met de machines kennis maak is als de 203 102 op Waalhaven Oost staat na een korte proefrit vanaf de Albert Plesmanweg, die werkplaats was toen pas kort in gebruik.

Foto's (Rob van der Rest) Er is nog geen vuiltje aan de 203-102 te ontdekken als de loc op 03-05-2006 op Waalhaven Oost gefotografeerd wordt. De machine is nog in de kleuren van Alstom. Op de havenlijn (foto onder)  kom ik de 203-102 weer tegen met een 2-tal containerdraagwagens, nog steeds in de Alsttom kleuren t.h.v. het Rsc. Opname 07-06-2007.

Foto (Rob van der Rest) Op 23-06-2009 fotografeer ik de beide machines in de huisstijlkleuren naast de loods aan de 2e Rosestraat. Inmiddels is op 21 februari 2008 de 203 102 aan de Kleiweg bij de RET van het Alstom blauw ontdaan, wanneer de 203 101 in het geel kwam is me onbekend. De 203 101 was vanaf 01-10-2007 in dienst gekomen bij Shunter, de 203 102 kwam op 01-01-2008 bij Shunter in dienst.

Foto's (Rob van der Rest) Niet alleen bij stilstand maar ook rijdend kon ik de machines fotograferen. Boven: De 203 101 met een set containerdraagwagens op weg richting Waalhaven Zuid, gefotografeerd vanaf de Vrijenburgweg langs de A 15 bij Barendrecht, opname op 22-09-2009. Onder: De 203 102 brengt in de avond van 15-06-2010 een Class 66 van MRCE met nr. 653-10, en achterop nog een kleine loc van Shunter, naar Waalhaven Zuid. De foto is gemaakt vanaf het zelfde viaduct als de bovenste foto.

Foto (Rob van der Rest) Op 27-9-2019 fotografeer ik de 203 102 langs de havenlijn t.h.v. het Rsc. als deze richting Waalhaven Zuid rijdt. Buiten deze machines heeft Shunter Tractie nog een flink aantal, ongeveer 28 in 2020, andere rangeerlocomotieven in dienst die tot het locbestand behoren.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eurobahn, Duitsland

De Eurobahn is geen onbekende in Nederland. Zij rijden o.a. op de verbinding Hamm-Venlo en Hengelo-Bielefeld. Ook in Duitsland zelf heeft men een flink aantal treindiensten. Verschillende keren fotografeerde ik enkele treinen, niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland. De eerste kennismaking met de Eurobahn was in Venlo.

Foto (Rob van der Rest) De Eurobahn stellen ET7.01 en ET6.04 bij aankomst in Venlo. De ET7.01 is een 5-delige Stadler FLIRT en de ET6.04 is een 4-delige.   Opname op 17-06-2011.

Foto (Rob van der Rest) De ET6.04 is in de kleuren van de Rhein-Ruhr-Express. Samen met de ET7.01 gaat het vanuit Venlo op weg naar Hamm Hbf.  Opname op 17-06-2011.

Foto (Rob van der Rest) Op 11-05-2018 tref ik de Eurobahn ET 4.05 bij doorkomst in station Hengelo Oost op weg naar Hengelo als Tr.20368 (Bielefeld Hbf-Hengelo).

Foto (Rob van der Rest) Tijdens een kort bezoek aan Münster Hbf. fotografeer ik de ET5.10 en ET5.21 als ERB 90025 van Münster Hbf. naar Bielefeld Hbf.  Opname op 08-11-2018.

Foto (Rob van der Rest) Ontzettend vuil was de Bombardier Talent VT3.08 die gereed voor vertrek staat als ERB 77422 naar Bielefeld Hbf. (via Warendorf). Opname op 08-11-2018.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ertstreinen. Van stoom tot stroom, 1970-2020. DB en NS.

Op 20 juli 1970 maak ik voor het eerst kennis met ertstreinen op weg naar de staalfabrieken in Duitsland. 50 jaar later worden er nog steeds ertstreinen gereden die richting uit. In de 70er jaren werd o.a. gereden vanuit het Duitse Emden, maar ook al heel lang vanaf de Rotterdamse Maasvlakte. In deze kleine fotoserie diverse treinen met diverse tractievormen.

Foto (Rob van der Rest) De oliegestookte 043 431-6 bij doorkomst in het station van Rheine. Het is een trein van 2000 Ton die in Emden beladen is. Opname op 20-07-1970.

Foto (Rob van der Rest) In de vroege avond van 6 mei 1972 fotografeer ik weer in het station van Rheine, nu komt de kolen gestookte 044 481-0 met een kalm gangetje voorbij met een 2000 Ton zware trein. De machine is van het Bw. Emden vanuit welke plaats de trein ook afkomstig is.

Foto (Rob van der Rest) Er reden tussen Emden en Rheine niet alleen treinen van 2000 maar ook van 4000 Ton, getrokken door altijd 2 locomotieven. Zij hadden de bijnaam 'Langer Heinrich' en zorgden vooral langs de lijn voor een flink spektakel. We zien de Rheiner 043 672-5 (olie) tezamen met de 044 238-4 (kolen) van Bw.Emden in de omgeving van Emsbüren op weg naar hun eindpunt Rheine Gbf. Opname op 28-04-1973.

Foto (Rob van der Rest) We maken een flinke stap in de tijd vooruit als we een ertstrein fotograferen van de Maasvlakte (EMO) naar Dillingen. De NS 2326, 2309, 2244 en 2241 hebben 4800 Ton erts aan de haak als ze mij passeren thv. de Rotterdamse Maeterlinckweg. Opname op 23-03-1990.

Foto (Rob van der Rest) Het is herfst als deze plaat gemaakt wordt, de tractie is niet meer de NS serie 2200/2300 maar de serie 6400/6500 van NS Cargo. De 6450, 6433 en 6490 zijn met Tr.48711 onderweg van de Maasvlakte naar Dillingen en bevinden zich vrijwel op dezelfde plek als de foto hier boven.  Rotterdam, Maeterlinckweg 13-11-1999.

Foto (Rob van der Rest) Al enige jaren rijden de ertstreinen met elektrische tractie van DB Cargo, locs serie 189. Op de Betuweroute t.h.v. Herwijnen passeren de DB 189 027-6 en 189 038-3 met Tr.48715 de fotograaf op weg naar Dillingen. Opname op 24-05-2017. Ook in 2020 zijn deze combinaties nog hetzelfde.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ACTS 6701 ex NMBS 6321.

In maart 2020 werd de 6701 op een dieplader naar sloper Riwald in Almelo gebracht om, na het afstaan van onderdelen voor de nog rijdende 6702 van RFO en de 6703 van Railexperts, gesloopt te worden. Het was de enige loc van de ACTS serie 6701-6705 die nooit in de blauwe kleurstelling heeft gereden. Ik heb de machine gefotografeerd in verschillende jaren, zowel in de gele (NMBS) uitvoering als de zwarte van Vos Logistics.

Foto (Rob van der Rest) Het is 18-05-1999 als ik de ACTS 6701 in zijn NMBS kleuren op de Rotterdamse havenlijn bij Zuidwijk tegenkom als trein 52130 richting Barendrecht Vork met een half gevulde containertrein. Lang heeft de machine er zo niet uitgezien, enige maanden later tijdens een onderhoud in Gent-Merelbeke wordt de loc zwart gespoten.

Foto (Rob van der Rest) Tijdens een bezoek aan Gent-Merelbeke wordt ik door iemand van de NMBS er op attend gemaakt dat de 6701 bij seinhuis III in Merelbeke gereed staat voor overbrenging naar Nederland. Ik tref daadwerkelijk de loc op de aangegeven plek in een schitterende toestand. Opname op 13-08-1999.

Foto (Rob van der Rest) Op 22-11-1999 kom ik de machine tegen met Leeuwarden shuttle Tr.98263 als deze op weg is naar het Rsc.  Rotterdam, Maeterlinckweg.

Foto (Rob van der Rest) Als ik de loc weer voor de lens krijg is deze voorzien van het ACTS kenmerk en de stickers van Vos Logistics. Hij sleept de van de NMBS gehuurde 6237 naar Rotterdam Waalhaven Zuid. Schoonmaken was er helaas niet zo bij bij ACTS, het belangrijkste is natuurlijk het rijden van goederentreinen, daar wordt tenslotte het geld mee verdiend.  Rotterdam, Maeterlinckweg 18-06-2002.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eurailscout mP "Jules".

'Meten is weten' is een bekend gezegde. Ook op en langs het spoor zijn er veel zaken die gemeten moeten worden om van een zo veilig mogelijk vervoer verzekerd te zijn. Dat geldt niet alleen voor het reizigersvervoer maar ook voor het goederenvervoer. In 2008 kwam ik bij toeval op de Rotterdamse Waalhaven Oost de mP "Jules" (ex NS mP 3024) tegen die geduwd door de VolkerRail 203-4 bezig was met Gsm-r metingen. Hoe dat in zijn werk ging vind je hieronder.

Foto (Rob van der Rest) VolkerRail 203-4 met de mP 'Jules' bij aankomst voor de inrijpoort van Rhenus aan de Kesterenstraat.  16-06-2008.

Foto (Rob van der Rest) Nadat de poort geopend was kon men niet gelijk verder...eerst moesten er wat omhoog staande wegdekplaten naar beneden geduwd worden. Met het gewicht van een vorktruc lukte dat gedeeltelijk, op enig moment werd er zelfs een rijplaat uit de grond gehaald.  Kesterenstraat 16-06-2008.

Foto's (Rob van der Rest) Op deze foto's drukt de 203-4 de 'Jules' verder de kade op om de verdere metingen te kunnen doen. Een leuke omgeving om foto's te maken, iets wat zeker niet vaak voor zal komen. 16-06-2008.